عصر بازار

حذف دفترچه تأمین اجتماعی تا پایان سال ۹۵

عصر اعتبار- طــرح حذف دفترچه‌های بیمه کاغذی که در مراکز ملکی ســازمان تأمین اجتماعی از ۲سال گذشته کلید خورده بود، از ٢٥اسفندماه در سراسر کشور اجرایی می‌شود تا دفترچه الکترونیکی جایگزین دفترچه‌های کاغذی شود.

حذف دفترچه تأمین اجتماعی تا پایان سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از همشهری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره پروژه ملی حذف دفترچه‌ها در مراکز ملکی سازمان تأمین اجتماعی گفت: سالانه 60 میلیارد تومان برای چاپ دفترچه‌های کاغذی هزینه می‌شود که با اجرای این برنامه حدود یک‌سوم از این هزینه صرفه‌جویی خواهد شد.

    نوربخش افزود: برنامه حذف دفترچه‌های کاغذی با رعایت تمامی ضوابط قانونی اجرا شده و با همکاری سازمان نظام پزشکی امضای الکترونیک برای پزشکان ثبت شده است. همچنین تأمین اجتماعی آمادگی دارد که درصورت ایجاد هماهنگی بین‌بخشی استفاده از دفترچه‌های کاغذی را در مراکز درمانی طرف قرارداد نیز حذف کند.

    در این زمینه معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر اینکه کلیه خدمات از این تاریخ با همراه داشتن کدملی اجرایی خواهد شد افزود: در مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی برای اســتفاده از خدمات، دیگــر نیازی به دفترچه نخواهد بود. اما بیمه‌شدگان جهت اطمینان خاطر از ارائه برخی ارجاعات احتمالی به سایر مراکز درمانی جهت ارائه خدمات، دفترچه‌های کاغذی را نیز همراه داشته باشند اما همچنان تأکید می‌کنم که کلیه خدمات به‌صورت الکترونیکی و از طریق کدملی انجام خواهد شد و بیمه‌شده‌ها می‌توانند بدون دغدغه با ارائه کد ملی در مراکز ملکی، درمان شوند.

    همتی افزود: البته توصیه می‌کنم تا زمانی که نسخه الکترونیک مراکز طرف قرارداد ما توسعه پیدا نکرده است دفترچه‌ها را همراه داشته باشند چراکه ممکن است برخی خدمت‌ها در این مراکز و حتی مراکز ملکی در این ایام امکان‌پذیر نباشد و بیمه‌شدگان را به مراکز غیرملکی ارجاع دهیم اما همچنان تأکید می‌کنم که در 80بیمارستان سازمان تأمین اجتماعی و 280مرکز سرپایی‌مان در سراسر کشور و کلینیک‌هایمان به‌صورت الکترونیک خدمات ارائه خواهیم کرد و بیماران نیاز نیست که دفترچه‌های خود را در مراکز ملکی حتی شهرهای محروم همراه داشته باشند البته قرار است این کار تعمیم پیدا کند به کل کشور.

        وعده حذف دفترچه کاغذی تا پایان سال95

    مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی پیش‌تر گفته بود که زیرساخت‌های لازم برای حذف دفترچــه در مراکز ملکی ســازمان تأمین اجتماعی فراهم شده و پیش‌بینی شده که این امر تا پایان امسال در کل کشور اجرایی شود. سیدتقی نوربخش همچنین وعده داده بود که با توجه به فراهم شدن زیرســاخت‌های فنی لازم، الکترونیکی کــردن دفترچه‌های درمانی تا پایان سال95 در کل کشور به‌اجرا در‌آید و در مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی برای اســتفاده از خدمات، دیگــر نیازی به دفترچه نخواهد بود. معاون تامین اجتماعی در تأیید این مطلب افزود: جشن استقرار نهایی در همه مراکز 25اسفندماه برگزار خواهد شد و بیمار ابتدا باید با کارت ملی به پذیرش درمانگاه یا بیمارستان مراجعه کند که شماره داده می‌شود و پزشک بیمار را معاینه خواهد کرد و دیگر نسخه را در دفترچه نخواهد نوشت بلکه به‌صورت الکترونیک نسخه را ثبت می‌کنند و به داروخانه، رادیولوژی و آزمایشگاه و فیزیوتراپی و هر قسمتی که نیاز دارد ارجاع داده می‌شود. ضمن اینکه گام دوم این کار توسعه نسخه الکترونیک به مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی است که البته نیاز به همکاری وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز خصوصی و خیریه است.

        کارت هوشمند سازمان تأمین اجتماعی

    از اقدامات مهم دیگر راه‌اندازی کارت هوشمند خاص بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی است که عملا وقتی با این کارت مراجعه می‌کنن،د بسیاری از اطلاعات پزشکی فرد در دسترس پزشک خواهد بود و براساس آن می‌تواند نسخه الکترونیک را بنویسد.

    این کارت در همه کشورهای دنیا وجود دارد و قرار نیست جایگزین کارت ملی شود اما عملا تمام خدمات بیمه‌ای از طریق این کارت امکان‌پذیر است. به‌نوعی بیمار پرونده الکترونیک سلامتش را همواره همراه خودش دارد. البته این کارت فعلا فقط در مراکز ملکی و برای 42میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی درنظر گرفته شده است و مرحله بعد توسعه به مراکز غیرملکی و طرف قرارداد است.

    همتی همچنین گفت: از مزایای الکترونیک شدن دفترچه‌های بیمه با طرح حــذف دفترچه‌های بیمه کاغذی، سرعت دسترسی به ســابقه بیمار افزایش می‌یابــد، از تداخلات دارویــی جلوگیری می‌شود، خطاهای پزشــکی کاهش یافته و تجمیع خدمات بیمه‌ای برای بیمه‌گران به سهولت انجام می‌شود. همچنین هر بیمار پس از مراجعه به بیمارســتان، بــا ارائه کد، اطلاعات خود را ثبت می‌کند و پس از آن تمام ســوابق بیمار در اختیار پزشکی که مراجعه می‌کند، قرار می‌گیرد.

        پروژه حذف دفترچه تأمین اجتماعی بدون هزینه انجام می‌شود

    در پی تماس تلفنی عده‌ای سودجو با بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در قالب شرکت‌های درمانی برای ارائه کارت هوشمند سلامت در ازای دریافت وجه و یا اعمال تخفیفات ویژه خدمات درمانی، سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که « این شرکت‌ها به هیچ وجه مورد تأیید این سازمان نیست و بیمه‌شدگان فریب سوءاستفاده‌کنندگان را نخورند.» در روزهای اخیر در برخی از استان‌ها عده‌ای با ادعای ارتباط با سازمان تأمین اجتماعی و به بهانه ارائه کارت هوشمند درمان، از بیمه‌شدگان و بازنشستگان تقاضای وجه کرده‌اند، درحالی‌که سازمان تأمین اجتماعی برای حذف دفترچه‌های کاغذی هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و اطلاعات مورد نیاز این پروژه در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌گیرد. سازمان تامین اجتماعی همچنین اعلام کرده، هر طرح و برنامه جدیدی در این خصوص از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع عموم می‌رسد و بیمه‌شدگان و بازنشستگان، اخبار این سازمان را فقط از پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی WWW.TAMIN.IR، مرکز ارتباطات مردمی این سازمان با شماره تماس 1420 ، یا نشریات سازمانی ، رسانه‌ها و نشریات کثیرالانتشار پیگیری کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو