عصر بازار

نخستین همایش بانکداری و فاینانس اسلامی برگزار می‌شود

عصر اعتبار- نخستین همایش بانکداری و فاینانس اسلامی به همت دانشگاههای تربیت مدرس ایران و دانشگاه استراسبورگ فرانسه ۲۳ بهمن ماه سال جاری در تهران برگزاری می‌شود.

نخستین همایش بانکداری و فاینانس اسلامی برگزار می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، برای اولین گردهمایی بانکداری و تأمین مالی اسلامی اهدافی تحت عنوان: «قواعد ایجابی و سلبی تامین مالی اسلامی» در حوزه‌های؛ آشنایی با آرا و عقاید دانشمندان مراکز معتبر جهان، نزدیک کردن عقاید متخصصان تأمین مالی اسلامی، جهت‌دار کردن پژوهشهای پراکنده و تدوین مدلی ریاضی، جامع‌نگر و یکپارچه برای بانکداری و تأمین مالی اسلامی؛ در نظر گرفته شده است.

    ایرج توتونچیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به مؤلفه‌های اصلی بانکداری اسلامی تصریح کرد: پایه‌های بانکداری اسلامی باید در معیار سه‌گانه «عدالت»، «تعاون» و «رفاه» متمرکز شود. به نظر من هر مطلبی که درباره بانکداری اسلامی نوشته می‌شود اگر این سه آیتم درونش نباشد اسلامی نیست. از طرفی هر سه باید باهم باشد برای اینکه این موارد باهم کار می‌کنند. این ایجابی هست یعنی این باید باشد.

    وی ادامه داد: از طرفی سؤال دیگری مطرح می‌شود و آن اینکه چرا ما اخلاق اسلامی را در بحثهای خود نمی‌بینیم؟! چرا از اینکه اخلاق اسلامی می‌تواند در پیشبرد اهدافمان کمک کند، غفلت می‌کنیم؟! ما باید در روابط و احساسات خودمان برادری و دوستی را لحاظ کنیم.

    او با اشاره به اینکه باید با مقوله بانکداری اسلامی نگاهی علمی و تخصصی شود، افزود: من به‌عنوان دبیر علمی همایش می‌گویم درعین‌حال که ما آمدیم (شاید برای اولین بار در طول تاریخ سمینارها) یک ابتکاری به خرج دادیم و گفتیم هرکسی با هر مقاله‌ای را نمی‌پذیریم و محورها را تعیین کردیم و توضیح دادیم دنبال یک مدل و هدفی خاص هستیم.

    توتونچیان افزود: وقتی برای تهیه یک ژورنال بین‌المللی صحبت کردیم، گفتیم که چرا وقتی سمینار بانکداری اسلامی برگزار می‌شود هفت‌صد نوع موضوع مطرح می‌شود از حسابداری، از روانشناسی و از جامعه‌شناسی و در آخر هم این تلاشها به‌جایی نمی‌رسد.

    وی درخصوص نتایج نگاه تخصصی به این همایش خاطرنشان کرد: وقتی ما چنین کاری را راه انداختیم اثرش در انگلستان دیده شد که الآن پیشنهاد داده‌اند که در سمیناری دیگر برویم و شرکت کنیم؛ سمیناری که درست مثل ما مدل ایرانی آن تعریف شده است و «زیر موضوعاتش» نوشته شده و بعد محورهایی به شیوه‌ای که در ایران انجام شده را تعیین کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی