عصر بازار

محاکمه کلاهبردار ۱۰۰ میلیاردی با ۴ هزار شاکی

عصر اعتبار- دکتر قلابی به بهانه تولید کود از کرم، شبکه گسترده‌ای در سراسر کشور ایجاد کرده بود.

محاکمه کلاهبردار ۱۰۰ میلیاردی با ۴ هزار شاکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از همشهری آنلاین، او با این ترفند توانست بیش از 4هزار نفر را فریب دهد و از آنان دست‌کم 100میلیارد تومان کلاهبرداری کند. با گذشت 3سال از این کلاهبرداری جنجالی که به پرونده «ورمی کمپوست» مشهور شده است متهمان پرونده در دادگاه کیفری محاکمه شدند. رسیدگی به این پرونده از سال 92آغاز شد. مردی که خودش را دکتر معرفی می‌کرد با انجام تبلیغات گسترده وانمود کرد که قصد کارآفرینی دارد.

    او به طعمه هایش کرم می‌داد تا آنها طی فرایندی چند هفته‌ای آن را به کود تبدیل کنند. او ادعا کرده بود کودها را خودش با قیمتی بالاتر می‌خرد. اوایل همه‌‌چیز به خوبی پیش می‌رفت. مدیر شرکت کاری کرده بود که درآمد خوبی نصیب طعمه‌هایش شود و آنها نیز درخواست دریافت کرم‌های بیشتری می‌کردند اما چون امکانات تولید کود را نداشتند به جای این کار در شرکت سرمایه‌گذاری می‌کردند.

    روزبه‌روز سرمایه بیشتری وارد کار تولید کود می‌شد تا اینکه شرکت با 4 هزار سرمایه‌گذار دچار ورشکستگی شد.تعداد زیاد مالباختگان این شرکت باعث شده بود خانواده‌های زیادی به دردسر بیفتند. برخی خانه‌هایشان را برای سرمایه‌گذاری فروخته و برخی دیگر حتی پول قرض کرده بودند. در این شرایط مدیر شرکت و همدستانش دستگیر شدند و این پرونده جنجالی با صدور کیفرخواست به شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

    صبح دیروز ساختمان دادگاه‌های کیفری یک استان تهران مملو از شاکیان پرونده ورمی کمپوست بود. ازدحام شاکیان بیش از ظرفیت دادگاه بود. به همین دلیل فقط تعدادی از آنها توانستند وارد دادگاه شوند. در این جلسه که به ریاست قاضی مجید متین راسخ و با حضور قاضی حسینی برگزار شد ابتدا نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت و گفت:

    طبق کیفرخواست صادر شده از دادسرای ناحیه 31، در این پرونده امیر، متهم است با همدستی چند نفر از اعضای خانواده‌اش اقدام به کلاهبرداری شبکه‌ای در سراسر کشور کرده است. او که خودش را به دروغ دکتر معرفی می‌کرد از این طریق 4114نفر را فریب داده و از آنها حدود 100میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است.

    در ادامه چند نفر از شاکیان به بیان شکایت‌شان پرداختند. یکی از آنها گفت: همه دارایی من 14میلیون تومان بود که آن را به این شرکت دادم اما بعد از 3هفته فهمیدم که مدیر شرکت کلاهبرداری کرده است. آن زمان همسرم باردار بود و به‌خاطر از دست دادن همه دارایی‌ام دچار استرس شد و فرزندی به دنیا آورد که قلبش سوراخ است. شاکی دیگر مردی بود که 204میلیون تومان در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بود. او گفت: من خانه‌ام را فروختم و همه پول‌هایم را به‌حساب این شرکت ریختم.

        دکتر قلابی نیستم

    در ادامه اتهام استفاده غیرمجاز از عنوان دکتر و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای از 4114نفر به متهم ردیف اول تفهیم شد و او به دفاع از خودش پرداخت. متهم 60ساله گفت: من اتهاماتم را قبول ندارم. من هیچ‌یک از شاکیان را نمی‌شناسم. وی ادامه داد: من همه کارهایم حساب شده بود اما سال 92وقتی مجوز فعالیتم تمدید نشد همه فکر کردند کلاهبرداری کرده‌ام و به دفترم آمدند تا پول‌هایشان را بگیرند اما پول‌ها به کرم و کود تبدیل شده بود. واقعیت این است که من حدود 200میلیارد تومان از شاکیان دریافت کرده‌ام اما 150میلیارد تومان را پس داده و فقط 50میلیارد تومان باقی‌ مانده است که آن هم با فروش کودها و کرم‌ها تأمین می‌شود. متهم در ادامه گفت: مدرک تحصیلی من فوق دیپلم است اما به‌خاطر تلاش‌هایم همه به من دکتر می‌گفتند. من مدرکی جعل نکرده‌ام.

        مقصر پدرمان است

    در ادامه متهمان دیگر یک به یک در جایگاه ایستادند و همه آنها با انکار اتهام کلاهبرداری، این اتهام را متوجه متهم ردیف اول دانستند. 2نفر آنها پسران متهم ردیف یک بودند. آنها گفتند پدرمان برای همکاری از ما دعوت کرد و ما هم مثل یک کارمند برایش کار می‌کردیم و نقشی در کلاهبرداری نداریم. متهم دیگر زن جوانی بود که به‌دلیل کلاهبرداری از 711نفر در زندان به‌سر می‌برد. او گفت: من خودم هم شاکی هستم. من یک دامداری داشتم که آن را فروختم و همه پولش را به متهم ردیف اول دادم. از آن به بعد او برای همکاری از من دعوت کرد اما هرچه پول می‌گرفتم به‌حساب خودش واریز می‌کردم. در پایان این جلسه، قضات دادگاه وارد شور شدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو