عصر بازار

رشد شاخص دلار علیه طلا عمل کرد

فن ژاپنی روی فلز زرد

عصر اعتبار- بازارهای جهانی صبح اولین روز از دومین هفته ماه دوم میلادی شاهد رشد ارزش دلار و سهام و افت بهای طلا بودند. با این همه، در ادامه روز، هم دلار تحت فشار سیاست‌های دولت تازه واشنگتن ماند و هم طلا، قوت فنی خود را از دست نداد.

فن ژاپنی روی فلز زرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، صبح دوشنبه پول آمریکا به تحولات روزهای قبل واکنش داشت. از سویی در روزهای گذشته چند عضو کمیته بازار آزاد فدرال رزرو از افزایش بیش از 2 بار نرخ‌های بهره آمریکا در سال 2017 حمایت کرده بودند و از سوی دیگر، دونالد ترامپ در نشست اخیر خود با نخست‌وزیر ژاپن بحثی درباره کاهش ارزش دلار که حامی آن است، نکرد. به این ترتیب دوشنبه شاخص دلار مقابل ین به اوج 2 هفته‌ای رفت، گرچه متاثر از انتقادهای قبلی رئیس‌جمهوری جدید آمریکا از دلار بیش از حد قوی ماند. با رشد دلار، اونس تضعیف شد، با این حال، این کالای سرمایه‌ای نیز تحت حمایت روند هفته‌های گذشته ماند. علاوه‌بر رشد دلار، رشد بازارهای سهام نیز به ضرر فلز زرد کار می‌کرد.

    بازارهای سهام صبح اولین روز کاری را با تمرکز بر وعده‌های ترامپ برای کاهش مالیات همه دسته‌های مالیات‌دهنده آمریکا آغاز کردند که انتظار می‌رود بر رشد اقتصادی اثر داشته باشد. اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت 1233 دلار ایستاده بود، صبح دوشنبه رو به نزول گذاشت. بهایی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1222 دلار بود، البته هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دوشنبه رقم خورده باشد.

    اونس فلز زرد در حالی هفته جدید را با نوسان در انتهای محدوده 1220 دلار آغاز کرد که کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار ادامه رشد ارزش طلا در روزهای پیش رو را دارند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 18نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 10 نفر معادل 56 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 3نفر معادل 17 درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند. 5 نفر معادل 27 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. همزمان، در نظرسنجی کیتکو از مخاطبان نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 1187 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 657 نفر معادل 55 درصد، افزایش و 372 نفر معادل 31 درصد، کاهش قیمت‌ را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند. 158 نفر معادل 14درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    رویترز روز گذشته نوشت: «پس از نشست دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن ارزش دلار در برابر ین با افزایش نسبی روبه‌رو شده و این مساله فشار بیشتری را بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است. در نشست ترامپ و شینزو آبه، دو طرف صحبتی درباره سیاست‌های تجاری و ارزی نداشته‌اند و این مساله موجب تقویت ارزش دلار شده است. ترامپ پیش از این بارها ضمن تاکید بر لزوم اتخاذ سیاست‌های حمایتی در عرصه تجارت بین‌المللی، از تقویت ارزش دلار انتقاد کرده بود.» یک مقام ارشد دولت ژاپن نیز تاکید کرد: «رهبران آمریکا و ژاپن درباره مسائل ارزی صحبت نکرده‌اند و ترامپ خواستار انعقاد قرارداد تجاری دو جانبه با توکیو نشده است.» پس از آنکه ترامپ و مشاوران اقتصادی‌اش انتقادهای زیادی را نسبت به تقویت ارزش دلار مطرح کرده‌اند، ارزش پول ملی آمریکا طی ماه ژانویه بدترین عملکرد خود را در 3 دهه اخیر ثبت کرده است.

    از سوی دیگر، ترامپ پنجشنبه هفته گذشته قول داد تا در هفته‌های آینده سیاست‌های جدید مالیاتی را اعلام کند. این مساله نیز موجب تقویت ارزش دلار و شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی شده است.به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستینگ، تازه‌ترین تحلیل کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا، چین و بریتانیا و همچنین اظهارات مهم جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا قرار خواهد داشت. رئیس فدرال رزرو چهارشنبه در نشست کمیته بانکی سنای آمریکا شرکت خواهد کرد. دراین شرایط، رئیس شرکت معدنی نیوکرست بر این باور است که نااطمینانی نسبت به سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا موجب افزایش قیمت جهانی طلا خواهد شد، ولی این تاثیر مثبت محدود و در کوتاه‌مدت خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی