عصر بازار

فلز زرد به رشد خود ادامه داد

تغییر نسبت بورس و طلا

عصر اعتبار- نسبت بورس و طلا موقتا تغییر کرده است. ارزش بازارهای سهام و بهای دارایی‌هایی که به‌عنوان سرمایه امن خریده می‌شوند عموما نسبت معکوس دارند و روند این دو در اغلب موارد مخالف یکدیگر است، اما استثناهایی نیز وجود دارد که صبح روز گذشته هم تجربه شد. روند صبح دوشنبه در واقع ادامه روند هفته گذشته بود که هم رشد نسبی شاخص‌های سهام را به خود دید و هم جهش اونس طلا را تا یک قدمی مرز ۱۲۳۰ دلار.

تغییر نسبت بورس و طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در سال 2009 هم بازارهای سهام و هم فلز زرد شاهد رشد بودند، روندی که با توجه به انتفاع هر دو بازار از تسهیل کمی فدرال‌رزرو آمریکا عجیب نبود. انبساط پولی از یکسو به بورس پول تزریق می‌کند و از سوی دیگر به‌دلیل داشتن نشانه‌های بد از وضعیت اقتصاد، خرید طلا به عنوان سرمایه امن را افزایش می‌دهد. از میانه‌های سال 2011 که امید به احیای بزرگ ترین اقتصاد جهان تجدید شد، همبستگی منفی بورس و طلا نیز دوباره زنده شد. طلا دچار عقب‌نشینی اصلاحی از اوج 1900 دلاری شد، اما بازارهای سهام با خوش‌بینی به رشد خود ادامه دادند. در ماه‌های اخیر بارها دیده‌ایم که معامله‌گران فلز زرد تحت فشار خوش‌بینی‌های بورسی قرار گرفته‌اند. با این همه، هفته گذشته این دو بازار دوباره همبستگی مستقیم پیدا کردند. در ٥ روز کاری هفته گذشته که میان ماه‌های ژانویه و فوریه تقسیم شده بود، هم بازارهای سهام جلوتر رفتند و هم اونس طلا به اوج حدودا ٥/ ٢ ماهه رسید.

    هفته گذشته، بازارهای سهام گرچه حرکت یکدست و پیوسته‌ای نداشتند، اما در نهایت هفته‌ای همراه با رشد را پشت‌سر گذاشتند. نماد این رشد، افزایش ٣ درصدی شاخص داو‌جونز بود، شاخصی که در ماه ژانویه برای اولین بار در تاریخ از مرز 20 هزار واحد گذشته بود. همزمان، اونس طلا نیز با ٢٨ دلار جهش به بهای ١٢١٩ دلار رسید. دلیل این همبستگی اولا این است که هر دو بازار به بخش‌های خاصی از اولین بیانیه سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در سال 2017 واکنش نشان دادند. در حالی که معامله‌گران سهام به اشاره کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو به افزایش اعتماد فعالان اقتصادی به روند اقتصاد آمریکا توجه داشتند، معامله‌گران طلا متوجه اشاره‌های تورمی اعضای کمیته بودند. رشد تورم می‌تواند یار طلا باشد. همین طور، اعلام ثبات نرخ‌های بهره باعث شد داده سیاستی تازه‌ای به بازار نرود تا روندهای قبلی ادامه پیدا کند. جالب اینجاست که در حالی که طلا از نگرانی‌های ترامپی نفع می‌برد، بورس‌ها همچنان به اثرات مثبت برنامه‌های بلندپروازانه رئیس‌جمهور جدید آمریکا دل بسته‌اند.

    اونس طلا روز دوشنبه را با قیمت ١٢٢٣ دلار آغاز کرد و بعد به نوسان در ابتدای محدوده 1220 دلار رو آورد. مانند همیشه بودند خریدارانی که با رشد قیمت‌ها طلای خود را می‌فروختند و روند را کاهشی می‌کردند. بهایی که تا ساعت 7:30 دقیقه عصر دوشنبه برای اونس ثبت شد، ١٢٢8 دلار بود گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز از اولین هفته کامل فوریه رقم خورده باشد. رشد صبح روز گذشته طلا در حالی اتفاق افتاد که علاوه‌بر بازارهای بورس، دلار نیز در حال رشد بود. دلار که چندی است تحت فشار علاقه دونالد ترامپ به پول ارزان‌تر برای کسب مزیت تجاری قرار گرفته، دوشنبه شاهد افزایش خریدهای بین‌المللی به‌دلیل افزایش نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی در گرداگرد جهان بود. البته در حالی که دلار طلا را تضعیف می‌کرد، رشد بهای نفت خام مدافع طلا بود. نفت هم به‌دلیل تهدید ایران به تحریم‌های بیشتر گران‌تر شد و هم به‌دلیل بازگشت دسته‌ای از معامله‌گران به بازار انرژی که از روند اخیر راضی هستند. رشد صبح دوشنبه طلا همسو با پیش‌بینی‌های افزایشی سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای برای هفته جاری بود. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران،‌ 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 13 نفر معادل 72 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 3 نفر معادل 17 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری پیش‌بینی کرده‌اند. 2 نفر معادل 11 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو هم که بازتاب‌دهنده نگاه سرمایه‌گذاران خرد است، 2234 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 1430 نفر معادل 64 درصد، افزایش و 607 نفر معادل 27 درصد، کاهش قیمت‌ها را در اولین هفته کامل فوریه که از امروز آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 197 نفر معادل 9 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو