عصر بازار

سهم ایران از درآمد گردشگری سلامت تنها ۵۰۰ میلیون دلار است

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت و درمان ، گردشگری سلامت را از حوزه های مهم در صنعت گردشگری دانست و گفت: سهم ایران از درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری سال گذشته این بخش تنها حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

سهم ایران از درآمد گردشگری سلامت تنها ۵۰۰ میلیون دلار است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سیدمحمد حسین میردهقان روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی گردشگری با موضوع مدیریت فرصت‌ها و جاذبه‌ها در یزد اظهار کرد:هشت درصد سهم اشتغال جهان از حوزه گردشگری سلامت است و با وجود ظرفیت های مناسبی که در این زمینه در کشور وجود دارد، نتوانتسته ایم از این حوزه بهره مناسبی ببریم و بخش قابل توجهی از درآمد حاصل از گردشگری سلامت به جیب دلالان این حوزه رفته است.
    وی ادامه داد: به صورت اصولی باید بین هفت تا 10 درصد گردشگرانی که وارد کشور می شوند از حوزه گردشگری سلامت خدمات دریافت کنند اما در بهترین حالت حدود 150 هزار گردشگر خدمات سلامت در ایران دریافت می کند.
    میردهقانی یادآور شد: بر اساس افق 1404 باید در سال 30 میلیون گردشگر سلامت در کشور داشته باشیم ، این در حالی است که مجموع گردشگران کشور به زحمت به یک پنجم این عدد می رسد.
    وی گفت: هم اکنون بین 80 تا 90 درصد هموطنان ساکن خارج کشور، خدمات سلامت و درمانی را به خاطر هزینه های درمانی پایین ایران در مقایسه با کشورهای صنعتی و مدت زمان انتظار کوتاه در مقایسه با برخی کشورها ، از داخل کشور تامین می کنند.
    میردهقان ظرفیت های استان یزد برای ارائه خدمات در حوره گردشگری سلامت را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در حالی که در کشور متوسط تخت بیمارستانی به ازای هر یک هزار نفر 1.5 تخت است این شاخص در استان یزد 3 تخت به ازای هر هزار نفر می باشد و همچنین به لحاظ تجهیزاتی و برخورداری از تخصص های پزشکی استان یزد در جایگاه مناسبی قرار دارد و می تواند هدف گردشگران سلامت باشد.
    وی فقدان مدیریت یکپارچه سلامت را از مشکلات این حوزه در کشور دانست و افزود: شورای راهبری سلامت با مشارکت چند وزارتخانه تشکیل شده تا اقدامات در حوزه گردشگری سلامت و جذب بیماران خارجی که هم اکنون به صورت مستقیم از طریق بیمارستان ها انجام می شود از طریق یک سامانه منسجم صورت گیرد.
    میردهقان فقدان اطلاعات دقیق از پذیرش بیماران و درآمدهای حاصل از گردشگری سلامت را از دیگر مشکلات این حوزه دانست که برنامه ریزی و سیاست گذاری در این بخش را با محدودیت هایی مواجه کرده است.
    نخستین همایش ملی گردشگری با موضوع مدیریت فرصت‌ها و جاذبه‌ها با هدف رونق گردشگری از پنجشنبه در یزد آغاز شده و به مدت 2 روز ادامه دارد.
    از مجموع 185مقاله واصل شده به دبیرخانه همایش یاد شده 146مقاله برای ارائه در همایش مورد پذیرش قرار گرفت که 40 مقاله بصورت سخنرانی و مابقی نیز در قالب کتابچه ای چاپ خواهد شد.
    برگزاری سه میزگرد بررسی چالش‌ها و فرصت‌های گردشگری ایران و جاذبه‌های گردشگری یزد از جمله برنامه های همایش مورد اشاره است.
    گردشگری پایدار، درمانی و سلامت، بازاریابی و برندینگ گردشگری، مدیریت، اقتصاد و کارآفرینی در گردشگری، گردشگری دینی و معنوی، گردشگری خاص، جایگاه منابع انسانی در گردشگری، کاربرد فناوری های نوین در گردشگری، آثار باستانی، میراث فرهنگی و گردشگری و یزد شناسی و گردشگری از محورهای این همایش اعلام شده است.
    استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی با مساحت عرصه 743 هکتار و پنج هزار هکتار مساحت حریم در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
    یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه های زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
    استان های اصفهان، فارس و یزد به عنوان مثلث طلایی گردشگری در ایران مطرح هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو