عصر بازار

جایگاه ۷۸ ایران در شاخص جهانی نوآوری

عصر اعتبار- چکیده گزارش "بررسی وضعیت ایران در زیرشاخص‌های بلوغ کسب‌وکار و بلوغ بازار شاخص نوآوری جهانی" از سوی دفتر پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام شد.

جایگاه ۷۸ ایران در شاخص جهانی نوآوری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، شاخص جهانی نوآوری یکی از گزارش‌هایی است که با محوریت سازمان جهانی مالکیت فکری با همکاری دانشگاه کرنل و مؤسسه عالی کسب‌ و کار اینسد از سال 2007 میلادی تهیه و به صورت سالانه منتشر می‌شود.
    جایگاه ایران در گزارش سال 2016، با 28 رتبه بهبود نسبت به سال گذشته به رتبه 78 رسیده است؛ این در حالی است که وضعیت کشور در سال گذشته نیز بهبود یافته و در مجموع طی دو سال گذشته، جایگاه بین‌المللی کشور 42 رتبه ارتقا داشته که وضعیت فعلی، بالاترین رتبه کشور در این گزارش تاکنون است.
    شاخص جهانی نوآوری شامل دو دسته اصلی معیارهای ورودی و معیارهای خروجی است. معیارهای ورودی نوآوری همراه با تغییر رتبه ایران در سال 2016 نسبت به سال 2015 عبارتند از: 1+ بلوغ کسب‌وکار (19 رتبه بهبود)، 2- بلوغ بازار (37 رتبه بهبود)، 3- زیرساخت‌ها (23 رتبه تنزل)، 4- سرمایه انسانی و پژوهش (2 رتبه تنزل)، 5- چارچوب نهادی (14 رتبه بهبود) و خروجی‌های این شاخص نیز شامل دو معیار 1- بروندادهای خلاقانه (41 رتبه بهبود) و 2- دانش و فناوری (25 رتبه بهبود) است.
    شاخص بلوغ یا پیشرفتگی کسب‌ و کار شامل سه زیر شاخص کارکنان دانش‌بنیان، پیوندهای نوآوری و جذب دانش است. در سوی دیگر شاخص بلوغ بازار سه زیرشاخص اعتبارات، سرمایه‌گذاری و مقیاس بازار را شامل می‌شود. در این گزارش به دلیل اهمیت دو زیرشاخص بلوغ کسب‌ و کار و بلوغ بازار و ارتباط بیشتر آن‌ها با محیط کسب‌وکار، جزئیات آن‌ها و وضعیت کشور در این دو زیرشاخص مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی