عصر بازار

لیزینگ مسکن آزاد شد

عصر اعتبار- بعد از مدتها بحث و بررسی درباره ورود لیزینگ‌ها به بازار مسکن، آنطور که رئیس انجمن لیزینگ اعلام کرد با موافقت شورای پول و اعتبار مجوز ورود لیزینگ ها به تامین مالی مسکن صادر شد؛اما فقط برای لیزینگ های غیر بانکی.

لیزینگ مسکن آزاد شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، به تازگی شورای پول و اعتبار دستورالعمل مربوط به فعالیت لیزینگ‌ها را مورد بازنگری قرار داد. در همین راستا حمید ابدالی- رئیس هیات مدیره انجمن لیزینگ ایران- در نشستی خبری به بررسی ابعاد این دستورالعمل پرداخت.

    وی در این رابطه از صدور مجوز ورود لیزینگ‌ها به بازار مسکن خبر داد و گفت که این مجوز از نقاط قوت دستورالعمل بازنگری شده است. متاسفانه این مجوز محدود به لیزینگ‌های غیر بانکی بوده و بانکی‌ها از این کار منع شده‌اند که خود می تواند در تامین مالی معضلاتی ایجاد کند.

    رئیس انجمن لیزینگ در توضیحات بیشتری درباره لیزینگ مسکن عنوان کرد: لیزینگ‌های کشور می‌توانند تا سقف ٧۰ درصد از قیمت کارشناسی شده مسکن را تسهیلات ارایه کنند.

    به گفته ابدالی میزان تامین تسهیلات مسکن از طریق صنعت لیزینگ، به منابع در اختیار آنها بستگی داشته و با سود ٢١ درصد ارایه خواهد شد.

    آنظور که رئیس انجمن لیزینگ می‌گوید در حال حاضر دستورالعمل لیزینگ مسکن قابل اجراست و می‌توانند در مورد آن اقدام کنند.

    لیزینگ‌ها نمی‌توانند بلافاصله انتظارات مردم در حوزه مسکن برآورده کنند

    اما بنابر توضیحاتی که دبیر کل انجمن لیزینگ عنوان کرد: این انتظار نباید بین مردم ایجاد شود که می‌توانند بلافاصله به لیزینگ‌ها مراجعه و از تسهیلات مسکن برخوردار شوند، چرا که در این مورد هنوز مشکلاتی وجود دارد که حل نشده است.

    موقعی توضیح داد: انتظار مردم از دریافت تسهیلات مسکن داشتن نرخ سود پایین و همچنین دوره بازپرداخت طولانی است، در حالی که هیچ کدام از این شرایط برای لیزینگ در حال حاضر فراهم نیست به‌طوری که سود بازپرداخت تسهیلات تا 21 درصد و دوره بازپرداخت آن فعلا پنج ساله است که نمی‌تواند پاسخگوی نیاز متقاضی تسهیلات مسکن باشد.

    وی گفت: نباید بگوییم که لیزینگ تامین مالی مسکن را انجام دهند، بلکه خدمات مالی است که از سوی این صنعت ارائه می‌شود. این در حالی است که ما آماده ارائه‌ خدمات مالی به مالکان و انبوه‌سازان حوزه مسکن بوده و سازندگان می‌توانند وارد مذاکره با انجمن لیزینگ شده و در مورد میزان تسهیلات و نوع آن در قالب لیزینگ مسکن به توافق برسند.

    دبیر کل انجمن لیزینگ همچنین گفت که انتظارات در حوزه مسکن برای تامین مالی مسکن اجتماعی خانه اولی‌ها و مسکن‌های لوکس است. این در حالی است که لیزینگ‌ها فعلا با توجه به شرایطی که وجود دارد نمی‌تواند در مورد مسکن اجتماعی و خانه‌اولی‌ها ورود کند ولی در مورد تسهیلات تکمیلی ظرفیت موفقی وجود دارد.

    همچنین در رابطه با تامین مالی برای مسکن از طریق لیزینگ‌ها مدیران انجمن عنوان کردند که ما نمی‌توانیم منابع زیادی وارد مسکن کنیم چرا که اکنون این منابع وجود دارد و باید بتوان با ابزاری آن را به حرکت در آورد. در عین حال که مالکان خانه‌های ساخته شده باید سطح توقع خود را کاهش داده و نباید انتظار داشته باشند که تمام منابع موجود آنها در مسکن‌های ساخته شده به‌طور یکجا نقد شود. از سوی دیگر این موضوع نیز مهم است که باید منابع از طریق بازار سرمایه و بازار بدهی تامین شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو