عصر بازار

اونس به محدوده ۱۲۴۰ دلار رفت

رشد دلاری طلای جهانی

عصر اعتبار- اونس طلا که در ابتدای هفته گذشته به نوسان در محدوده ۱۲۲۰ دلار رضایت داده بود، نیمه دوم هفته دوم فوریه را در محدوده‌های قیمتی بالاتر گذراند.

رشد دلاری طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  این روند عمدتا ناشی از روند شاخص دلار بود. اونس طلا روزهای دوشنبه و سه‌شنبه قیمت‌های 1225 و 1228 دلار را تجربه کرد؛ اما چهارشنبه به قیمت 1233 دلار رسید. روز پنج‌شنبه هم با بهای 1239 دلار به پایان رسید تا جمعه هم با عدد 1238 دلار آغاز شود. که تا 1244 دلار هم بالا رفت اما دوباره رو به کاهش گذاشت و تا ساعت 7:45 عصر روز گذشته به وقت تهران، قیمت 1237 دلار برای اونس ثبت شد؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین هفته ماه دوم میلادی رقم خورده باشد.

    پس از سخنرانی

    اونس طلا روز چهارشنبه با 5 دلار رشد مواجه شد. پایگاه اینترنتی کیتکو این روز را که یک روز پس از سخنرانی رئیس فدرال رزرو در کنگره آمریکا بود، پرتلاطم توصیف کرد. اونس چهارشنبه تا قیمت 1214 دلار هم افت کرد؛ اما در نهایت روی قیمت 1233 دلار ایستاد. شاخص دلار که سه‌شنبه با جهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده و به عدد 25/ 101 واحد رسیده بود، چهارشنبه تا عدد 18/ 101 واحد افت کرد. این افت مهم ترین دلیل رشد طلا بود. چهارشنبه آمار خرده‌فروشی آمریکا در ژانویه منتشر شد که داده‌هایی بهتر از انتظار داشت. در حالی که کارشناسان انتظار رشد 1/ 0 درصدی را داشتند، رشد ژانویه 4/ 0 درصد اعلام شد. شاخص بهای مصرف‌کننده نیز برای ژانویه 6/ 0 درصد رشد را نشان داد که آن هم بهتر از انتظار بود. رقم مورد انتظار 3/ 0 درصد بود. این داده‌ها به نفع حامیان افزایش زودتر نرخ‌های بهره در آمریکا بود. با این همه، شاخص دلار شاهد عقب‌نشینی اصلاحی از اوج روز قبل شد و به طلا کمک کرد. روز سه‌شنبه، اشاره جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا به احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در یکی از نشست‌های آینده کمیته بازار آزاد فدرال رزرو باعث جهش شاخص دلار شده بود.

     

    تا محدوده جدید

    اونس روز پنج‌شنبه هم 6 دلار دیگر رشد کرد تا در یک قدمی محدوده 1240 دلار قرار بگیرد. این رشد عمدتا ناشی از اثرگذاری عوامل خارجی و همچنین تقویت فنی بازار بود که شتاب رشدی را ایجاد کرده بود. شاخص دلار در این روز تا عدد 44/ 100 واحد سقوط کرد. همزمان بازارهای سهام نیز با عقب‌نشینی اصلاحی از رشدهای خوب روزهای قبل، تضعیف شدند. افت شاخص‌های دلار و بورس باز هم به نفع طلا تمام شد. در چهارمین روز بازارهای جهانی در هفته گذشته، همزمان با افت دلار تا کف سه هفته‌ای، نفت خام هم تضعیف شد. تضعیف بهای نفت خام تا حدی جلوی رشد بیشتر طلا را گرفت؛ اما فلز زرد در نهایت توانست خود را به محدوده بالاتر نزدیک کند.

    روز آخر

    اونس روز جمعه را با قیمت 1238 دلار آغاز کرد و بعد رو به رشد بیشتر گذاشت. روند شاخص دلار صبح جمعه تعدیل شد تا بخشی از سقوط روز پنج‌شنبه جبران شود. به این ترتیب، اونس صبح روز گذشته تحت فشار قرار گرفت؛ ولی توان فنی آن، بخشی از معامله‌گران را افزایشی نگه داشت. از سوی دیگر، بازارهای سهام هم که عمدتا بر اوج‌های چندساله قرار دارند جمعه در ادامه روند احتیاطی روز پنج‌شنبه، رشد نداشتند تا خرید طلا با افزایش بیشتری روبه‌رو شود. باز هم مانند روز پنج‌شنبه، روز جمعه نیز افت بهای نفت خام به ضرر طلا عمل کرد. رویترز، روز جمعه از تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «اونادا» نقل کرد: «کاهش ارزش دلار و افت بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است.» سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر برگزاری نشست ماه مارس فدرال رزرو آمریکا هستند تا وضعیت نرخ بهره این کشور روشن شود. نگرانی‌های مربوط به سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و انتخابات در هلند، فرانسه و آلمان می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا داشته باشد. با وجود نگرانی‌های ترامپی، جنت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود در کمیته بانکداری سنا و کنگره از افزایش نرخ بهره در نشست مارس حمایت کرده است و این احتمال وجود دارد که نرخ بهره در این نشست افزایش یابد. صبح جمعه، وانگ تائو، تحلیلگر ارشد تکنیکال گفت که اگر سطح مقاومتی 1240 دلاری شکسته شود قیمت طلا تا 1244 دلار افزایش خواهد یافت و همین اتفاق افتاد، گرچه تا زمان نوشته شدن این گزارش مرز مقاومتی جدیدی شکسته نشد.

    با آنکه طلا در سال 2017 روند رشد خوبی را تجربه کرده است، تازه‌ترین تحلیل «بیزینس لاین» نشان می‌دهد که کاهش قیمت طلا به 1225 تا 1230 دلار بهترین فرصت برای خرید طلا خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی بیزینس لاین، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که سطح مقاومتی بعدی برای هر اونس طلا 1252 دلار خواهد بود. تحلیلگران اقتصادی همچنین بر این باورند که کاهش قیمت طلا به 1225 تا 1230 دلار بهترین فرصت برای خرید خواهد بود. اگر سطح حمایتی 1225 دلاری نیز شکسته شود قیمت طلا به‌زودی تا 1214 دلار کاهش خواهد یافت. به اعتقاد کارشناسان، وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به‌خصوص چین و هند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت. تنش‌های سیاسی در اروپا و آمریکا نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا و ارزش دلار داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی