عصر بازار

رئیس کل بیمه مرکزی خبر داد

سقف پائین بیمه‌نامه بسیاری از واحدهای پلاسکو

عصر اعتبار- رئیس کل بیمه مرکزی از صدور مجوز فعالیت برای چند شرکت تخصصی بیمه زندگی خبر داد و گفت: بخش قابل توجهی از بیمه‌نامه واحدهای پلاسکو برای ترهین وام بوده است و سقف خسارت قابل پرداخت به آنها بیش از ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان نیست.

سقف پائین بیمه‌نامه بسیاری از واحدهای پلاسکو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، رئیس کل بیمه مرکزی گفت: هم اکنون توانگری بیمه‌ها از سوی بیمه مرکزی در حال کنترل بوده و بیش از 50 درصد ذخایر نقدینگی شرکت‌های بیمه در سیستم بانکی سپرده گذاری شده و نقدینگی کامل است.

    عبدالناصر همتی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه بازرگانی و دولتی بر اساس آیین‌نامه بیمه مرکزی تنوع سرمایه‌گذاری‌ها را رعایت کرده‌اند، گفت: در بحث ذخایر احتیاطی و سرمایه گذاری برخی موارد در شرکت های بیمه‌ای باید مد نظر قرار می‌گرفت، از جمله اینکه به دلیل کسری ذخایر در برخی از شرکت‌ها و با توجه به برنامه زمان بندی در حوزه نظارت‌ها طی سال قبل  بخشی از ذخایر گرفته شده و امسال نیز بخش دیگری از آنها در حساب ها منظور خواهد شد، بنابراین مشکل حادی در این زمینه وجود ندارد .

    وی افزود: برای جبران افت توانگری بیمه ها دو راه وجود دارد، یا باید افزایش سرمایه بدهند و یا به کاهش حق بیمه و ریسک قبولی اقدام کنند که هر کدام از این موراد دستور العمل داشته و به شرکت‌ها عنوان شده است.

    همتی در برابر این پرسش فارس مبنی بر اینکه با توجه به عدم تحقق برخی از انتظارات خسارات دیدگان حادثه آتش سوزی چهارراه استانبول، چه اقدام‌هایی در مورد تسویه مطالبات بیمه ای کسبه پلاسکو صورت گرفته است، گفت: بر اساس آمارها بیش از 340 نفر از کسبه ساختمان پالاسکو تحت پوشش بیمه بوده اند، ولی تاکید می‌کنم این تعداد بیمه نامه در پلاسکو همگی آتش سوزی نیست و بخش قابل توجهی از آنها بیمه نامه‌های ترهین است. یعنی بسیاری از صاحبان مغازه ها وام گرفته‌اند و بابت وثیقه گذاشته شده بیمه‌نامه رهن گرفته اند.

    وی افزود: این بیمه‌نامه ها از 30 الی 50 میلیون تومان بیشتر نیست، ولی بیمه های آتش سوزی که پیش از این خریداری شده، رقم تعهد بیمه ، بیشتر از 52 میلیارد تومان نیست.

    همتی تاکید کرد: طبق مصوبه هیات وزیران شرکت های بیمه تا آخر بهمن ماه امسال فرصت دارند، تا به تدریج این تعهدات را پرداخت کنند.

    به گفته رئیس کل بیمه مرکزی 5 طبقه انتهای برج پلاسکو که از دو روز قبل بازگشایی شده، تحت عنوان خسارت کلی (توتال لاست) نیستند و رسیدگی لازم دارند. از این رو باید شرکت های بیمه ارزیابی کنند و میزان خسارت بررسی شود که تا آخر بهمن عنوان شده که پرداخت شود.

    وی در پاسخ به این پرسش فارس که بیمه های زندگی چه کمکی می توانند به طرح های توسعه‌ای بنگاه های اقتصادی و بورسی داشته باشند، گفت: هم اکنون اغلب بیمه های ایران عمومی است.سهم بیمه های زندگی در کلیه بیمه نامه ها در ایران 13 درصد است.

    برای رفع این مشکل و تقویت بیمه های عمر و زندگی در نظام تامین مالی، اولین بیمه تخصصی تاسیس شده و برنامه داریم که چندین بیمه تخصصی عمر را در آینده نزدیک مجوز دهیم تا شروع به فعالیت کنند و امیدوایم در میان مدت به نتیجه خوبی برسیم.

    رییس کل بیمه مرکزی در جمع خبرنگاران نیز با بیان اینکه یکی از مهم ترین مشکلات بازار مالی عدم گرایش منابع بلندمدت در این بازار به دلیل نقش کمرنگ بیمه های زندگی است ، گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ بیمه های زندگی در دنیا در حدود 3.5 درصد است، اما در ایران 0.25 درصد است.

    عمده بیمه ها در ایران در بیمه های غیر زندگی متمرکز شده اند. بنابراین منابعی که بطور جدی در بازار مالی داشته باشیم نداریم و الان ارزش افزوده بیمه در بازار مالی کمتر از 6 درصد است. این در حالی است که ضریب نفوذ تامین مالی در  بانک ها بالای 90 درصد است. تنها راه این است که با اقدام هایی که شروع شده و در برنامه ششم نیز مجلس تصویب کرده تا بتوان سهم بیمه های زندگی در پرتفوی بیمه ها حداقل 50 درصد افزایش دهیم.

    به گفته این مقام مسئول اقدام هایی برای تخصصی تر شدن بیمه ها شروع شده و با عرضه وجوه متنوع در بازار مالی امیدواریم بتوان تقاضای ابزارهای مختلف مالی را در بازار مالی گسترش دهیم و بازار مالی را به بازار بدهی بلند مدت تبدیل کنیم، تا این بازار توسعه یابد.

    وی افزود: بیمه ها با توجه به پوشش ریسک می توانند جلوی توقف واحد های مهم اقتصادی را بگیرند و از طرفی با تامین مالی بلند مدت می توانند نقش خود را در بازار مالی و یا در نهایت توسعه پایدار اقتصاد داشته باشند.

    وی در برابر پرسشی مبنی بر اینکه برای بخشش جرایم بیمه نامه موتور سیکلت سواران چه اقدامی صورت گرفته، گفت: مجمع عمومی تامین خسارات بدنی تصویب کرد که از اول اسفند ماه، کل موتور سیکلت هایی که جرایم بیمه نبودن آنها زیاد است و نزدیک به 220 هزار تومان می‌شود تا تاریخی که از سوی صندوق تامین خسارات بدنی و شرکت های بیمه ای اعلام شده و اقدام به خرید بیمه نامه کنند، کل جرایم بیمه شخص ثالث آنها بخشیده می شود. بنایرای توصیه می‌شود موتور سیکلت سواران از این فرصت استفاده کنند و بیمه شخص ثالث را تا قبل از امسال مهلت دارند، بخرند.

    همتی در برابر این پرسش که آیا بیمه ایران برای خرید سهام بانک ملت یا سینا مشکلی ندارد، گفت: آیین نامه سرمایه گذاری برای شرکت‌های بیمه ای عنوان کرده که در شرکت های مختلف می توانند سرمایه گذاری کنند و باید حداقل 40 درصد منابع در بانک ها و مابقی در سرمایه گذاری در ملک یا سهام و جاهایی که بازدهی دارد، سرمایه گذاری کنند.

    بیمه ایران هم در چارچوب آیین نامه و سقف سرمایه گذاری می تواند سرمایه گذاری کند از سوی دیگر بیمه ایران بر اساس قواعد بانک مرکزی نمی تواند مالک بانک شود، زیرا  بیش از 10 درصد سهام امکان سرمایه گذاری وجود ندارد .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی