عصر بازار

معاون وزیر جهادکشاورزی:

برنامه هایی بیش از ۵ برابر برنامه توسعه پنجم را در دستور کار داریم

عصر اعتبار- معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اولویت برنامه محیط زیست در برنامه پنجساله ششم توسعه کشور گفت: برنامه هایی بیش از ۵ برابر برنامه پنجساله توسعه پنجم را در دستور کار داریم که امید است به وظیفه سنگین و اقدام های زیربنایی خود عمل کنیم.

برنامه هایی بیش از ۵ برابر برنامه توسعه پنجم را در دستور کار داریم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «خداکرم جلالی» امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران افزود: سرزمین ایران از 13 اقلیم شناخته شده است و از این تعداد 11 اقلیم به استثنای اقلیم های خشک یا استوایی ، از نظر تنوع زیستی به ویژه گونه های گیاهی با 8 هزار گونه اعم از گیاه و درخت و بیش از 2 هزار و 300 گونه گیاهان دارویی و 1700 گونه منحصر بفرد، جزو پنج کشور اول جهان است.
    رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: از طرفی با میانگین بارندگی حدود 230 میلیمتر (یک سوم میانگین جهانی) و تبخیر بالای 2400 میلیمتر (بیش از سه برابر میانگین جهانی) و قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک جهان با سرانه حدود 2 هزار مترمربع جنگل، سرانه 1.1 دهم مرتع و 4 هزار و 300 مترمربع بیابان (بیش از دو برابر میانگین جهانی) و 100 میلیون هکتار تحت تاثیر پدیده بیابان زایی و وضعیت شکننده ای قرار گرفته است.
    جلالی با بیان اینکه پدیده بیابان زایی با توجه به استمرار خشکسالی ها روند صعودی پیدا کرده است، افزود: باید با جامع نگری در مدیریت سرزمین و عزم ملی برای مقابله با این پدیده اقدام کرد.
    رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای تحقق منویات رهبری و سیاست های دولت تدبیر و امید و نیز اعتقاد بر اینکه موضوع حفاظت، احیا و توسعه منابع موضوعی حاکمیتی و ملی است، همه دستگاه ها و مردم را به حفاظت و پایداری آن دعوت می کند.
    وی ابراز تاسف کرد، با به هم زدن این تعادل، چالش هایی بوجود آمده است که امروزه در پدیده های خطرناکی نظیر تغییر اقلیم، گرمایش زمین، کمبود آب شیرین و بیابان زایی خود را نشان می دهد.
    جلالی با ذکر آماری یادآور شد: در قرن بیستم، جمعیت جهان 4 برابر، مصرف آب شیرین 9 برابر، مصرف انرژی 15 برابر، تولید گازگربنیک 17 برابر و سطح جنگل ها از 5میلیارد هکتار به 4 میلیارد هکتار کاهش یافته و این آمار به خوبی بیانگر توسعه نامتوازن و ناپایدار فعالیت های بشری است.
    وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی به دلیل کارکردهای حیاتی، پایه و اساس توسعه پایدار و حافظ و قوام بخش عناصر اصلی زندگی یعنی آب، خاک و هوا هستند، افزود: شادابی و سلامت اکوسیستم ها و موجودات رابطه مستقیمی با شادابی و سلامت منابع طبیعی دارد.
    معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال 1393 علاوه بر تبیین جایگاه محیط زیست و منابع طبیعی، مسایل مهمی مورد توجه قرار دادند ، اظهار داشت: این تاکیدات شامل هماهنگی دستگاه ها، ایجاد تعادل بین انسان و طبیعت، توجه به سه عنصر اساسی آب، خاک و هوا، لزوم توجه به آبخیرداری و پدیده گرد و غبار، پالایش و بازنگری قوانین و جرم انگاری تخریب محیط ریست، برخورد قاطع با متخلفین، پیوست محیط زیستی برای کلیه طرح های عمرانی و صنعتی و فرهنگ سازی بود.
    جلالی تصریح کرد: با تعیین راهبردهای اساسی برگرفته از قانون و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، توجه بر اصول پنجگانه «جامع نگری در حوزه آبخیز»، مشارکت مردم، ارتقای منابع طبیعی، مهار عوامل ناپایداری و پیشگیری از تخریب سرزمین با تاکید بر عملیات آبخیزداری و مبارزه با پدیده گرد و غبار؛ با وجود محدودیت های اعتباری مورد توجه قرار گرفته و اقدام های مناسبی برای حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری پایدار صورت گرفته است.
    معاون وزیرجهادکشاورزی با اشاره به اقدام های صورت گرفته در دولت یازدهم در عرصه های منابع طبیعی گفت: اهم اقدامات شامل اخذ سند مالکیت، تلاش برای اراضی ملی، ایجاد بانک اطلاعات زمین، ایجاد کمربند حفاظتی به مساحت سه هزار و 631 کیلومتر، اطفای حریق در جنگل ها و مراتع، تجهیز ناوگان زمینی یگان حفاظت و بهره گیری از ظرفیت های کل نیروهای مسلح و دفاع و پشتیبانی در اطفای حریق است.
    جلالی با تاکید بر اینکه ایجاد و ساماندهی تشکل های مردمی، ایجاد صندوق های توسعه منابع طبیعی در راستای بهره گیری از مشارکت مردم بسیار موثر بوده است، افزود: هرجا مسئولیت های حفاظت را به مردم واگذار کردیم، کارنامه بسیار خوبی را هم در رابطه با حفاظت و هم در رابطه با بهره برداری اصولی و علمی کسب کردیم.
    وی از جذب، ساماندهی و آموزش 60 هزار همیار طبیعت در سراسر کشور خبر داد و افزود: امسال نیز شعار «همیار طبیعت باشیم» را مورد توجه قرار خواهیم داد تا این همیاران در تعادل اکوسیستم، آبادانی و سرسبزی کشور نقش خود را ایفا کنند.
    جلالی، جنگلکاری، احیا و غنی سازی جنگل در سطح 143 هزار هکتار، عملیات اجرایی در سطح یک میلیون و 500 هزار هکتار، حفاظت مشارکتی در سطح 18 میلیون هکتار، اجرای طرح های احیای مراتع در سطح 23 میلیون هکتار، اجرای طرح های بیابان زدایی در سطح 88 هزار هکتار و خلعیت اراضی ملی از متصرفین در سطح 72 هزار هکتار و رفع تجاوز در عرصه های ملی در سطح 142 هزار هکتار را از دیگر اقدام های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور دردولت یازدهم برشمرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی