عصر بازار

تغییرات در سبد سهام عدالت تا پایان امسال

عصر اعتبار- مصوبه هیات وزیران در خصوص خروج ۷ پالایشگاه بزرگ از سبد سهام عدالت تا پایان سال نهایی خواهد شد.

تغییرات در سبد سهام عدالت تا پایان امسال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، هیات وزیران در جلسه هفته گذشته خود به پیشنهاد وزارت اقتصاد و به استناد ماده 34 قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در حالی 20 درصد سهام 7 شرکت پالایشگاهی را از سبد سهام عدالت خارج کرد که سازمان خصوصی سازی تا چند روز دیگر صورتحساب مشمولین سهام عدالت را برای اطلاع آنها از میزان اقساط تسویه شده از محل سود سالیانه این سهام اعلام خواهد کرد.

    این گزارش می‌افزاید: شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، تبریز، لاوان، تهران، شیراز، کرمانشاه و بندرعباس شرکتهایی هستند که طبق مصوبه هیات وزیران نام آنها از فهرست‌ شرکت‌های تخصیص داده شده به طرح توزیع سهام عدالت خارج شده است.

    همچنین در این مصوبه آمده است که 10 درصد از سهام شرکت پالایش نفت تهران بابت سهام ترجیحی، کشف قیمت و تدریجی در بورس منظور و درصد درج شده در ردیف 14 جدول بند 1 مصوبه شماره 128 ستاد مرکزی سهام عدالت به این میزان اصلاح شود.

    البته نکته قابل توجه در این زمینه موضوع تعیین تکلیف سود تقسیمی واریز شده توسط این 7 شرکت در 10 سال گذشته به خزانه بابت اقساط سهام عدالت است که در این زمینه باید گفت در دوره اختصاص سهام این شرکت‌ها به طرح توسعه سهام عدالت، سود مورد تقسیم مربوط به طرح توزیع سهام عدالت اعم از وصول شده و وصول نشده، به طرح توزیع سهام عدالت تعلق داشته و بابت اقساط مشمولین این طرح محاسبه می‌شود.

    همچنین قرار است 36 درصد سهام پالایش نفت امام خمینی و 9 درصد سهام شرکت پالایش آبادان بابت سهام جایگزین این 7 پالایشگاه در سبد سهام عدالت شود که بر این اساس با توجه به ارائه صورتحساب مشمولین سهام عدالت از 14 اسفندماه و نیز فراهم آمدن مقدمات آزادسازی سهام عدالت این پرسش پیش می‌آید که از چه زمانی جایگزینی این دو پالایشگاه بجای 7 پالایشگاه حذف شده از سبد سهام عدالت انجام می‌شود.

    به گفته رئیس کل سازمان خصوصی سازی از زمان این مصوبه، فرایند اجرایی خروج 20 درصد سهام 7 پالایشگاه اصفهان، تبریز، لاوان، تهران، شیراز، کرمانشاه و بندرعباس از سهام عدالت شروع شده و تا پایان سال نهایی می شود. همچنین بخش مربوط به جایگزینی 36 درصد سهام پالایشگاه امام خمینی شازند اراک و 9 درصد سهام پالایشگاه آبادان نیز در اوایل سال آینده عملیاتی می شود و مصوبه تخصیص 10 درصد سهام پالایشگاه تهران بابت سهام ترجیحی، کشف قیمت و عرضه تدریجی در بورس هم انجام و منظور شده است.

    گفتنی است؛ خروج این 7 شرکت پالایشگاهی در کنار افت محسوس سبد سهام عدالت به دلیل کاهش شدید سهام بانکهای مختلف موجب شده تا ارزش روز سهام عدالت مشمولین بیش از هر روز دیگری این روزها کاهش پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی