عصر بازار

نماینده تبریز:

ضرورت تشکیل صندوق کمک‌های مردمی نجات دریاچه ارومیه

عصر اعتبار- شهاب‌الدین بیمقدار، نماینده مردم تبریز، در یادداشتی که برای خبرگزاری مهر ارسال کرده به ضرورت تشکیل صندوق کمک‌های مردمی نجات دریاچه ارومیه پرداخته است.

ضرورت تشکیل صندوق کمک‌های مردمی نجات دریاچه ارومیه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، گروه جامعه- شهاب الدین بیمقدار، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی که برای خبرنگار مهر ارسال کرده به  ضرورت تشکیل صندوق کمک‌های مردمی نجات دریاچه ارومیه پرداخته است.

    متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

    درحال حاضر یکی از نگرانی‌ها برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه تخصیص اعتبار مناسب و به هنگام است. بودجه‌ای که بیش از همه برای طرح‌های فاضلاب و روش‌هایی که از سالها قبل برای احیا مانند لایروبی آغاز شده نیاز است؛ چراکه اجرای این برنامه‌ها می‌تواند تا حدودی از کاهش آب دریاچه جلوگیری کند. اصولاً برای همین منظورهم بود که مصوب شد برای جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز از کنترل‌های هوشمند چاه‌ها استفاده شود.

    موضوع دوم نگرانی‌های مردمی دربارهٔ وضعیت دریاچه ارومیه است که باید آن را درک کرد. از آنجایی که مردم  به صورت عمومی نمی‌توانند با مسئولان احیا کننده دریاچه ارتباط داشته باشند و گزارش دقیقی از وضعیت دریاچه دریافت کنند، هرکس به اندازه اطلاعی که دارد دل نگران و نارضی است. ما برای اینکه بتوانیم از نیروهای مردمی و توان آنها برای احیای دریاچه استفاده کنیم و تا حدی کمبود بودجه و نقدینیگی را مرتفع کنیم به دنبال تأسیس صندق مشترکی بین مردم و دولت هستیم تا از کمک‌های مردی بتوان به نحو مؤثری استفاده کرد.

    در این زمینه حتی سرمایه گذاران خارج از ایران و ان جی اوهای محیط زیستی می‌توانند در پیشبرد این ایده و حمایت از آن مشارکت کنند.   شاید درحال حاضر این ایده‌ای ناپخته‌ای باشد و باید به طور مشخص پس از ایجاد صندوق نسبت به چگونگی سهم دولت و سهم مردم تصمیم‌گیری کرد. همچنین باید برای اداره آن متولی انتخاب کرد چراکه پخته و آماده کردن چنین طرحی بسیار وقت گیر است. با این اوصاف بشخصه معتقدم تنها راه  نجات دریاچه ارومیه صندوق ملی مشارکت دولت و مردم است.

    به نظر می‌رسد می‌توان از طریق استفاده از کمک‌هایی که به این صندوق می‌شود طرح‌هایی که در دل طرح احیای دریاچه قرار دارد را مهیا کرد، به طور مثال طرح‌هایی که به تأمین معیشت مردم مرتبط است را اجرایی و نیز روش‌های کم مصرف کردن آب در کشاورزی را پیاده‌سازی کرد.

    باید تأکید کنم که طرح صندوق کمک‌های مردمی و دولتی هنوز طرح ناپخته‌ای است که در ابتدا باید توسط کارشناسان مورد نظرسنجی و کارشناسی قرار گیرد و در صورت لزوم  و به پیشنهاد فراکسیون احیای دریاچه ارومیه در مجلس مطرح شود. نباید از خاطر برد که احیای دریاچه ارومیه پیش از هرچیز بستگی به لطف خداوند دارد و اگر با برنامه‌های مدون پیش برویم همان‌طور که نسبت به گذشته ازمرگ دریاچه جلوگیری شد می‌توان به بازگشت آن به وضعیت قبل نیز امیدوار بود.

    وضعیت دریاچه تقریباً تثبیت شده و بر اساس اندازه‌گیری‌هایی که گزارش آن ارائه شده است  تراز سطح آب دریاچه به 38 تا 39 مترمکعب افزایش یافته است  برای تداوم این روند نیز در حال حاضر پیگیر انتقال آب رود ارس به دشت تبریز  برای مرتفع کردن بخشی از نیاز مردم هستیم.

    هرچند که این گزارش متعلق به تابستان است و امید می‌رود این حد از افزایش آب در فصول زمستان با بارندگی‌هایی که داشتیم به بیش از این مقدار برسد. همه به خوبی می‌دانیم که که مسئله دریاچه ارومیه یک مسئله محیط زیستی و اجتماعی است که هر دولتی بر سرکار باشد باید نسبت به احیای آن همت بگمارد چراکه اگر دریاچه از بین برود شهرهای اطراف، جمعیت بومی و صنایع و باغات بومی از بین خواهند رفت. به همین دلیل است که ما نمایندگان مجلس به طور مداوم پیگیر تخصیص اعتبارات برای دریاچه هستیم تا بودجه بیشتری هم در برنامه و هم در زمان بودجه بندی به این دریاچه اختصاص یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی