عصر بازار

مدیرعامل بیمه ایران:

بعد از تصویب شورای فنی خسارت پلاسکو پرداخت می‌شود

عصر اعتبار- مدیرعامل بیمه ایران درباره اطلاعیه‌ای که این شرکت که گفته بود یکی از موارد طبقات برج پلاسکو را بررسی و کارشناسی می‌کند گفت مبلغ آن یک مورد ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که پس از تصویب شورای فنی پرداخت می‌شود.

بعد از تصویب شورای فنی خسارت پلاسکو پرداخت می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محسن پورکیانی در نشست خبری که امروز برگزار شد درباره بیمه ساختمان پلاسکو گفت: عبدالناصر همتی بعد از این حادثه مطلع شد که شهرداری تذکرهایی را به هیئت مدیره ساختمان داده است.

    وی در پاسخ به این پرسش ایسنا مبنی بر اینکه کارشناسی آن یک موردی از واحد های پلاسکو که بیمه ایران اعلام کرد می‌خواهد آن را کارشناسی و بررسی کند به کجا رسید؟ اظهار کرد: یکی از خسارت ها 3 میلیارد و 500 میلیون تومان است که با توجه به اینکه مبلغ خسارت بالا بوده باید مراحل بیشتری تا پرداخت طی می کرده و باید در شورای فنی ارزیابی‌های خاصی انجام می‌شد. آن یک مورد بعد از تصویب شورای فنی به هئیت مدیره می آید و بعد از تصویب هیئت مدیره پرداخت می شود.

    مدیر عامل بیمه ایران افزود: بیمه‌نامه آتش‌سوزی یک بیمه‌نامه اختیاری است آنچه مسلم است این است که نمی‌توان آن را اجباری کرد. ما باید به دنبال این باشیم فرهنگ بیمه را گسترش دهیم و ضرورت‌های داشتن بیمه را برای مردم تشریح کنیم که این هم وظیفه ما و هم وظیفه ارباب رسانه است که این کار را به خوبی انجام دهند البته یک بخش هم به خود صنعت بیمه برمی‌گردد که برنامه‌هایی را برای گسترش فرهنگ بیمه داشته باشد.

    پورکیانی اظهار کرد: دولت و مجلس باید دست به دست هم دهند تا بیمه جزو سبد هزینه‌های خانوار یا واحدهای تولیدی باشد. متاسفانه در حال حاضر این وضعیت وجود ندارد. معمولا هر حادثه‌ای که به وجود می‌آید از جمله زلزله و آتش‌سوزی بلافاصله مردم به فکر این می‌افتند که بیمه‌نامه‌ای را تهیه کنند و بیشتر هیجان آن حادثه مردم را به سمت این موضوع می‌کشاند و شرکت‌های بیمه هم باید از این موضوع استفاده کنند. البته نه به خاطر این‌که فروش بیشتری داشته باشند فقط به دلیل آنکه از این فضای مستعد بهره گرفته شود و مردم را با این ضرورت‌ها آشنا کنند.

    وی افزود: ما هم به تبع این موضوع ارائه‌ طرح ویژه اصناف را شروع کردیم جلسه‌ای را در این مورد با رئیس اتاق اصناف داشتیم که این موضوع یک سازمان‌دهی جدیدی را به وجود آورد تا تعداد بیشتری از واحدهای تجاری تحت پوشش بیمه قرار گیرد. بیمه‌نامه‌هایی که طی این 10 روز ما صادر کردیم تقریبا 150 درصد از نظر تعداد فروش داشته است. این شرکت خوبی برای شرکت‌های بیمه است تا از این حساسیت مردم استفاده کنند و مردم را با ضرورت خرید بیمه‌نامه عادی آشنا کنند.

    مدیر عامل بیمه ایران درباره کاهش توانگری بیمه‌ ایران، گفت: این موضوع به سال 1394 بر می‌گردد که در سال 1395 اعلام شده است. عوامل مختلفی در کاهش توانگری مالی شرکت‌های بیمه تاثیر دارد که یکی از آنها میزان خسارات معوقی است که شرکت‌های بیمه در حساب‌هایشان منظور می‌کنند. بیمه ایران در دو سه سال اخیر به دنبال شفاف‌سازی مالی است به همین علت علی‌رغم این‌که بیمه مرکزی بعد از حضور آقای همتی اعلام کرد که ذخائر مثلثی که انتهای آیین‌نامه شماره 58 بیمه‌ها مطرح است را طی سه سال بگیرند، ولی هیات مدیره بیمه ایران تصمیم‌اش این شد که به شکل کامل ذخائر خسارت معوق را بگیرد چرا ما این کار را تقویت بنیه شرکت مالی می‌دانیم.

    پورکیانی تاکید کرد: کاهش توانگری مالی بیمه ایران به این معنی نیست که بیمه ایران نمی‌تواند به تعهدات‌اش عمل کند، چرا که بیمه ایران کاملا تواناست و برای تعهداتی که دارد پیش‌بینی‌های لازم را کرده است و می‌تواند به موقع خسارت‌هایش را پرداخت کند. ما در حال حاضر شش سناریو پیش‌بینی کرده‌ایم و در هیات مدیره در حال بررسی است که مهم‌ترین آنها افزایش سرمایه است. ما اقدامات لازم برای افزایش سرمایه انجام دادیم مکاتبات اولیه آن انجام شده، امیدواریم که بتوانیم افزایش سرمایه بدهیم و توانگری مالی شرکت را افزایش دهیم. پیش‌بینی ما این است که بتوانیم از 3400 میلیارد تومان سرمایه را به 10 هزار میلیارد تومان برسانیم.

    وی درباره‌ محل افزایش سرمایه نیز گفت: پیشنهاد ما این است که بخشی از افزایش سرمایه به‌صورت نقدی و بخشی از محل فروش شرکت‌های بیمه‌ای که دولتی مانده‌اند و بخش دیگر نیز از سایر دارایی‌هایی که دولت دارد افزایش سرمایه انجام شود. امیدواریم که بتوانیم این افزایش سرمایه قبل از پایان سال انجام شود.

    مدیر عامل بیمه ایران در پاسخ به این‌که وقتی ساختمان پلاسکو بیمه نبوده شرکت‌های بیمه چطور آن را بیمه کرده‌اند، ادامه داد: همان‌طور که شما بعد از حادثه از این موضوع مطلع شدید ما هم بعد از حادثه مطلع شدیم که 30 بار درباره آن ساختمان تذکر داده شده است البته شورای شهر بعدها گفت که 15 بار اخطار داده شده است، ولی در مجموع ما هم ریسک آن ساختمان را بالا می‌دانستیم در نتیجه اگر شما به نرخی که برای بیمه‌نامه این مجتمع توجه کنید متوجه می‌شوید که نرخ بیمه‌نامه برای آن مجتمع حدود 1.86 بوده است در حالی که برای سایر ساختمان‌های اداری یک بوده است و در مسکونی این موضوع خیلی پایین‌تر است و این نشان می‌دهد همکاران من به ریسک این موضوع توجه داشتند و بالاترین نرخ را اعمال کرده‌اند.

    پورکیانی درباره‌ تاسیس بانک بیمه ایران نیز، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید بانک‌ها در کشورهای پیشرفته از دل بیمه‌ها بیرون می‌آیند، ولی متاسفانه در کشور ما این موضوع برعکس شده است. شاید لازم باشد این موضوع به مرور تغییر جهت دهد.

    وی توضیح داد: قبل از انقلاب بیمه ایران، بانک بیمه ایران را داشت که اشتباها بعد از انقلاب چون فکر کرده بودند این بانک خصوصی است آن را در بانک ملت ادغام کردند. یکی از ابزارهای شرکت‌ بیمه برای این‌که گردش مالی‌شان را تبدیل به یک اهرم مالی کنند و سود به وجود بیاورند بانک است که متاسفانه صنعت بیمه ما در حال حاضر بانکی ندارد. با توجه به ضوابط و مقررات متاسفانه ما نمی‌توانیم بانکی داشته باشیم.

    مدیر عامل بیمه ایران اضافه کرد: زمانی که من معاون سرمایه‌گذاری بیمه ایران بودم مرحوم دکتر نوربخش و آقای هاشمی رفسنجانی یادداشتی در این مورد دادند اما چون قانون تغییر کرده بود نتوانستیم بانک بیمه ایران را احیاء کنیم، ولی هنوز هم ما اعتقاد داریم که بیمه ایران نیاز دارد که یک بانک داشته باشد. تاسیس این بانک در حال حاضر امکان ندارد، ولی سناریوی جدید را برای خود طراحی کردیم تا بخشی از سهام یکی از بانک‌هایی که وضعیت خوبی دارد را به مرور مالک شویم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی