عصر بازار

معاون اقتصادی وزیر کار خبر داد؛

طرح جدید دولت برای رصد وضع مالی صندوق‌های بازنشستگی

عصر اعتبار- معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای شفافیت مالی صندوق ها، سامانه هوشمند تجاری راه اندازی شده است.

طرح جدید دولت برای رصد وضع مالی صندوق‌های بازنشستگی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، حجت میرزایی امروز در نشست خبری «صندوق های بازنشستگی، توسعه پیشران ملی» از برنامه های جدید دولت برای پایش مالی صندوق های سرمایه گذاری خبر داد و گفت: همزمان با توسعه فعالیت ها و افزایش سرمایه گذاری ها، اهتمام جدی برای توسعه شفافیت و نظام مدیریت در صندوق های سرمایه گذاری به کار گرفته شده است که مهمترین آن راه اندازی سامانه هوشمند تجاری است.

    وی افزود: با کمک این سامانه تمام تراکنش های مالی بنگاه های وابسته به شستا و همچنین سه صندوق دیگر وابسته به وزارت تعاون به طور مستمر قابل رصد و پایش است.

    معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزیر کار با اشاره به اینکه نمایشگاه «صندوق های بازنشستگی، توسعه پیشران ملی» از فردا  به مدت دو روز در محل مصلای امام خمینی(ره)  تهران برگزار می شود، گفت:  در جریان  این نمایشگاه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به عنوان نخستین صندوق به سامانه هوشمند تجاری متصل می شود؛ همچنین سه صندوق دیگر وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملزم هستند تا شهریور سال 96  به سامانه مذکور متصل شوند؛ علاوه بر این تمام بنگاه های عمومی وابسته به بانک ها و بیمه ها نیز باید به تدریج به این سامانه متصل شوند.

    میرزایی ادامه داد: علاوه بر این گام های دیگری جهت شفافیت مالی صندوق های سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است؛ از جمله اینکه برای پرداخت حقوق و دستمزد مدیران این صندوق ها شیوه نامه ‌ای تدوین شده که اجرای آن از مرداد ماه امسال الزامی شده است؛ بر اساس این شیوه نامه بنگاه ها به 5 سطح تقسیم شدند و فقط بنگاه های سطح اول می توانند تا سقف پرداختی مصوبه دولت، به مدیران خود حقوق پرداخت کنند.

    وی ادامه داد: اجرای آیین نامه های استخدامی، پاداش و حسابرسی نیز برای تمام بنگاه ها در راستای شفافیت تراکنش های مالی الزامی شده است.

    30 مصوبه به صندوق‌های بازنشستگی ضربه زد

    معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزیر کار با بیان اینکه 30 تصمیم طی سال های گذشته در حوزه سیاست گذاری (مجلس و دولت) در نهایت منجر به زیان صندوق ها و بنگاه ها شده است، گفت: صندوق ها امروز در چند هدف بزرگ پیشتاز هستند.

    وی با اشاره به اینکه 18 صندوق در کشور فعالیت می کنند، گفت: از این میزان 4 صندوق بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی، فولاد و صندوق روستاییان و عشایر از صندوق های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند و بخش قابل توجهی از بازارهای مالی را در اختیار دارند.

    سهم وزارت کار از فعالیتهای اقتصادی کشور

    این مقام مسئول با اشاره به سهم فعالیت های تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کل فعالیت های اقتصادی گفت: 16.5 درصد از فعالیت های اقتصادی بخش سیمان، 33 درصد بخش فولاد، 21 درصد سنگ آهن، 40 درصد بازار دارویی، حدود 10 درصد بازار پتروشیمی و 17 درصد فعالیت اقتصادی در بخش خودرو تحت پوشش این وزارتخانه است.

    معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به میزان مطالبات صندوق های بازنشستگی از دولت افزود: در مجموع 250 هزار میلیارد تومان دارایی های صندوق های بازنشستگی هستند که 165 هزار میلیارد تومان آن میزان مطالبات صندوق ها از دولت است و اگر این میزان به پرت فوی (باز و بسته سبد دارایی) موجود استفاده شود، امکان افزایش سرمایه گذاری و درآمد بیشتر صندوق ها فراهم می شود.

    میرزایی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه صندوق های سرمایه گذاری امروز در چند هدف بزرگ پیشتاز هستند، افزود: در هشت ماهه سال جاری 6 میلیارد دلار از درآمد نفتی کشور از محصول صادرات پتروشیمی ها بود که بیشتر سهامداران این شرکت‌ها، صندوق‌ها هستند؛ همچنین در جذب سرمایه گذاری و استفاده از فضای پسابرجام نیز صندوق ها نقش خوبی را ایفا کردند. در عین حال صندوق های سرمایه گذاری توانستند در توسعه مناطق محروم نقش کلیدی داشته باشند به طوری که در سال جاری نزدیک به 30 پروژه مهم در این مناطق توسط صندوق ها به بهره برداری رسید و یا تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

    معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وضعیت اقتصادی بنگاه ها طی سال های گذشته گفت: سهم سود بنگاه‌ها در پرداخت مستمری مصارف بنگاه ها کاهش یافته از طرفی بخشی از بدهی دولت ها پرداخت شده است؛ در کنار آن طی 10 سال گذشته با نرخ های پایین رشد اقتصادی و بهره وری مواجه بودیم. بر اساس برآوردهای انجام شده متوسط نرخ رشد اقتصادی طی 40 سال گذشته فقط دو درصد بوده است که در این شرایط نرخ بالای سرمایه گذاری نیز در اقتصاد کشور حاکم نبوده است؛ در این شرایط انتظار سوددهی صندوق ها و بنگاه های اقتصادی دور از انتظار است.

    وی با اشاره به افزایش نرخ بازدهی صندوق بازنشستگی کشوری طی سه سال اخیر گفت: این نرخ طی این مدت با رشد 120 درصدی از 800 میلیارد تومان در سال 92 به 2 هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

    معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از صندوق های سرمایه گذاری به دلیل نوع واگذاری آنها زیان ده هستند، افزود: بخشی از این زیان به دلیل پرداخت سودهای 24 تا 30 درصدی به نظام بانکی کشور است. بر این اساس شرکت ذوب آهن اصفهان در سال گذشته حدود یک هزار میلیارد تومان سود به نظام بانکی پرداخت کرده است. علاوه بر این، نیروی انسانی بار مالی زیادی به صندوق ها تحمیل کرد.

    میرزایی ادامه داد: نیروی انسانی شرکت دخانیات از 3 هزار نفر به 6 هزار نفر افزایش یافته است در حالی که در دنیا حجم سیگار تولید شده به تناسب شرکت دخانیات فقط با 300 نفر نیروی کار انجام می شود. همچنین نیروی انسانی شرکت ذوب آهن از 8 هزار نفر با افزایش 50 درصدی به 16 هزار نفر رسیده است. بنابراین بخش زیادی از درآمد صندوق ها برای پرداخت نیروی انسانی اختصاص داده می شود.

    این مقام مسئول در مجموع سودهای بالای بانکی، عدم سرمایه گذاری جدید در بنگاه های اقتصادی و تحمیل نیروی انسانی مازاد را سه دلیل عمده زیان دهی بنگاه های اقتصادی اعلام کرد و گفت: علاوه بر این نوسازی صنعتی و تکنولوژی در بنگاه های اقتصادی طی سال های گذشته تقویت نشده است و بخش قابل توجهی از سود این بنگاه ها به سهام داران پرداخت شده است.

    وی ادامه داد: نوسازی صنعتی و توسعه فناوری در بنگاه های اقتصادی مستلزم دو پارامتر ارتباطات بین المللی در تامین مالی است که متاسفانه طی سال های گذشته این عوامل مغفول بوده است. به عنوان مثال میانگین عمر واگن های شرکت مسافربری رجاء (وابسته به تامین اجتماعی) 40 سال است. در حمل و نقل هوایی نیز با مشکلات زیادی مواجه هستیم، اما در سه سال گذشته تلاش کردیم تعداد هواپیماهای شرکت هواپیمایی آسمان متعلق به شستا را از 9 فروند به 18 فروند افزایش دهیم و در سال آینده نیز قرار است 10 فروند هواپیمای دیگر به ناوگان این شرکت اضافه شود.

    معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از اظهاراتش به دستاوردهای برجام اشاره کرد و گفت: در این زمینه یک گزارش 80 صفحه ای از دستاوردهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در صندوق های سرمایه گذاری تهیه شده است. بیش از آنچه که امروز در برجام از آن به عنوان دستاورد یاد می شود، اما صندوق های بازنشستگی توانستند از این فرصت جدید بهره مند شوند که گزارش آن در اسفند ماه منتشر خواهد شد.

    میرزایی ادامه داد: تامین مالی خارجی، تامین نهاده ها و مواد اولیه صنعت پتروشیمی، حذف واسطه ها و قیمت های بالای خرید مواد اولیه در صنایع پتروشیمی برخی از دستاوردهای برجام در صندوق های سرمایه گذاری بوده است.

    بازنشستگی بانوان با 20 سال سابقه آسیب جدی به صندوق ها می زند

    این مقام مسئول، به انتقاد از چند مصوبه مجلس در قالب برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در روزهای پایانی بررسی برنامه ششم توسعه چند مصوبه به تصویب رسید که بار مالی زیادی به صندوق ها تحمیل کرد و یکی از مهمترین این آسیب‌ها بازنشستگی پیش از موعد بانوان شاغل با سابقه 20 سال است که بار مالی زیادی را برای صندوق ها به ارمغان می آورد.

    وی اضافه کرد: علاوه بر این مصوبه مذکور باعث می شود یک میلیون از سه میلیون زن شاغل در کشور از این مزیت استفاده کنند که در این صورت بازار کار ایران به بازار کار مردانه تبدیل خواهد شد. به طوری که سهم اشتغال زنان از 14 درصد به 9 درصد کاهش پیدا می کند که امیدواریم شورای نگهبان با این بخش مخالفت کند.

    به گفته میرزایی معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نمایشگاه «صندوق های بازنشستگی، توسعه پیشران» در روزهای 24 و 25 بهمن ماه با حضور 4 صندوق بازنشستگی، 20 هولدینگ و 462 بنگاه برگزار می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی