عصر بازار

پیگیری هفت ساله بازنشستگان پیش از موعد به ثمر نشست

عصر اعتبار- نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان پیش از موعد پس از هفت سال تلاش بی وقفه حدود ۱۲هزار بازنشسته برای احقاق حقوق قانونی که مورد تعهد تامین اجتماعی بود، سرانجام در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به تصویب رسید.

پیگیری هفت ساله بازنشستگان پیش از موعد به ثمر نشست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، 'منصور دشستانی'نماینده بازنشستگان پیش از موعد روز یکشنبه در نشستی که بازنشستگان پیش از موعد حضور داشتند ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره مصوبه مجلس ،گفت: پس از هفت سال تلاش شبانه روزی و مداوم بازنشستگان و اخذ دو مصوبه، در نهایت به استناد بند 4 ماده 33 لایحه برنامه ششم توسعه که به تایید شورای نگهبان نیز رسید، دولت و سازمان تامین اجتماعی مکلف شدند سنوات ارفاقی را بعنوان سنوات خدمت قابل قبول تلقی و مستمری بازنشستگان پیش از موعد کارکنان دولت (مصوب پنجم شهریور ماه سال 1386) را بر اساس میانگین دو سال آخر سنوات ارفاقی از تاریخ بازنشستگی آنان محاسبه و پرداخت کنند.
    وی تاکید کرد: این مهم با مساعدت و حمایت بیدریغ نمایندگان فرهیخته ملت در مجلس شورای اسلامی و تلاش هزاران بازنشسته پیش از موعد کشور تحقق یافت.
    وی یادآور شد: تصویب و تایید نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان موجی از شادی وشعف در بین این پیشکسوتان عرصه خدمت در سالهای اولیه انقلاب و شرایط دشوار ایام دفاع مقدس،پدید آورد.
    به گفته دشتستانی، بازنشستگانی که از قانون پیش از موعد استفاده کردند بسیاری از سال های خدمت خود را در دوران دشوار جنگ تحمیلی گذراندند و ایثارگرانه به مردم و نظام جمهوری اسلامی در قالب های متفاوت خدمت کرده اند.
    به گفته وی، کارکنانی که تحت پوشش بیمه های تامین اجتماعی هستند بر خلاف قوانین صندوق خدمات کشوری که مستمری آنها بر اساس میانگین دو سال آخر خدمت اشتغال محاسبه می شود، مستمری بازنشستگان مشمولان سازمان تامین اجتماعی ، بر اساس تبصره ذیل ماده 77 قانون تامین اجتماعی، بر اساس میانگین دو سال آخر بیمه پردازی (نه بر اساس اشتغال) محاسبه می شود.
    دشتستانی یادآور شد: با اینکه بازنشستگان پیش از موعد با 25سال سابقه کار و بیمه پردازی بازنشسته شدند اما حق بیمه 5 سال سنوات ارفاقی آنها بر اساس آخرین حقوق مشمول کسر بیمه و با ضریب افزایش سالیانه بصورت یکجا و نقدا توسط کارفرمایان این افراد در آنها مشغول به کار بودند، به صندوق تامین اجتماعی پرداخت شده بود و به این لحاظ منعی برای نادیده گرفتن بیمه پردازی سنوات ارفاقی در محاسبه میانگین مستمری، پنج سال آنها وجود نداشت.
    همچنین در این نشست 'سیروس شاه حسینی'رییس هیات مدیره کانون بازنشستگان ایرنا گفت: مشمولان قانون بازنشستگان پیش از موعد از 30 نهاد دولتی و غیر دولتی هستند. مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بارها یادآور شده بود در صورتی که این مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی قانون و تکلیف شود سازمان تامین اجتماعی هیچ مشکلی در اصلاح نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان ندارد.
    'پریوش یارمحمدی' یکی دیگر از اعضای کانون بازنشستگان پیش از موعد در این نشست گفت: این بهترین پاداشی بود که مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان می توانستند به کارکنان خدوم دولت که سالها با صداقت و درستی تلاش کرده اند،بدهند.
    وی حمایت نمایندگان مجلس را از 12هزار بازنشسته پیش از موعد ستود و یادآور شد:خوشحالیم که پس از هفت سال پیگیری مداوم توانستیم مستمری بازنشستگان پیش از موعد را قانونی کنیم.

    **دیدگاه تامین اجتماعی پیش از تصویب
    به گزارش ایرنا،مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی درباره بازنشستگی پیش ازموعد پیشتر اعلام کرده بود: در صورتی که شورای نگهبان طرح 'الزام سازمان تامین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 1386 براساس 2 سال آخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی آنان' را تصویب کند، سازمان مجری آن خواهد بود.
    'سیدتقی نوربخش'اظهار داشت:این طرحی بود که نظر خود را پیرامون آن در کمیسیون‌های مختلف و صحن علنی مجلس اعلام کردم، اما مجلس مختار و قانون‌گذار است و هر طرحی که مراحل تقنینی‌اش را طی کند سازمان تامین اجتماعی آن را اجرا می‌کند.
    اگر شورای نگهبان نیز این طرح را تصویب کند، سازمان مجری آن خواهد بود.
    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه در بحث بیمه‌های اجتماعی باید مقتضیات محاسبات بیمه‌ای رعایت شود، اظهار داشت : کسی که 25 سال حق بیمه داده و می‌خواهد بازنشستگی پیش از موعد داشته باشد در سال سی‌ام، نباید بیش از کسی دریافت کند که 30 سال حق بیمه داده است. البته استنباط ما از طرحی که تصویب شد این است که این ملاحظه را خود قانون گذار هم در نظر داشته است.
    یادآور می شود، بازنشستگان پیش از موعد بارها اعلام کرده اند حق بیمه پنج سال آنان توسط نهادهایی که آنها در آن بازنشسته شده اند به سازمان تامین اجتماعی،پرداخت شده است.
    نوربخش تاکید کرده بود،اگر این طرح در مجلس تصویب و از سوی شورای نگهبان تایید شود سازمان تامین اجتماعی مجری آن خواهد بود.

    ** سرانجام کار
    تلاش های بی وقفه کارکنان بازنشسته پیش از موعد سرانجام به ثمر رسید و اعضای کانون اعلام کرده اند:'مهم این است که تلاش ها به ثمر رسید.'
    با توجه به سخنان مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اینکه در صورت تایید شورای نگهبان ، سازمان تامین اجتماعی در اجرای آن دریغی نخواهد داشت،لذا بازنشستگان بی صبرانه منتظر اقدامات مثبته و خداپسندانه، در صدور دستورات اجرایی توسط آن مدیر محترم و فرهیخته خواهند بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی