عصر بازار

لزوم حفظ اطلاعات حساب از سوی هموطنان

کلاهبرداری تلفنی یا کارت به کارت؛ یکی از جرائم نو ظهور

عصر اعتبار- رئیس پلیس آگاهی اصفهان گفت: یکی از جرائم نوظهور که امروزه شاهد وقوع فراوان آن هستیم کلاهبرداری تلفنی یا کارت به کارت است.

کلاهبرداری تلفنی یا کارت به کارت؛ یکی از جرائم نو ظهور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، سرهنگ ستار خسروی، رئیس آگاهی اصفهان اظهار داشت: یکی از جرائم نوظهور که امروزه شاهد وقوع فراوان آن هستیم کلاهبرداری تلفنی یا کارت به کارت است.

    خسروی ادامه داد: در این نوع جرم، مجرمین با استفاده از تلفن همراه با تماس تلفنی با افراد مختلف در کشور از جمله شهروندان در استان اصفهان به آنها اعلام می‌کنند که شما در قرعه کشی اپراتور تلفن همراه یا رادیوی برنده شدید و لازم است برای دریافت جایزه به نزدیکترین دستگاه عابر بانک مراجعه کنید.

    وی گفت: با مراجعه فرد به عابر بانک تماس مجدد برقرار و با راهنمایی فرد کلاهبردار که البته بیشتر آنها را می‌توانیم سارق اطلاق کنیم عملیات بانکی انجام می‌گردد و با استفاده از یک ترفند خاص کل موجودی حساب فرد را تخلیه و به حساب‌های جعلی که از قبل در بانک‌ها افتتاح کردند منتقل و در همان روز و به فاصله چند ساعت موجودی را از طریق دستگاه‌های pos یا همان کارت خوان‌های فروشگاهی خرید طلا و فرش و غیره انجام داده و یا تبدیل به ارز می‌کنند.

    این مقام انتظامی با اشاره به اینکه این مجرمان با افراد طبقه بالای جامعه نیز تماس حاصل و به عناوین مختلف آنها را به عابر بانک کشانده و با دسترسی به اطلاعات حساب آنها، موجودی را تخلیه و به سرقت می‌برند، ادامه داد و بیان کرد: ارائه اطلاعات حساب و رمز اول و دوم و تاریخ اعتبار کارت از طریق تلفن یا پیامک می‌تواند تبعات سنگینی را برای مالک حساب ایجاد کند.

    رئیس پلیس آگاهی استان در پایان به همشهریان توصیه کرد: ساده‌ترین راه کلاهبرداری از کارت شما، دسترسی به اطلاعات حساب شماست، پس به هیچ‌عنوان اطلاعات حساب، شماره و رمز کارت خود را در اختیار افراد غریبه قرار ندهید.

    همچنین به هیچ عنوان کارت خود را به این افراد نسپارید، از نگهداری رمز عبور به همراه کارت عابر خودداری کنید تا در صورت مفقودی یا ربوده شدن کارت با حساب خالی خود مواجه نشوید، هرگز قبض رسید خود را در خیابان رها نکنید زیرا ممکن است اطلاعات حساب شما لو رفته و یا در اختیار سارقان حاضر در اطراف دستگاه‌های خودپرداز قرار گیرد، به هیچ عنوان کارت بانکی خود را حتی بدون رمز در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید زیرا کپی برداری از اطلاعات مغناطیسی آن امکان پذیر است.

    خسروی اذعان داشت: یکی از ترفندهای قدیمی سارقان تعویض کارت شما با یک کارت تقلبی است. سرقت با این ترفند، بیشتر در مورد افرادی که اطلاعات کافی از نحوه کار کردن با دستگاه خودپرداز را ندارند، اتفاق می‌افتد و سارق با حضور در صف و پیشنهاد کمک به این افراد، به محض دریافت کارت آن‌ها را با کارت دیگری تعویض می‌کند و چندین بار رمز را می‌زند و بعد از آن کارت دیگری را به مشتری تحویل می‌دهد و می‌رود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی