عصر بازار

بر مبنای شاخص تورم و بیکاری برآورد شد؛

ونزوئلا صدرنشین جدول شاخص فلاکت

عصر اعتبار- شاخص فلاکت بلومبرگ نشان می دهد که ونزوئلا برای سومین سال متوالی به دلیل مواجهه با مشکلات اقتصادی و سیاسی، فلاکت زده ترین کشور جهان در این رده بندی است. فروش

ونزوئلا صدرنشین جدول شاخص فلاکت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بلومبرگ، شاخص فلاکت بلومبرگ ترکیبی از چشم اندازهای تورم و بیکاری کشورها است.

    اگر سال 2016، سالی همراه با شوک های سیاسی بود، امسال ممکن است سالی باشد که کشورها خودشان را متاثر از تاثیرات اقتصاد جهانی ببینند.

    کاهش قیمت نفت موجب بروز بحران اقتصادی شدید در ونزوئلا شده و آمار نشان می دهد که رشد قیمت ها در این کشور از اواسط ماه اوت به این طرف 1419 درصد بوده است. 

    اقتصاددانان انتظار دارند قیمت ها در ونزوئلا امسال تقریبا 6 برابر شود. آخرین کشور در رده بندی کشورهای فلاکت زده بلومبرگ، یک بار دیگر تایلند است و این عمدتا ناشی از روش منحصر به فرد این کشور در محاسبه نرخ اشتغال زایی است.

    همچنین در این شاخص، کشور اروپایی لهستان بیشترین روند نزولی را تجربه کرده و از رتبه 45 درصد شاخص سال گذشته به رتبه 28 رسیده است. 

    هر چه رتبه کشورها در این شاخص بالاتر برود، میزان فلاکت اقتصادی آن کشور بالاتر است. هرچند نرخ بیکاری در این کشور از زمان بحران مالی به این طرف هر سال در حال کاهش بوده، اما نرخ تورم در این کشور پس از پشت سر گذاشتن یک دوره طولانی بی سابقه کاهش تورم، در ماه ژانویه به 1.8 درصد افزایش یافته است.

    میزان فلاکت در مکزیک هم بالاتر رفته است. مکزیک که در سال 2016 در رتبه 38 این رده بندی بود، امسال به دلیل افزایش نرخ تورم به رتبه 31 رسیده است. عواملی همچون قطع یارانه دولتی سوخت و کاهش 11 درصدی ارزش پزو در برابر دلار پس از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر عامل این وضعیت بوده است.

    انگلیس نیز به دلیل قرار گرفتن در لبه پرتگاه خروج از اتحادیه اروپا 2 رتبه در شاخص فلاکت بالاتر رفته است. رفراندوم سال گذشته که دولت این کشور را ملزم به آغاز فرآیند خروج از اتحادیه اروپا کرده موجب رسیدن ارزش پوند به پایین ترین رقم 30 سال گذشته و بالا رفتن هزینه واردات و افزایش نرخ تورم شده است.

    در این شاخص کشورهای ونزوئلا، آفریقای جنوبی و آرژانتین در صدر شاخص فلاکت قرار دارند. این شاخص تنها وضعیت اقتصادی 65 کشور جهان را مورد بررسی قرار داده است.

    کشورهایی که کمترین شاخص فلاکت را در این فهرست دارند عبارتند از: هنگ کنگ، کره جنوبی، دانمارک، تایوان، ایسلند، ژاپن، سوئیس، سنگاپور و تایلند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی