عصر بازار

فتاح اعلام کرد

پرداخت عیدی مددجویان کمیته امداد در گرو تخصیص اعتبار

عصر اعتبار- رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه تاکنون ۹۶ درصد بودجه این نهاد محقق و ۴ درصد آن باقی مانده، گفت: متاسفانه تا به امروز نتوانسته‌ایم عیدی مددجویان را که دقیقا مطابق یک ماه مستمری آنان است را پرداخت کنیم که در صورت تحقق چهار درصد باقیمانده بودجه می‌توان آن را پرداخت کرد.

پرداخت عیدی مددجویان کمیته امداد در گرو تخصیص اعتبار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهندس سیدپرویز فتاح در نشست خبری امروز خود گفت: اگر در کشور چند موضوع را پیدا کنیم که همه یک وفاق ملی بر روی آن داشته باشند قطعا یکی از آنها مسائل و خدمات کمیته امداد است ودر این راه هم‌افزایی‌ها و کمک‌های خوبی داشتیم.

    وی گفت: حول محور خدمات کمیته امداد در سطح کشور یک وفاق ملی ایجاد شده و این وفاق از رسانه‌ها به مسئولین نیز منتقل شده است.

    رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: در حال حاضر اختلاف نظری در باب مسائل و وظایف کمیته امداد در کشور وجود ندارد.

    فتاح در خصوص بودجه سال جاری این نهاد حمایتی گفت: تا امروز 96 درصد بودجه سال 95 کمیته امداد ابلاغ شده و در حال اقدام است. به این ترتیب یکی از دستگاه‌هایی که در سال جاری دولت و سازمان مدیریت توجه به آن داشته کمیته امداد بوده است.

    به گفته وی، با جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص تحقق چهار درصد بودجه این نهاد حمایتی نیز مکاتباتی شده است.

    فتاح در ادامه در خصوص بودجه سال 96 این نهاد نیز گفت: مجلس شورای اسلامی توجه خوبی به کمیته امداد داشته تا جایی که شاهدیم بیشترین افزایش بودجه سال آینده به حوزه حمایتی یعنی بهزیستی و کمیته امداد رسیده است.

    وی گفت: مستمری‌های مددجویان بهزیستی و کمیته امداد نیز معادل 20 درصد حداقل حقوق سال 96 رسیده است و وام‌های ازدواج کمیته امداد نیز دو برابر افزایش یافته که نشان دهنده حمایت‌های دولت و مجلس از کمیته امداد است.

    فتاح ادامه داد: در حال حاضر میانگین پرداختی مستمری‌بگیران 180 هزار تومان است که خانواده‌های کمتر از سه نفر مبلغ پایین‌تر از آن و خانواده‌های سه نفر به بالا بیشتر از 180 هزار تومان دریافت می‌کنند.

    وی به منابع قانونی پیش بینی شده برای افزایش پرداخت مستمری اشاره کرد و گفت: قرار است 38 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها تامین شود که از این مبلغ چهار هزار میلیارد تومان به افزایش مستمری تحت پوششین کمیته امداد و بهزیستی تخصیص خواهد یافت که به صورت ماهانه به نهادهای ذیربط پرداخت خواهد شد.

    رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص درآمدهای مردمی این نهاد حمایتی نیز گفت: درآمدهای مردمی سال جاری 1150 میلیارد تومان  پیش‌بینی شده بود که تاکنون به علت برپایی جشن نیکوکاری هنوز درآمدهای مردمی و مشارکت‌های اسفند ماه را محاسبه نکرده‌ایم اما برآوردها آن است که به رقم مشارکت‌ها و درآمدهای مردمی 20 درصد از میزان پیش‌بینی شده اضافه شود.

    فتاح ادامه داد: افزایش 20 درصدی درآمدهای مردمی کمیته امداد با وجود وضعیت اقتصادی مردم نشان دهنده افزایش اعتماد عمومی به این نهاد حمایتی است.

    وی در خصوص تسهیلات اشتغال بانک‌ها به کمیته امداد نیز گفت: بودجه تسهیلات اشتغال بانک‌ها در سال جاری هزار میلیارد تومان بود که در یک اقدام بی‌سابقه صددرصد آن محقق شد که این امر نشان دهنده عنایت ویژه بانک‌ها به کمیته امداد است.

    رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در سال جاری با بودجه هزار میلیارد تومانی تسهیلات اشتغال بانک‌ها توانستیم صد هزار فقره وام اشتغال به مددجویان پرداخت کنیم این در حالی است که رقم این تسهیلات برای سال 96 افزایش بیش از دو برابر داشته و به 2100 میلیارد تومان رسیده است.

    فتاح گفت: امسال تعداد وام‌های پرداختی نسبت به مدت مشابه سال 94 صددرصد افزایش یافته به طوری که 140 هزار نفر از مددجویان تحت پوشش از این طریق خودکفا شده و از چرخه حمایت خارج شده‌اند.

    به گفته وی، صف پشت نوبتی‌های دریافت جهیزیه و وام ضروری نیز که به صورت سنتی در کمیته امداد وجود داشته شکسته شده این در حالی است که تا پیش از آن حدود 70 تا 80 هزار نفر پشت نوبت دریافت جهیزیه و وام‌های ضروری از این نهاد حمایتی بودند.

    رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن اشاره به انتقال ساختمان این نهاد از مجتمع سوهانک به ساختمان آزادی، گفت: در حال حاضر کمیته امداد صددرصد از سوهانک به ساختمان آزادی منتقل شده که این انتقال شش ماه طول کشید. هر چند کار سختی بود اما وقفه ای در این ماموریت نینداختیم تا جایی که این انتقال می‌تواند به عنوان یک مدل در کشور باشد که مسئولین منتظر نباشند که ساختمان‌هایشان آماده شود و بعد به آنجا بیایند.

    فتاح به چابک‌سازی سازمانی کمیته امداد با مصوبه هیات امنای این نهاد حمایتی اشاره کرد و گفت: در سال جاری چابک‌سازی سازمانی کمیته امداد با مصوبه هیات امنا در دستور کار بود و به این ترتیب هم از نظر نیروی انسانی و هم اصلاح فرآیندها این چابک‌سازی صورت گرفت.

    وی تصریح کرد: از محل این چابک‌سازی‌ها حدود 100 میلیارد تومان در منابع کمیته امداد صرفه‌جویی شده که تمامی آن به حوزه حمایت این نهاد منتقل شده است.

    رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) به پالایش مددجویی در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین بار موفق به پالایش در جامعه مددجویی کمیته امداد شدیم و به این ترتیب 10 درصد از تحت پوششین را کاهش دادیم.

    فتاح گفت: در ابتدای سال جاری تعداد تحت پوششی‌های کمیته امداد یک میلیون و 740 هزار خانوار بود که در حال حاضر تعداد آنها به یک میلیون و 600 هزار خانوار رسیده است به این ترتیب از ابتدای سال جاری تاکنون 140 هزار خانوار از طریق تحقیق، خودکفایی و ... پالایش و از چرخه حمایت خارج شده‌اند.

    رییس کمیته امداد در ادامه به ساخت مسکن مددجویی نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری موفق به ساخت و تحویل هزار واحد مسکونی و همچنین تعمیر و بازسازی 40 تا 50 هزار واحد مسکونی دیگر در جامعه مددجویی خود شدیم.

    وی به افتتاح صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این صندوق با مجوز بانک مرکزی در تمامی استان‌های کشور راه‌اندازی شده است و چندی پیش نیز به عضویت شبکه شتاب درآمد.

    فتاح گفت: طبق اساسنامه کمیته امداد و همچنین مجوز این بانک فقط می‌توانیم وام‌های قرض‌الحسنه ضروری پرداخت کنیم هر چند میزان این وام‌ها کم است اما وسعت آن زیاد است که امیدواریم سال آینده با افزایش سپرده‌گذاری مردمی، میزان و گستره آن رشد کند تا در چند سال آینده تبدیل به یک بانک قرض‌الحسنه درست و حسابی در کشور شود و فرهنگ قرض‌الحسنه را نیز رواج دهد.

    رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن اشاره به صحبت‌های روز اول خود در کمیته امداد، گفت: از همان روز اول به «افزایش اعتماد عمومی» تاکید کردم و این مساله را هدف کمیته امداد دانستم که گمان می‌کنم تا حدی به این هدف رسیدیم هر چند فضا و جای کار بسیار زیاد است.

    وی با بیان اینکه در سال جاری ارتباط با کمیته امداد را توسعه دادیم، گفت: مبادی ورودی از طریق اینترنت به سیستم کمیته امداد را نیز هم از نظر اطلاع‌رسانی و هم پرداخت‌ها توسعه دادیم .

    فتاح تاکید کرد که سال 96 کمیته امداد کاملا شفاف و شیشه‌ای عمل خواهد کرد به طوریکه درآمدها، هزینه‌ها و درآمدهای جاری این نهاد به طور کامل شفاف می‌شود تا مردم کاملا از نحوه هزینه‌کرد احسان خود باخبر باشند.

    فتاح افزود: برای اولین بار امسال صندوق صدقات پیامکی کمیته امداد در کشور ایجاد شد و تاکنون حدود یک میلیون نفر در آن ثبت‌نام کرده‌اند این در حالی است که این روش علاوه بر اثرات مثبت خود هزینه‌های صندوق‌های صدقات و همچنین مسائلی چون ناامنی آنها را ندارد.

    وی به برگزاری جشن نیکوکاری اشاره کرد و گفت: صندوق‌های جشن نیکوکاری همچنان پابرجاست و امیدواریم مردم با کمک خود باعث شوند مددجویان و نیازمندان مانند سایرین بتوانند در آستانه سال نو به نیازهای خود پاسخ دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی