عصر بازار

وعده ایجاد ۱۰۰ هزار شغل جدید در سال ۹۶

عصر اعتبار- ایجاد اشتغال همواره از دغدغه‌های افراد جامعه و خصوصا فارغ‌التحصیلان بوده و دولت یازدهم نیز از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین مسوولیت‌ها و وظایف خود یاد می‌کند؛ امسال و در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با داشتن بخش عمده‌ای از فارغ‌التحصیلان و پتانسیل‌های مناسب برای ایجاد شغل می‌تواند نقش پررنگی در این زمینه ایفا کند.

وعده ایجاد ۱۰۰ هزار شغل جدید در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، نامگذاری سال 1396 به سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، اهمیت حوزه کارآفرینی و ایجاد اشتغال را بیش از پیش نشان می‌دهد. اگرچه اشتغال‌زایی حرف دیروز و امروز مسوولان نیست و با توجه به جمعیتی که هر ساله به خیل عظیم جوانان در سن کار اضافه می‌شوند، این موضوع نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم بارها به موضوع اشتغال به عنوان یکی از اولویت‌های دولت یازدهم اشاره کرده است و می‌گوید: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت یازدهم ایجاد اشتغال برای جوانان است. در این زمینه تمامی وزرای دولت در حوزه خود مامور شده‌اند که زیرساخت‌های اشتغال جوانان را فراهم کنند تا دغدغه اشتغال و ازدواج که مهمترین مشکل جوانان است برطرف شود.

    سرمایه‌گذاری اندک، درآمد بالا

    اپلیکیشن‌نویسی، بازی‌سازی، برنامه‌نویسی از حوزه‌های مناسب و شناخته‌شده ایجاد اشتغال در ICT‌ به شمار می‌رود که گاهی با کمترین سرمایه‌گذاری می‌توان بهترین بهره‌برداری را از آنها کرد. در این راستا محمود واعظی با اشاره به سهم 17 درصدی فارغ‌التحصیلان حوزه ICT‌ می‌گوید: در کشور سالانه 170 تا 180 هزار فارغ‌التحصیل در حوزه IT داریم و طبق بررسی‌های جهانی، IT  حوزه‌ای است که می‌توان با سرمایه‌گذاری کم در آن شغل ایجاد کرد.

    او همچنین با اشاره به موضوع جذب سرمایه در حوزه ICT اظهار می‌کند: سیاست دولت توسعه است و فکر می‌کنیم توسعه می‌تواند باعث رونق اقتصادی و اشتغال شود. یکی از بخش‌هایی که به استقبال این سیاست دولت رفته است، ICT است. شرکت‌های بزرگ اینترنتی و مخابراتی پس از برجام اقبال بسیار خوبی برای همکاری با بخش خصوصی از خود نشان داده‌اند.

    شبکه ملی اطلاعات و اشتغال‌زایی

    شبکه ملی اطلاعات نیز که سال 95 مهم‌ترین گام‌هایش برداشته شد، به زعم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش موثری در حوزه اشتغال‌زایی دارد. واعظی با بیان اینکه حوزه فضای مجازی حوزه ابتکار و کسب و کار برای جوانان است، اظهار می‌کند: شبکه ملی اطلاعات میدان بسیار وسیعی برای فارغ‌التحصیلان است که در آن به تولید محتوا و نرم‌افزار پرداخته و با ایجاد اشتغال به کسب و کار رونق دهند.

    واعظی درباره اشتغال‌زایی صورت‌گرفته در حوزه ICT با بیان اینکه این وزارتخانه به طور مستقیم مسوول اشتغال‌زایی کشور نیست، می‌گوید: با توجه به این‌که دولت همواره دغدغه‌های جدی در این حوزه داشته و در حوزه ICT می‌توان با سرمایه کمتر به ایجاد اشتغال پرداخت، از دو سال قبل با افزایش پهنای باند و ورود به نسل‌های دوم و سوم ارتباطی شرایطی ایجاد شده که تا سال گذشته حدود 100 هزار شغل ایجاد شد.  همچنین اکنون نهضت نرم‌افزارنویسی رشد خوبی کرده و حدود 105 تا 110 هزار اپلیکیشن بومی داریم.

    عدم مهارت کافی

    البته با وجود تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر درصد بالای فارغ‌التحصیلان حوزه ICT، عیسی منصوری -معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار- معتقد است به دلیل عدم انطباق بین آموزش‌های مرتبط با رشته IT و تقاضای موجود در بازار کار، فارغ‌التحصیلان این رشته عمدتا بیشترین آمار بیکاری در میان رشته‌های تحصیلی را دارند و می‌گوید: درحال حاضر بین نظام آموزش عالی و نیاز بازار کار تناسب لازم وجود ندارد و نیروهایی که در دانشگاه‌ها در رشته‌های IT فارغ‌التحصیل می‌شوند، از مهارت کافی برخوردار نیستند، از این رو لازم است تا آموزش‌های مرتبط با این رشته به تناسب تخصص‌ مورد نیاز بازار عرضه شود.

    او همچنین با تاکید بر ارتقای سطح مهارت دانشجویان رشتهIT  اظهار می‌کند: طرح مشترکی با وزارت ارتباطات دنبال می‌کنیم که به موجب آن در حوزه‌های IT و ICT با اولویت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان جویای کار اشتغال‌زایی صورت گیرد که خوشبختانه از محل اجرای طرح در چهار استان کردستان، یزد، مازندران و خوزستان 100 هزار فرصت شغلی ایجاد شده و پیش‌بینی ما برای سال آینده اشتغال 120 هزار نفری است.

    در چنین شرایطی با توجه به اهمیت اشتغال‌زایی و پتانسیل بالای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و البته عدم تناسب لازم بین نظام آموزش عالی و نیاز بازار کار که بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته IT را سبب می‌شود، باید به بهبود مهارت‌های لازم این حوزه پرداخت. زیرا اگرچه فناوری اطلاعات در برخی بخش‌ها سرمایه‌گذاری اندکی را می‌طلبد اما از سوی دیگر قابلیت درآمدزایی بالایی دارد که البته معضل کمبود شغل را نیز حل خواهد کرد.

    بیش از 100 هزار شغل جدید، وعده‌ای برای 96

    محمود واعظی همچنین در آخرین روزهای سال گذشته نیز با بیان اینکه پست نقشی کلیدی در کارآفرینی از طریق فناوری‌های نوین و ارتباطی دارد، اظهار کرده بود: فناوری‌های نوین بستر مناسبی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است و دولت برای این بخش برنامه‌ریزی کرده است. دولت تدبیر و امید برای ایجاد 100 هزار فرصت شغلی در حوزه فناوری‌های نوین ارتباطی در امسال و 120 هزار شغل در سال آتی خیز برداشته است.

    پس از آن ابوالحسن فیروزآبادی - رئیس مرکز ملی فضای مجازی- درباره ایجاد 120 هزار فرصت شغلی که در بخش فناوری اطلاعات برای سال 1396 پیش‌بینی شده است، گفت: بخش IT از جمله بخش‌هایی است که می‌تواند در حوزه خدمات به کار گرفته شود و با داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالا بیشترین سهم را در ایجاد اشتغال داشته باشد. خوشبختانه با توجه به اقبال عمومی نسبت به این بخش، بازار پویایی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور شکل گرفته است.

    قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز امیدواری از تحقق اهداف توسعه اشتغال دولت در حوزه IT افزود: معتقدم 120 هزار شغلی که در این حوزه پیش‌بینی شده قابل تحقق است و جامعه حتی بدون حمایت دولت این بازار کار را فراهم خواهد کرد. تنها کاری که دولت باید انجام دهد این است که موانع پیش روی IT را از میان بردارد، در آن صورت فرصتهای شغلی بسیاری در بخش فناوری اطلاعات می‌تواند به وجود آید.

    او با اشاره به ظرفیت‌های بالای بخش خدمات برای اشتغال‌زایی، بر لزوم توجه به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به جهت پیوند با بخش خدمات تاکید کرد و گفت: با در نظر گرفتن شمار فارغ‌التحصیلان جویای کار و ظرفیت‌های بالای بخش‌های خدمات و IT، نظام آموزشی و مهارتی کشور باید مبتنی بر فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات حرکت کند.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در نهایت در پیام نوروزی خود برای سال 96 نیز به اشتغال به عنوان یکی از اولویت‌های سال جدید اشاره و اظهار کرد: در سال 95 توفیق داشتیم در بستر شبکه ملی اطلاعات کسب‌وکارهای الکترونیکی و دانش‌محور را ایجاد کنیم و خوشحالیم که جوانان و فارغ‌التحصیلان ما در بخش‌ها و صنف‌های مختلف، تلفیقی از شغل ها و کسب‌وکارهای سنتی را با الکترونیکی، به مردم ارایه می‌کنند.  در سال 1395 حدود 100 هزار شغل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به وجود آمد و امیدواریم که در سال 1396  با 30 درصد افزایش در این حوزه، بتوانیم 130 هزار شغل به وجود آوریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو