عصر بازار

با حمایت بانک توسعه صادرات ایران

معرفی پروژه‌ها -۵/تامین مالی اولین طرح تولید اسلب عریض فولاد کشور

عصر اعتبار- بانک توسعه صادرات ایران ۱۷۰ میلیون دلار به صورت پنج ساله برای طرح احداث واحد تولید اسلب عریض فولاد جهان آرا اروند اختصاص داد.

معرفی پروژه‌ها -۵/تامین مالی اولین طرح تولید اسلب عریض فولاد کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، احداث واحد تولید اسلب عریض فولاد جهان آرا اروند یکی از طرح‌های مورد حمایت این بانک است و مبلغ کل این طرح صنعتی و معدنی 176 میلیون یورو که چهارهزار میلیارد ریال اعتبار برای آن برآورد شده است.

    بانک توسعه صادرات ایران تسهیلاتی بالغ بر 170 میلیون دلار با نرخ سود 6 درصد با سه سال مشارکت و 5 سال مدت زمان بازپرداخت برای آن در نظر گرفته شده است که البته از محل صندوق توسعه ملی پرداخت می شود و نوع عقود اسلامی به کار گرفته شده برای اجرای آن به صورت مشارکت مدنی و فروش اقساطی است.
    نوع طرح ایجادی محسوب می شود و ابعاد صادراتی آن اینگونه است که بر اساس پیش بینی ها بخشی از محصول تولیدی طرح حداقل به میزان 30 درصد به کشورهای منطقه صادر خواهد شد. همچنین در صورت تحقق پیش بینی ها سالانه بالغ بر 100 میلیون دلار ارز آوری به همراه خواهد داشت.
    در بخش اشتغالزایی نیز بیش از 450 نفر به صورت مستقیم و بیش از 1200 نفر بطور غیرمستقیم با اجرای طرح احداث واحد تولید اسلب عریض فولاد جهان آرا اروند پیش بینی شده است.
    این طرح در استان خوزستان، شهرستان خرمشهر اجرایی خواهد شد و با توجه به اینکه محل اجرای طرح در منطقه محروم واقع شده است، طرح مذکور تاثیر بسزایی در اشتغالزایی و محرومیت زدایی منطقه ایفا خواهد کرد.
    کشورهای منطقه هدف صادرات محصول تولیدی طرح خواهند بود و تاکنون تامین مالی طرح صرفا توسط بانک توسعه صادرات ایران انجام شده است. البته مدت زمان بهره برداری طرح 20 سال از تاریخ بهره برداری در نظر گرفته شده است اما با توجه به نیازهای آینده کشور و تاثیر آن بر محرومیت زدایی منطقه مورد توجه بانک توسعه صادرات برای تامین مالی قرار گرفته است. در عین حال دوران اجرای طرح 36 ماه پیش بینی شده است.
    بررسی ها درباره وضعیت صنعت موضوع طرح مذکور در کشور نشان می دهد که صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر در کشور محسوب می شود و میزان تولید و مصرف آن به عنوان یکی از شاخص های پیشرفت کشورها است. ظرفیت تولید فولاد خام کشور بالغ بر 15 میلیون تن است.
    در عین حال سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران در صنعت فولاد، افزایش ظرفیت تولید فولاد طی برنامه های توسعه ای پنج ساله و سند چشم انداز 20 ساله است به طوریکه ظرفیت سازی و رسیدن به ظرفیت تولید حدود 55 میلیون تن در سال 1404 از اهداف کلان ترسیم شده است.
    همچنین شرکت فولاد جهان آرا اروند متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضورت امام (ره) است که ستاد مذکور یکی از بزرگترین نهادهای عمومی غیر دولتی کشور محسوب می شود که هدف اصلی آن محرومیت زدایی از مناطق محروم کشور است.
    نکته حائز اهمیت در تامین مالی این طرح احداث واحد تولید اسلب عریض فولاد جهان آرا اروند توسط بانک توسعه صادرات این است که این طرح اولین طرح تولید اسلب عریض با قابلیت تولید اسلب تا عرض 2.2 متر است.

    اسلب قطعه‌ای مکعب مستطیل از فولاد است که معمولاً به ضخامت 230 میلیمتر و عرض 1٫25 متر و طول 12 متر طراحی می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی