عصر بازار

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد

مذاکره با ۸ بانک خارجی برای فاینانس پتروشیمی

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از مذاکره با ۸ بانک و موسسه مالی خارجی برای فاینانس و یوزانس پروژه های پتروشیمی خبر داد و گفت: سرمایه گذاری ۴.۶ میلیارد دلاری باسف آلمان در مرحله بررسی ها و برآوردهای فنی و اقتصادی است.

مذاکره با ۸ بانک خارجی برای فاینانس پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی صبح امروز در نشستی خبری اظهار داشت: ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی ایران در پایان سال 91 به 55 میلیون و 700 هزار تن رسید؛ این رقم در پایان سال 92، 93 و 94 به ترتیب 56 میلیون و 700 هزار تن، 57 میلیون و 100 هزار تن و 57 میلیون و 900 هزار تن بود.

    وی افزود: ظرفیت اسمی نصب شده صنعت پتروشیمی کشور در بر اساس تمامی مسائل حاکم بر این صنعت، با بهره برداری از چند طرحی که در مراحل نهایی تکمیل و راه اندازی است، تا پایان سال جاری به 64 میلیون و 100 هزار تن می رسد که نشان از رشد 16 درصدی ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی ایران از سال 91 تا پایان سال 95 دارد.

    معاون وزیر نفت در خصوص آمار میزان تولید واقعی پتروشیمی ایران گفت: در طول سال 91 میزان تولید محصولات پتروشیمی کشور 41 میلیون و 100 هزار تن بود که یان رقم در طول سال 92 با کاهش همراه شد و به 40 میلیون و 600 هزار تن رسید، همچنین این میزان برای سالهای 93 و 94 به ترتیب 44 میلیون و 500 هزار تن و 46 میلیون و 400 هزار تن بود.

    وی ادامه داد: میزان تولید محصولات پتروشیمی تا پایان سال 95 به 51 میلیون تن در طول سال جاری می رسد که این رقم نشان می دهد در فاصله سالهای 91 تا پایان 95، میزان تولید محصولات پتروشیمی ایران از رشدی 24 درصدی برخوردار بوده است.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه "حجم صادرات سالانه محصولات پتروشیمی ایران از 15.8 میلیون تن در سال 91 به 20.2 میلیون تن در سال 95 می رسد"، گفت: با وجود رشد در حجم صادرات، شاهد کاهش ارزش صادرات محصولات پتروشیمی کشور هستیم و ارزش صادرات این محصولات از 12.1 میلیارد دلار در سال 91 به 9.5 میلیارد دلار در سال 95 رسیده که این کاهش 21 درصدی ارزش صادرات به دلیل افت قیمت نفت است که موجب شده ارزش محصولات پتروشیمی نیز با کاهش همراه شود.

    این مقام مسئول از تکمیل خط لوله اتیلن غرب تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون این خط از عسلویه تا مهاباد به طور کامل اجرا شده اما تکمیل برخی انشعابات و اقدامات تکمیلی در دست انجام است.

    وی افزود: برای توسعه صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره های ارزش به 55 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم که از این رقم 23 میلیارد دلار برای اجرا و تکمیل طرح هایی است که تا 5 سال آینده باید به مرحله تولید برسند.

    معاون وزیر نفت با بیان اینکه "مناطق جدید توسعه ای پتروشیمی باید در کنار خوراک موجود و دسترسی مناسب به منابع آب شکل بگیرند"، گفت: در این خصوص حدود 3 هزار هکتار برای توسعه فاز دوم منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر در دست مطالعه و اجرا قرار دارد، همچنین سایت انرژی بر پارسیان در منطقه عسلویه توسط شرکت ایمیدرو در حال توسعه است اما سیاست گذاری های پتروشیمی آن توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام می شود.

    وی ادامه داد: مناطقی مثل لاوان، قشم و کیش هم می توانند به عنوان هاب های جدید پتروشیمی مطرح باشند اما مناطق توسعه جدیدی که زیرساخت های آن در دست اجرا قرار دارد، چابهار و جاسک هستند.

    شاهدایی از مذاکرات متعدد با شرکت های خارجی در طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: برخی از این مذاکرات به امضای تفاهم نامه ختم شده و اکنون شرکت هایی چون توتال و شل بر اساس تفاهم نامه هایی که امضا کرده اند در حال انجام مطالعه برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران هستند و شرکت BASF آلمان برای سرماسه گذاری 4 تا 4.6 میلیارد دلاری در حال بررسی و برآورد فنی و اقتصادی با شریک ایرانی خود است.

    وی افزود: تاکنون با شرکت های توتال فرانسه، لینده آلمان، باسف آلمان، میتوسوی ژاپن سرکوبه اسپانیا، سوجیتز ژاپن، هیوسانگ کره جنوبی و شل انگلیس - هلند امضای تفاهم نامه در صنعت پتروشیمی ایران صورت گرفته است.

    معاون وزیر نفت تصریح کرد: همچنین اخیراً در صنعت پتروشیمی ایران، مذاکراتی با 3 بانک آلمانی، 4 بانک و موسسه مالی ژاپنی و یک بانک انگلیسی - دانمارکی در خصوص پوشش بیمه ای و فاینانس و یوزانس پروژه های مختلف صورت گرفته که برخی مذاکرات به قرارداد نهایی رسیده و برخی هنوز در دست انجام است.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه "مشکلاتی در مسیر بازگشایی خط جدید اعتباری ایران - ژاپن وجود دارد"، گفت: به دلیل مسائلی که در زمینه انتقال پول در دوران تحریم ها داشتیم و مشکلاتی که خود بانک های ژاپنی با آن مواجه بودند برخی شرکت ها نتوانسته بودند تعهدات مالی خود را نسبت به برخی بانک های ژاپنی در زمان مقرر انجام دهند، که در حال حاضر در حال رتق و فتق امور برای تسویه حساب ها هستیم تا بتوانیم از طریق خط اعتباری جدید بین دو کشور تأمین مالی برخی طرح ها را انجام دهیم اما همین عدم تسویه حساب و بدهی های باقی مانده، مشکلی برا سر راه بازگشایی این خط اعتباری جدید است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی