عصر بازار

رئیس انجمن شنوایی شناسی سیستان و بلوچستان:

ضرورت تحت پوشش بیمه قرارگرفتن خدمات شنوایی شناسی

تأثیر ازدواج فامیلی در بروز کم شنوایی

عصر اعتبار- رئیس انجمن شنوایی شناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد افراد کم شنوا در مرکز و جنوب این استان ازدواج والدین‌شان خویشاوندی بوده است، گفت: طرح غربالگری شنوایی علیرغم ضروت، تحت پوشش بیمه نیست.

ضرورت تحت پوشش بیمه قرارگرفتن خدمات شنوایی شناسی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، در ارتباط با چالش‌های حوزه شنوایی شناسی اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان مشکلات رشته شنوایی شناسی همچون سایر استان‌های کشور بوده و مهمترین چالشی که در ارتباط با شنوایی شناسی مطرح است موضوع بیمه‌ها محسوب می‌شود.

    وی افزود: بسیاری از آزمایش‌های تخصصی شنوایی شناسی ارزیابی شنوایی کودک، تربیت شنوایی، فتینگ سمعک و ارائه آن تحت پوشش بیمه نبوده و بسیاری از بیماران توانایی پرداخت هزینه‌های مربوطه را ندارند و بسیاری از همکاران ما با تعرفه کاذب خدمات را ارائه کرده و گاهی نیز از مطلوبیت کیفیت خدمات کاسته می‌شود.

    رئیس انجمن شنوایی شناسی سیستان و بلوچستان با تاکید بر ضرورت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات شنوایی سنجی، ادامه داد: در صورتی که سازمان‌های بیمه‌گر به این حوزه ورود یابند هم بیمار از این مساله سود برده و خدمات بهتری دریافت می‌کند و هم رغبت و انگیزه کار در میان همکاران ما افزایش می‌یابد.

    پیراسته تصریح کرد: در ارتباط با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات شنوایی شناسی در استان سیستان و بلوچستان رایزنی‌های زیادی صورت گرفته ولی مشکلی که وجود دارد این بوده که دوستان ما در سازمان‌های بیمه‌گر سطح استان اعلام کردند که تابع قوانین بیمه‌ای کشور هستند؛ لذا این مساله باید به صورت کشوری برطرف شود.

    عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها یکی از بیمارستان‌های دولتی استان تحت پوشش بیمه در حوزه شنوایی شناسی قرار گرفتند، گفت: ولی این مشکل در سایر بیمارستان ها و بخش خصوصی وجود دارد.

    وی با تاکید بر ضرروت طرح غربالگری شنوایی در سنین مختلف بویژه بدو تولد، گفت: متاسافته علی‌رغم اینکه براساس برخی از آمارها گفته می‌شود سطح زایش در استان سیستان و بلوچستان از میانگین کشوری بالاتر است ولی مساله غربالگری شنوایی به دلیل اینکه تحت پوشش بیمه نبوده از جانب بسیاری از خانواده‌ها مورد استقبال قرار نگرفته و این موضوع در مناطق محروم حادتر است.

    پیراسته با اشاره به اینکه هزینه دستگاه‌های غربالگری شنوایی گران است، گفت: این در حالی بوده که پرداختی‌های لازم از جانب بیمارستان‌ها انجام نمی‌شود ولی‌ بهزیستی استان هرچند که اقداماتی انجام داده ولی به صورت کامل کفایت نمی‌کند.

    عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: ارائه سمعک نیز تحت پوشش بیمه نبوده و اگر بخواهیم برنامه‌های خوبی در این زمینه داشته باشیم انجام تعرفه و دستمزد شنوایی شناسان باید واقعی باشد و بیمه‌ها این موضوع را مدنظر قرار دهند؛ البته انجمن شنوایی شناسیی کشور در حال پیگیری این مساله بوده تا خدمات مطلوب‌تری در اختیار کاربران سمعک قرار گیرد.

    وی ازدواج‌های فامیلی را یکی از دلایل بروز کم شنوایی برشمرد و اعلام کرد: در برخی از مناطق سیستان و بلوچستان ازدواج فامیلی بسیار زیاد است و بیش از 50 درصد افراد کم شنوا در مرکز و جنوب استان ازدواج والدین‌شان خویشاوندی بوده است.

    پیراسته با تاکید بر ضرورت آگاهی رسانی خانواده‌ها در حوزه شنوایی خاطرنشان کرد: خانواده‌هایی که سابقه کم شنوایی یا ناشنوایی دارند ازدواج فامیلی را باید حتما با  مشاوره ژنتیک این اقدام را انجام داده و احتیاط بیشتری نسبت به این مساله داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی