عصر بازار

معاملات پنهانی کره‌شمالی؛ داد و ستدهای میلیونی به‌رغم تحریم‌ها

عصر اعتبار- بانکدار رهبر پیشین کره‌شمالی، که به کره‌جنوبی گریخته، دست به افشای معاملات میلیونی و هدایای تجملی رهبران کره شمالی زده است. موضوع بر سر چمدان‌های پر از طلا و پول است.

معاملات پنهانی کره‌شمالی؛ داد و ستدهای میلیونی به‌رغم تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، «بانک شمال شرقی آسیا» همه ساله موظف بود روز 16 فوریه، زادروز رهبر پیشین کره‌شمالی «کیم جونگ ایل» ،20 میلیون دلار به حساب او بریزد. آن هم پول نقد. سرپرستی ماجرا هم با عموی «کیم جونگ اون» رهبر کنونی کره‌شمالی بود. سرنوشت سرپرست نقل و انتقالات مالی رهبر کره شمالی، یعنی عموی کیم جونگ اون، مثل برخی دیگر از اعضای خانواده «کیم» ختم به خیر نشد و او را به دار آویختند.

    «کیم کوانگ» بانکدار کیم جونگ ایل، هرگز با رهبر پیشین کره شمالی شخصا ملاقات نکرده بود. اما وظیفه‌اش روشن بود. دادن گزارش ماهانه و ریختن پول به حساب رهبر. رضایت از کار او به حدی بود که رهبر پیشین کره شمالی، در سال 2002 او را به سرپرستی شعبه سنگاپور بانک شمال شرقی آسیا تعیین کرد. اجازه سفر به خارج در کره‌شمالی پاداش بزرگی است.

    او هم همراه خانواده‌اش راهی سنگاپور شد. مدتی نگذشت که خبر رسید که اخبار مربوط به رهبر از خاک سنگاپور به اطلاع سازمان‌های جاسوسی آمریکا و ژاپن می‌رسد. درنگی نگذشت که نام کیم کوانگ در لیست افراد مظنون قرار گرفت. اتهامی که مجازاتش در کره‌شمالی چوبه دار است.

    کیم کوانگ همراه با خانواده به کره‌جنوبی گریخت و در سئول مستقر شد. همراه با بادی‌گارد و محافظان شبانه‌روزی. از آن هنگام به بعد، او اقدام به افشاگری پیرامون معاملات پنهان رهبر کره‌شمالی کرده است. منبع اطلاعات او صرف‌نظر از تجربه شخصی‌اش، ارتباطاتی است که با محافل نزدیک به رهبر کره‌شمالی دارد.

    چمدان‌های پول و طلا

    بانک شمال شرقی آسیا از جمله از طریق معاملات بیمه کسب درآمد می‌کند. درآمد این بانک چقدر است و پول‌ها از کجا می‌آیند و به کجا می‌روند، در شمار اسرار دولتی است. هیچ بخشی از فعالیت‌های بخش‌های دیگر این بانک اطلاعی ندارد. هر کس هم وظیفه دارد پس از انجام کار، اطلاعات را نیست و نابود کند.

    نقل و انتقال پول از طریق حساب‌های بانکی و واریز کردن پول از حسابی به حساب دیگری صورت نمی‌گیرد. پول، طلا و جواهرات از طریق نمایندگی‌های سیاسی کره‌شمالی به پیونگ‌یانگ و دیگر نقاط کره‌شمالی منتقل می‌شوند. یعنی دیپلمات‌ها با استفاده از پاسپورت دیپلماتیک خود کیف و چمدان‌های خود را برای انتقال پول و طلا استفاده می‌کنند.

    Kim Jong-Il (picture-alliance/dpa/EPA)

    رسم دادن هدیه‌های لوکس از زمان او شروع شد، کیم جونگ ایل

    سفیر سابق کره‌شمالی در تایلند اعلام کرده که همه ساله سهم پولی را که سفارتخانه‌های کره شمالی می‌بایست تحویل دهند، تعیین می‌شد. وظیفه تهیه پول و طلا و انتقال ‌آن‌ها به کره شمالی در شمار وظایف نمایندگی‌های سیاسی کره‌شمالی است.

    به عنوان نمونه، ماه مارس سال 2015، ماموران گمرک بنگلادش در داکا متوجه دیپلماتی از کره‌شمالی می‌شوند به نام «سون یونگ نام». او یک کیف دستی بسیار سنگین همراه خود داشته است. پس از کنترل محتویات کیف دستی، ماموران گمرک داکا موفق به کشف 27 کیلوگرم طلا و جواهرات به ارزش یک میلیون و 400 هزار دلار می‌شوند.

    هدایای تجملی و اداره شماره 39

    در بازی قدرت در کره‌شمالی، دادن هدیه به مقام‌های ارشد برای جلب رضایت آن‌ها بدل به امری طبیعی شده است. ماجرا از سال‌های دهه هفتاد میلادی شروع شد.

    در آن هنگام کیم جونگ ایل برای جلب نظر مساعد رهبران حزبی و مسئولان بلندپایه کره‌شمالی، اداره شماره 39 را راه‌اندازی کرد. این موضوع که کیم جونگ ایل رهبر آینده کره‌شمالی است، در آن ایام کاملا روشن بود.

    وظیفه اداره شماره 39 تامین پول لازمه برای جلب رضایت بلندپایگان رژیم بود. کیم جوان در آن هنگام از این طریق موقعیت خود را تثبیت کرد و پس از کسب قدرت عملا از این شیوه برای افزایش دامنه قدرت خود سود جست.

    دور باطل

    دادن هدایای گران‌قیمت به بخشی از سیاست حکومتی کیم جونگ‌ایل و سپس کیم جونگ‌اون تبدیل شده است. اما دادن هدیه یک مشکل جدی دارد و آن اینکه هر بار باید هدیه بزرگتر و گرانقیمت‌تر از بار پیش باشد. هدیه‌ای با ارزش نازل‌تر از بار قبل، به معنی ناخشنودی رهبر از آن فرد تلقی می‌شود و موجب رنجش می‌گردد.

    از این رو، رهبر کنونی کره شمالی، همچون پدر خود، کیم جونگ‌ایل از طریق صادرات و معامله پنهانی سنگ‌های قیمتی، موشک و واردات کالاهای تجملی پول لازمه برای تهیه هدایا را فراهم می‌آورد. شرکت‌های قلابی در چین یا مالزی وظیفه انجام این معاملات را برعهده دارند.

    معاملاتی کلان که به‌رغم تحریم‌ها صورت می‌گیرند. نباید فراموش کرد که کره‌شمالی از سال 2006 تا به امروز، در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود 6 بار از سوی سازمان ملل متحد تحریم شده است. تنها سال گذشته، در ارتباط با آزمایش‌های موشکی، کره شمالی دو بار شاهد تشدید تحریم‌ها بوده است. اما تحریم‌ها نیز نتوانسته‌اند مانع از ورود کالاهای لوکس و تجملی به کره‌شمالی شوند.

    دادن هدیه به این یا آن مسئول ارشد نیز پدیده مخفی و پنهانی نیست. تقریبا در هر برنامه شامگاهی خبری شبکه دولتی کره شمالی پیرامون اینکه «رهبر» به عنوان پاداش به فلان فرد آپارتمانی داده است، اطلاع‌رسانی می‌کنند. در همین رابطه، مرتب در پیونگ‌یانگ، ساختمان سازی می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو