عصر بازار

بدبینی کارشناسان به اونس فلز زرد؛

روند طلا اختلاف‌ساز شد

عصر اعتبار- اونس طلا که تا پایان دومین ماه سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱۷ درصد جهش را برای خود ثبت کرده بود، در هفته گذشته که میان ماه‌های فوریه و مارس تقسیم شده بود ۲ درصد عقب‌نشینی کرد تا پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت دچار اختلاف شوند.

روند طلا اختلاف‌ساز شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که سال 2016 را با بهای 1061 دلار به پایان برده بود، سه‌شنبه هفته گذشته، آخرین روز فوریه را با قیمت 1247 دلار به پایان برد، اما روز جمعه روی قیمت 1234 دلار ایستاد. در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای 21نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 12 نفر معادل 57درصد پاسخ‌دهندگان، کاهش و 7 نفر معادل 33 درصد، افزایش قیمت طلا را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند. 2 تحلیلگر معادل 10درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. با این همه، نظرسنجی از مخاطبان کیتکو که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است نگرش دیگری را نشان می‌دهد. از 984 شرکت‌کننده این نظرسنجی، 566 نفر معادل 58 درصد، افزایش و 264 نفر معادل 27 درصد، کاهش قیمت‌ طلا را در هفته کاری جدید که از امروز آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 154 نفر معادل 15درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    کوین گرادی، رئیس موسسه «فینیکس فیوچرز اند آپشنز» می‌گوید: «چشم‌انداز نرخ‌های بهره آمریکا از دوشنبه به شدت تغییر کرده است. صبح دوشنبه، احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست مارس بانک مرکزی آمریکا 30 درصد بود، اما حالا به 75 درصد رسیده است.» توجه به همین چشم‌انداز است که اکثر کارشناسان را کاهشی کرده است.یوجین واینبرگ، کارشناس «کومرزبانک» نیز می‌گوید: «طلا در آستانه افزایش نرخ‌ها تمایل به ضعف دارد.» آدام باتن، تحلیلگر ارشد «فارکس لایو» هم با دلایل مشابهی کاهشی است. آدریان دی، رئیس «آدریان دی است منجمنت» با اشاره به اینکه بازار همین حالا هم به احتمال رشد نرخ‌های بهره واکنش نشان داده، می‌گوید: «ممکن است این هفته نیز با ضعف بیشتری روبه‌رو باشیم، اما بعد از آن شاهد جهش قیمت‌ها خواهیم بود.» مارک لیبوویت، دبیر «وی آر گلد لتر» هم معتقد است احتمال افت اونس تا بازه 1190 تا 1210 دلار وجود دارد، با این همه او بهای این کالای گرانبها را در سال آینده در بازه 1450-1375 دلار می‌بیند، اما همان طور که اشاره شد همه کارشناسان کاهشی نیستند.

    شان لوسک، مدیر صندوق تجاری در موسسه «والش تریدینگ» از کسانی است که انتظار جهش قیمت‌ها را دارد: «من فکر می‌کنم وضعیت موجود، موقعیتی برای خرید است. بازارها همچنان با نااطمینانی مواجه هستند.» ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» نرخ هدف 1240 دلار را مد نظر دارد: «من شرط می‌بندم که فدرال رزرو در نشست مارس نرخ‌های بهره را افزایش نخواهد داد؛ چراکه برنامه‌های دولت جدید آمریکا هنوز نامشخص است، ترس از پیروزی راست افراطی در فرانسه وجود دارد.» کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد موسسه «سی ام سی مارکتس» هم به جهش شاخص دلار و فشار روی طلا اشاره می‌کند، اما می‌گوید که جهت گیری طلا در هفته جاری مشخص نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی