عصر بازار

وزیر دارایی اسلواکی از آمادگی همکاری سه بانک این کشوربا ایران خبرداد

عصر اعتبار- وزیر دارایی جمهوری اسلواکی می گوید، نمایندگان سه بانک خصوصی این کشور برای امضای تفاهمنامه همکاری با بانک های ایرانی در تهران حضور دارند.

وزیر دارایی اسلواکی از آمادگی همکاری سه بانک این کشوربا ایران خبرداد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، پیترکاژیمیر روز سه شنبه در همایش توسعه همکاری های تجاری ایران و اسلواکی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: ایران پیش از اعمال تحریم های بین المللی از شرکای تجاری مهم ما در منطقه خاورمیانه بود و امیدواریم اکنون این همکاری ها ادامه و گسترش یابد.
    وی ایران را یکی از مهمترین بازارهای اقتصادی جهان دانست که دارای فرصت های زیاد و بکری است و در اروپای مرکزی معروفیت زیادی دارد به طوری که بسیاری مایل به فراگیری فرهنگ و زبان ایرانی هستند.
    کاژیمیر سال میلادی گذشته را سال بسیار مهمی برای ایران و جهان دانست و گفت: ایران توانست در سال 2016 گام مهمی بردارد و با امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مسیر درست توسعه قرار گیرد.
    وزیر دارایی اسلواکی اظهار کرد: سال گذشته توافقنامه های خوبی بین دو کشور در زمینه های اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و حمایت از سرمایه گذاری امضا شد و اکنون 15 شرکت در زمینه های انرژی، بانکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مخابرات، معدن، سلامت، خودرو و کشاورزی در هیات تجاری این کشور حضور دارند و علاقه مند به برقراری روابط تجاری با شرکت های ایرانی هستند.
    وی گفت: سطح تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه ایران و اسلواکی با 60 درصد رشد اکنون به 25 میلیون یورو رسیده، اما هدف ما افزایش این رقم به 100 میلیون یورو است.
    «مسعود خوانساری» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این همایش گفت: در سال های گذشته به دلیل تحریم های بین المللی، نظام بانکی کشور ارتباط خوبی با بانک های خارجی نداشته و بنابراین مهمترین گام برای توسعه همکاری های اقتصادی میان دو کشور، ایجاد و توسعه روابط بانکی است.
    وی ابراز امیدواری کرد، اسلواکی قدم های بلندی در این زمینه بردارد تا زمینه سرمایه گذاری های آینده فراهم شود.
    رئیس اتاق تهران افزود: در دو سال گذشته مقام های دو کشور ملاقات های متعددی با یکدیگر داشته اند که نشانه عزم جدی آنها برای برقراری روابط همه جانبه است.
    به گفته خوانساری، هم اکنون 12 شرکت اسلواکی در ایران فعالیت می کنند.
    هیات بلندپایه تجاری اسلواک به سرپرستی پیتر پلگرینی، معاون نخست‌وزیر و با حضور نمایندگان 35 شرکت بخش خصوصی برای گفت و گو با فعالان اقتصادی به تهران سفر کرده اند.
    در هیات تجاری اسلواک علاوه بر پتر پلگرینی معاون نخست وزیر اسلواک در امور سرمایه گذاری، پیتر کاژیمیر وزیر اقتصاد و پیتر ژیکا وزیر خزانه داری حضور دارند.
    همچنین امروز همایشی با حضور هیات اسلواکی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار و با منصور معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ملاقاتی دو جانبه در راستای افزایش همکاری های صنعتی دو کشور انجام می شود.
    بررسی همکاری دو طرفه آتی در حوزه انرژی نفت و گاز،حمل و نقل،واگن،مالی، فاینانس و فناوری اطلاعات(IT) محورهای مذاکراتی هیات اسلواک در تهران است.
    همچنین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور از محورهای مذاکراتی دو طرف عنوان شده است.
    اسلواکی با جمعیت 5.4 میلیون نفر حدود 100 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد و رشد GDP این کشور یک درصد است.
    نرخ رشد تولید صنعتی اسلواکی 6.7 و درآمد سرانه آن 15 هزار و 727 دلار است. نرخ تورم در اسلواکی منفی 1.6 درصد و حجم سرمایه گذاری خارجی 2 میلیارد دلار است.
    اسلواکی یکی از اعضای اتحادیه اروپا است که دارای توانمندی خوبی در صنایع خودروسازی، خدمات مهندسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزار قوی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی