عصر بازار

بخشودگی جریمه بیمه موتورسواران تمدید می‌شود؟

عصر اعتبار- برخی از کارشناسان بیمه معتقدند: اسفند‌ماه زمان کوتاه و نامناسبی برای بخشودگی جرایم بیمه‌ای موتورسواران است و بهتر است این زمان در فصل دیگری از سال آینده تمدید شود.

بخشودگی جریمه بیمه موتورسواران تمدید می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، چهار روز از آغاز طرح بخشودگی جرایم بیمه ای شخص ثالث موتورسواران می گذرد. این طرح قرار است 90 درصد موتورسواران کشور را که فاقد پوشش بیمه نامه شخص ثالث هستند، صاحب بیمه نامه کند.
    در اجرای این طرح مقرر شده است کلیه مالکان موتورسیکلتی که تا کنون پوشش بیمه نامه شخص ثالث خریداری نکرده اند با مراجعه به شرکت های بیمه ای برای خرید بیمه نامه مشمول هیچ جریمه ای نشوند و بیمه نامه ای مطابق با تعرفه اولین سال بیمه کردن وسیله نقلیه صادر شود.
    مدیر بیمه اتومبیل شرکت بیمه کارآفرین پیش از این از آمادگی کامل شرکت های بیمه برای اجرای این طرح خبر داده بود و در عین حال به اقتصاد آنلاین گفته بود: به نظر نمی رسد که اجرای این طرح بیش از 50 درصد موفقیت به همراه داشته باشد. چرا که قوانین بازدارنده لازم در بخش بیمه موتورسیکلت وجود ندارد و موتورسواران هنوز ضرورت مراجعه برای بیمه کردن خود را احساس نکرده اند. به همین دلیل نیاز است که به طور غیر مستقیم و از طریق مکان هایی که موتور سواران با آنجا سر و کار دارند این الزام را بوجود آورد.
    لزوم تمدید طرح بخشودگی بیمه موتورسواران
    اما با  گذشت چهار روز از آغاز طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث موتورسواران یک کارشناس بیمه در خصوص میزان استقبال از این طرح به خبرنگار اقتصاد آنلاین این طور می گوید: این طرح که به منظور تشویق موتورسواران برای بیمه کردن تعریف شده است، هرچند طرح خوبی است اما باید توجه داشت که آخرین ماه سال زمان مناسبی نیست و پیش بینی نمی شود که مراجعه کنندگان به شرکت های بیمه تعداد قابل ملاحظه ای باشند. با این حال تجربه ثابت کرده است که مراجعه در چنین طرح هایی در روزهای آخر بیشتر خواهد بود.
    احمد سازگار می افزاید: به دلیل بالارفتن مخارج خانواده ها همزمان با از راه رسیدن ایام نوروز، اسفند ماه زمانی است که اشخاص کم درآمد قادر به پرداخت هزینه هایی مانند خرید بیمه نیستند و بهتر است چنین طرحی در فصل دیگری از سال تمدید شود.
    عضو انجمن حرفه ای بیمه گذاران با بیان اینکه اجرای کلی این طرح توسط بیمه ایران یک ضرورت بود، اما شرکت های خصوصی هم می توانند از این طرح بهره مند شوند، افزود: هرچند این طرح نمی تواند تا پایان اسفند تعداد مراجعه کننده های قابل انتظار را به شرکت های بیمه ای بیاورد. ولی باید توجه داشت اجرای چنین طرحی برای شرکت های خصوصی هم می تواند درآمد خوبی را ایجاد کند و امکان فروش سایر خدمات بیمه نامه ای را فراهم کند.
    این کارشناس بیمه تاکید کرد: بیمه شخص ثالث به عنوان یک ضرورت برای مالکان وسایل نقلیه با درآمد کم است، به همین دلیل لازم است چنین طرح هایی از طریق رسانه های بیشتر مورد توجه قرار گیرد و رسانه ملی به عنوان یک رسانه فراگیر نسبت به معرفی چنین طرحی در زمان باقیمانده بیشتر اقدام کند. چرا که حسب گزارش های رسیده از دفاتر نمایندگی های شرکت های بیمه ای بعد از گذشت چهار روز این طرح با استقبال خوبی مواجه نبوده است.
    بیمه اولویت آخر راکبان موتورسوار!
    مدیر بیمه های اتومبیل شرکت بیمه آرمان هم با اشاره به اینکه بعد از چهار روز از آغاز این طرح هنوز مراجعه کنندگان به شرکت بیمه ای تغییر محسوسی نداشته است، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد آخرین ماه سال برای راکبان موتور فصل مناسبی نبوده است و حجم کاری این افراد در این ماه مانع از حضور مالکان موتور سیکلت در شرکت های بیمه ای شده است.
    مصطفی ملکی افزود: اجرای این طرح نیازمند زمان بیشتری است که در این خصوص فصل بهار سال 96 می تواند زمان مناسبی باشد.
    وی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل استقبال پایین موتورسواران از بیمه شخص ثالث این است که راکبان موتورسیکلت اغلب فاقد گواهینامه هستند و بیمه کردن این وسیله نقلیه برایشان از اولویت برخوردار نیست. به همین دلیل به نظر می رسد که باید برای جاافتادن فرهنگ استفاده از بیمه تلاش های مختلفی صورت گیرد.
    مدیربیمه های اتومبیل شرکت بیمه آرمان، ادامه داد: در طول سه سال اخیر پوشش های حوادث بیمه موتورسواران گسترش یافته است، اما شواهد نشان می دهد در این خصوص حتی افرادی که از بیمه نامه موتورسیکلت استفاده می کنند هم از آن خبر ندارند و این موضوع نشان می دهد که خدمات بیمه در جامعه به درستی معرفی نشده است.
    صدور قبض جریمه نداشتن بیمه به کمک پلیس
    در ادامه معاون بیمه اتومبیل شرکت بیمه دانا در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص مصوبه اخیر مبنی بر بخشودگی جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث موتورسواران این طور می گوید: شرکت های بیمه ای بعد از اسفند با کاهش تقاضای خرید بیمه نامه مواجه خواهند شد. چرا که فرصت استفاده از طرح تشویقی به اتمام می رسد. بعد از این زمان هم کنترل تردد موتورسواران به صورت فیزیکی امکان ندارد.
    وحیدرضا باختری این طور ادامه می دهد: به نظر می رسد که بعد از این زمان بهتر است با استفاده از کنترل های الکترونیکی به گونه ای عمل کرد که اطلاعات اشخاصی که موتور سیکلت خود را بیمه نکرده اند به شرکت بیمه مرکزی گزارش شود. به این منظور پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان نهادی که اطلاعات وسیله نقلیه افراد را در اختیار دارد می تواند نقش موثری در کمک به بیمه مرکزی انجام دهد.
    وی با اشاره به اینکه نقل و انتقال سند وسیله نقلیه نزد پلیس راهنمایی و رانندگی و یا دفاتر اسناد رسمی به عنوان گلوگاه شناسایی و کنترل بیمه نامه مالکان موتورسیکلت شناسایی کرد، خاطرنشان کرد: وسیله نقلیه موقع نقل و انتقال سند می تواند به عنوان از نقطه نظرات مختلفی مورد بررسی قرار گیرد. همان طور که پلیس نسبت به اصالت خودرو می تواند بررسی های لازم را انجام دهد می تواند از نظر بیمه بودن یا نبودن وسیله نقلیه نیز بررسی های لازم را انجام دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی