عصر بازار

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران خبرداد

تلاش فنلاندی‌ها برای رفع مشکل بانکی با ایران

عصر اعتبار- نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مقامات فنلاندی در سفرهای تجاری خود جلساتی را با مقامات بانک مرکزی کشورمان برای حل مشکل روابط بانکی دو کشور داشته‌اند، اظهار امیدواری کرد، مشکلات بانکی تا چند ماه آینده حل شود.

تلاش فنلاندی‌ها برای رفع مشکل بانکی با ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، پدرام سلطانی امروز در حاشیه همایش تجاری ایران و فنلاند که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، در مورد برقراری روابط بانکی دو کشور اظهار داشت: به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و اشتغال فنلاند شاید مهمترین مانع با مشکلی که جلوی افزایش روابط تجاری دو کشور را گرفته موضوع برقراری روابط بانکی بین دو کشور است.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مقامات فنلاندی طی سفرهایی که با هیأت‌های تجاری خود در پسابرجام به ایران داشته‌اند، همواره در پی مذاکراتی برای حل روابط و مشکلات بین بانکی دو کشور بوده‌اند، افزود: در سفری که 2 ماه پیش مقامات فنلاندی و هیأت تجاری به ایران داشتند، این موضوع را در برنامه خود قرار دادند و در این سفر هم حل مسائل بانکی بین دو کشور از موضوعات مورد توجه آنها است.

    وی با بیان اینکه با توجه به علاقه‌مندی ارتباطات تجاری بین دو کشور امیدوار به رفع موانع بانکی هستیم، گفت: اما ارتباطات بانکی معمولاً یک چهارچوب، ساختار و روش‌هایی دارد که شاید به دلایلی حل آن به زمان بیشتری نیاز داشته باشد که امیدواریم در این سفر حل مسائل و مشکلات بانکی بین دو کشور پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد.

    سلطانی در پاسخ به این سئوال که نتیجه برقراری روابط بانکی بین دو کشور با توجه به رایزنی مسئولان چه بوده است؟ گفت: مقامات فنلاندی با مسئولان بانک مرکزی در سفر 2 ماه پیش خود به ایران جلساتی داشته‌اند که این نشان می‌دهد، هر دو کشور مصمم به حل مشکلات بانکی هستند، ولی نتیجه آن را باید مسئولان اعلام کنند.

    سلطانی گفت: در این هیأت جدید تجاری به سرپرستی معاون وزیر امور اقتصادی فنلاند هم مذاکرات در رابطه با برقراری روابط بانکی بین دو کشور ادامه می‌یابد و در چند ماه آینده شاهد برقراری روابط بانک‌های ایران و فنلاند خواهیم بود.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین اظهارداشت: در زمینه روابط تجاری بین شرکت‌هایی که در زمینه معدن، تحقیقات، مهندسی و زمین‌شناسی فعال هستند پیشرفت‌های خوبی با همتایان ایرانی داشته‌اند و به نظر می‌رسد قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی هم بین شرکت‌های دو کشور در این مورد به امضاء رسیده است.

    وی با بیان اینکه امروز ما میزبان چهارمین هیأت تجاری فنلاند به ایران پس از برجام هستیم گفت: کشور فنلاند به عنوان یک کشور توسعه یافته که در شاخص‌های مختلف توسعه‌یافتگی در میان کشورهای مختلف نخستین رتبه‌بندی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد ظرفیت‌های خوبی برای سرعت بخشیدن به برقراری روابط اقتصادی ایران و فنلاند را دارد و ما می‌توانیم از تجارب این کشور در مسیر توسعه اقتصادی استفاده کنیم.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: ایران به عنوان با ثبات‌ترین کشور در منطقه خاورمیانه با دارا بودن جمعیت زیاد و منابع انرژی و معدنی فراوان و دسترسی به یک بازار 400 میلیون نفری و برخورداری از قشر جوان تحصیل‌کرده و خلاق برای برقراری ارتباطات تجاری با هر کشوری از جذابیت برخوردار است.

    وی با بیان اینکه در کنار نقاط قوتی که ایران برای برقراری روابط تجاری دارد، دارای نقاط ضعفی از جمله چالش آب است که با توجه به اینکه کشور فنلاند از نظر منابع آبی قوی است، لذا در تقسیم همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری شاید بتوان با همتایان خود در حوزه صنایع آب‌بر در این کشور حساب کنیم و در مقابل با توجه به اینکه کشور ما به لحاظ منابع انرژی غنی است، تجار فنلاندی هم بتوانند روی صنایع انرژی روی ما حساب کنند.

    سلطانی با اشاره به اینکه حجم روابط تجاری بین دو کشور از 250 میلیون دلار در سال 2006 به حدود 65 میلیون دلار کاهش یافته است، گفت: برای برگرداندن حجم روابط تجاری به قبل کاملاً آمادگی داریم و امیدواریم که با برقراری روابط بانکی، سرعت روابط تجاری بین دو کشور نیز افزایش یابد.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: دستیابی به تجارت بیش از یک میلیارد دلار بین دو کشور در 5-6 سال آینده دور از دسترس نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو