عصر بازار

وزیر بهداشت:

روش پرداخت باز دفترچه های بیمه سلامت به نظام بسته تبدیل می شود

عصر اعتبار- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای ساماندهی نظام سلامت باید همه بیمه ها ادغام شوند و همه ایرانیان فقط یک بیمه داشته باشند، سال آینده نیز با ادغام سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت، روش فعلی که پرداخت باز با دفترچه های بیمه سلامت است به روش بسته تغییر می کند.

روش پرداخت باز دفترچه های بیمه سلامت به نظام بسته تبدیل می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سید حسن قاضی زاده هاشمی روز شنبه در حاشیه چهاردهمین اجلاس مدیران سازمان بیمه سلامت در هتل المپیک در جمع خبرنگاران افزود: آنچه از اول هم به آن معتقد بودیم و اکنون در قالب سازمان بیمه سلامت اجرا می کنیم، این است که نظام باز پرداخت با دفترچه های بیمه بدون محدودیت که یک دفترچه را دست مردم می دهند و هر چه خواستند هزینه می کنند به روش بسته تبدیل می شود.
    وی ادامه داد: در این روش برای هزینه های درمانی چه سرپایی و چه بستری سقف گذاشته می شود زیرا این روش درستی نیست که هر چه خواستند در دفترچه ها بنویسند. البته این کاری است که باید یکسال و نیم پیش انجام می شد اما به علت ناهماهنگی که بین برخی دستگاه ها وجود داشت انجام نشد که امیدوارم سال آینده اجرا شود تا تضمین کننده ادامه طرح تحول سلامت باشد.
    هاشمی گفت: با توجه به تولیت وزارت بهداشت همه بیمه ها باید با وزارت بهداشت هماهنگ شوند و جامعه پزشکی هم باید همراهی کند زیرا منابع مالی، محدود است و باید مدیریت هزینه ها اعمال شود.
    وی ادامه داد: امیداریم شاهد یکپارچه شدن منابع سلامت و بیمه ها با محوریت وزارت بهداشت در سال آینده باشیم، البته در این عرصه بازیگر اصلی سازمان مدیریت است و امیدوارم بتوانند کسری سازمان های بیمه را جبران کنند.

    **یکپارچه سازی بیمه ها کار یک ساعت است
    هاشمی افزود: از اینکه سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت می آید خوشحال هستیم اما گام های دیگری لازم است تا نظام بیمه های سلامت در کشور یکپارچه شود، همه مردم ایران باید یک بیمه پایه داشته باشند. این کار سختی نیست و اگر اراده آن باشد، کار یک ساعت است. ظرف یک ساعت می توانیم تصمیم بگیریم و یکپارچه شدن بیمه های سلامت را تصویب کنیم.
    وی گفت: تعدد سازمان های بیمه باعث می شود، مدیران متعدد در ساختمان های متعدد تصمیمات متعدد بگیرند، هر فردی نیز حقوق و مزایای خاص خود را می خواهد، مردم هم گیج می شوند، بسته های متفاوت بیمه ای وجود دارد، منابع، پراکنده است اما اگر یک بیمه واحد برای همه ایرانیان داشته باشیم، قدرت خرید آن بالا می رود، ریسک پذیری کم می شود و مردم هم احساس تبعیض نمی کنند.هر چقدر هم زمان بگذرد بدون یکپارچه کردن بیمه ها به نظام سلامت کارآمد دست پیدا نمی کنیم.

    ** بیمه سلامت 6 ماه عقب است
    وزیر بهداشت درباره بدهی سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت گفت: بخشی از مطالبات، پرداخت شده است اما با وجود آن، هنوز 6ماه عقب هستند امیدوارم سازمان بیمه سلامت بخشی از کسری را در منابع بودجه ای پیش بینی کنند تا مشکلات سال 95 به سال 96 منتقل نشود.
    هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا طرح تحول سلامت باعث سرازیر شدن پول به جیب پزشکان نشده است؟ گفت: این حرف صحیحی نیست، زیرا پزشکان قبلا هم این پول ها را دریافت می کردند اما از جیب مردم پرداخت می شد، پدیده زشت زیرمیزی مساله ای بود که از 20 سال پیش در کشور وجود داشت اما در دولت ها و مجالس مورد بی توجهی بود.

    **طرح تحول سلامت با 2 هزار میلیارد تومان جلوی 8 هزار میلیارد تومان زیرمیزی را گرفت
    وی ادامه داد: بیش از هفت، هشت تا 10 هزار میلیارد تومان به صورت زیرمیزی از طریق پزشکان از مردم گرفته می شد در حالی که دولت با اجرای طرح تحول سلامت و بازنگری تعرفه ها ، فقط 2هزار میلیارد تومان پول بیشتری به پزشکان داد اما کل این پدیده از کشور جمع شد.
    وزیر بهداشت در مورد تعرفه های پزشکی سال 96 نیز اظهار کرد: اگر چه دولت برای تعرفه های سال آینده، پول ندارد اما نمی توانیم از نرخ تورم چشم پوشی کنیم، نمی شود انتظار داشته باشیم که بخش دولتی و خصوصی پزشکی با همان نرخ سال 95 به مردم خدمت رسانی کنند، در این صورت یا کیفیت خدمات پایین می آید یا راه های ناسالم دوباره شکل می گیرد.
    هاشمی افزود: اصلاح تعرفه ها که 2 سال پیش در قالب طرح تحول سلامت رخ داد نیز در شورای عالی بیمه تصویب شد، جایی که وزارت بهداشت یک رای از 9 رای را دارد و سازمان های بیمه پایه هم امضا کردند، بعد هم با موافقت سازمان برنامه و بودجه و هیات دولت تصویب شد.
    وی اضافه کرد: حاصل اصلاح تعرفه ها بازگشت به اخلاق و حذف زیرمیزی بود، پرداخت از جیب مردم کم شده است، حالا اگر سهم پرداختی بیمه ها افزایش یافته باشد باید جبران شود، در گذشته مردم برای یک سزارین 10 تا 15 میلیون تومان می پرداختند اما حالا بیمه ها هزینه ها را پرداخت می کنند، این کار بزرگی است که باید خیلی زودتر انجام می شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو