عصر بازار

قیمت طلای جهانی رکورد زد

عصر اعتبار- طلای جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به ریسک‌های سیاسی در اروپا و سیاست‌های دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که تقاضا برای این فلز به عنوان دارایی امن را تقویت کرده است، روز پنج‌شنبه نزدیک به بالاترین قیمت سه‌ ماه اخیر ایستاد.

قیمت طلای جهانی رکورد زد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.1 درصد کاهش یافت و به 1240.46 دلار رسید.

    بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه به 1244.67 دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از 11 نوامبر بود.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل، 0.2 درصد افزایش یافت و در 1242 دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه با 3.40 دلار افزایش، در 1239.50 دلار بسته شده بود.

    به گفته بارناباس گان، اقتصاددان بانک OCBC سنگاپور، قیمت طلا در چند هفته آینده در یک محدوده کوچک حرکت خواهد کرد و به سمت صعود متمایل خواهد ماند.

    بر اساس گزارش رویترز، عوامل ریسک در حال حاضر تغییری نکرده اند و در نتیجه ناظران بازار در چند ماه آینده محتاطانه به ارزیابی عملکرد اقتصاد جهانی خواهند پرداخت.

    سرمایه‌گذاران نسبت به نمایش قوی مارین لوپن، نامزد راستگرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که وعده داده است این کشور را از منطقه یورو خارج خواهد کرد و یک همه‌پرسی برای خروج از عضویت اتحادیه اروپا برگزار می‌کند، نگران هستند. جنجال بر سر فرمان ترامپ برای ممنوعیت موقتی سفر شهروندان هفت کشور بزرگ مسلمان به آمریکا هم از طلا به عنوان دارایی امن پشتیبانی کرده است.

    به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، ریسک‌های ژئوپلتیکی از طلا در برابر چشم‌انداز نرخ‌های بهره بالاتر آمریکا در سال جاری حمایت خواهند کرد.

    درگیریهای فزاینده در اوکراین، کمک‌های مالی یونان، انتخابات فرانسه و تنش‌های سیاسی میان ایران و آمریکا همگی باعث شده اند سرمایه‌گذاران به سوی دارایی‌های امن پناه ببرند که طلا بیشترین نفع را از این موضوع می‌برد.

    بانک مرکزی آمریکا از زمان بحران مالی جهانی، نرخ‌های بهره را دو بار افزایش داده که دومین افزایش در دسامبر سال گذشته انجام گرفت اما بیشتر سیاست‌گذاران آمریکایی با سه‌ دور افزایش نرخ‌های بهره در سال میلادی جاری موافق هستند.

    طلا به افزایش نرخهای بهره بسیار حساس است زیرا هزینه نگهداری این فلز را که بازدهی ندارد افزایش می دهد و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می کند.

    موضع خوشبینانه سرمایه‌گذاران به طلا در افزایش قراردادهای خرید معاملات آتی و افزایش ذخائر طلای "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، منعکس شده است. ذخائر این صندوق روز چهارشنبه 0.68 درصد افزایش یافت و به 832.58 تن رسید که ششمین افزایش روزانه متوالی بود.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.4 درصد کاهش یافت و به 17.71 دلار رسید. هر اونس پلاتین تغییر چندانی نداشت و در 1013.90 دلار ایستاد. این فلز روز چهارشنبه به 1019.20 دلار سقوط کرده بود که بالاترین قیمت در سه ماه اخیر بود. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری 0.2 درصد افزایش یافت و 769.97 دلار معامله شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی