عصر بازار

ارزش معاملات کاغذی در بازار طلا

عصر اعتبار- تازه‌ترین تحلیل گلدسیک نشان می‌دهد که معاملات کاغذی گسترده در بازارهای بین المللی تأثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا داشته است.

ارزش معاملات کاغذی در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که ارزش معاملات کاغذی در بازار طلا طی سال 2016 میلادی به بیش از 10 تریلیون دلار رسیده و این مساله تأثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است.

    بر اساس این گزارش نوسانات شدید بازارهای مالی، بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی را به سوی بازار معاملات کاغذی طلا سوق داده است که واقعاً یک قمار بزرگ به شمار می‌رود؛ مبادلات کاغذی تأثیر فزاینده‌ای بر نوسانات قیمت طلا دارد.

    متاسفانه جریان رسانه‌های غرب حقایق اصلی درباره ساز و کار بازار معاملات کاغذی را فاش نمی‌کنند. بر اساس آمارهای منتشر شده اخیر از سوی موسسه جی اف ام اس، ارزش کل مبادلات کاغذی طلا در سال 2016 به 9.8 تریلیون دلار رسیده است. این رقم نسبت به مبادلات 6.7 تریلیون دلاری سال 2015 میلادی بیش از 46 درصد رشد داشته است.

    حجم کل طلای معامله شده به صورت کاغذی در سال گذشته به 243 هزار تن رسیده است. این رقم در سال 2015 نیز به 180 هزار تن رسیده بود. این در حالی است که تقاضای فیزیکی سرمایه گذاری برای طلا در سال گذشته 42 میلیارد دلار بوده است. در واقع ارزش طلای مبادله شده در معاملات کاغذی 233 بار بیشتر از طلای فیزیکی بوده است.

    حجم مبادلات طلای کاغذی در سال 2016 به بیش از 7.8 میلیارد اونس رسیده که نسبت به 2015 بیش از 34 درصد رشد داشته و این رقم 76 برابر بیشتر از تولید 103 میلیون اونس طلای معادن جهان بوده است.

    مبادلات طلا به صورت کاغذای برای نخستین بار از سال 1975 میلادی آغاز شده و در نخستین سال بیش از 84 میلیون اونس طلا مبادله شده است. البته تا پایان دهه 1970 میلادی قیمت هر اونس طلا به بیش از 850 دلار افزایش یافت و میزان مبادلات طلا به صورت کاغذی به بیش از یک میلیارد اونس تا سال 1979 میلادی افزایش یافت.

    به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، مبادلات کاغذی تأثیر زیادی بر کاهش قیمت واقعی طلا در بازارهای بین المللی داشته است و به مراتب تأثیر آن بر روند نوسانات قیمت طلا از مبادلات فیزیکی و تقاضای سرمایه گذاری بیشتر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی