عصر بازار

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد؛

اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان در بودجه ۹۶ برای خرید تضمینی گندم

عصر اعتبار- معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: از روز دوشنبه، پرداخت پول خرید تضمینی گندم آغاز می‌شود و پیشنهاد داده‌ایم که نیمی از پول گندم را هنگام تحویل و نیمی دیگر را در مرحله تأمین بودجه بپردازیم.

اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان در بودجه ۹۶ برای خرید تضمینی گندم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس, حسن عباسی معروفان  در مورد نخوه خرید و پرداخت خرید تضمینی گندم که از ابتدای سال 96 در دوره جدید آغاز شده، خاطرنشان کرد: با توجه به دستورالعمل خرید تضمینی گندم، شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنان موظف به خرید تضمینی محصولات از جمله گندم و دانه‌های روغنی است.

    وی اضافه کرد: از یکم فروردین ماه امسال کار تحویل و خرید تضمینی گندم در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده و مباشران ما گندم‌ها را تحویل گرفته‌اند، اما مراحل اداری آن برای پرداخت پول از روز 14 فروردین آغاز شده است.

    معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین گفت: پس از آن شهرستان‌های قلعه‌گنج و رودبار کهنوج در استان کرمان 200 تا 300 تن خرید تضمینی گندم انجام شده و امروز نیز در شهرستان‌های بستک و شمیل بندرعباس در استان هرمزگان گندم‌های خود را تحویل داده‌اند و این روند به سمت مناطق گرمسیر و جنوب غربی کشور ادامه دارد و آخرین گندم‌های خرید تضمینی در مهرماه در استان‌های شمالی کشور ادامه خواهد داشت.

    وی در مورد نحوه پرداخت پول خرید تضمینی گندم در سال جدید هم گفت: سال گذشته در ابتدای شروع خرید تضمینی حداکثر یک تا 5 هفته بعد پول گندمکاران پرداخت می‌شد، اما از خردادماه با کمبود منابع مواجه شدیم امسال به همین جهت پیشنهاد شده تا پول کشاورزان در این حوزه در 2 مرحله پرداخت شود.

    عباسی معروفان در توضیح بیشتر این موضوع اظهارداشت: گفتیم که نصف پول گندم را هنگام تحویل و مابقی را در مرحله تأمین بودجه پرداخت کنیم، اما این پیشنهاد هنوز مصوب نشده است.

    وی همچنین به این نکته اشاره کرد که پرداخت پول گندم‌های خریداری شده از ابتدای فروردین ماه از روز دوشنبه (پس‌فردا) آغاز خواهد شد.

    معاون شرکت بازرگانی دولتی گفت: 15 هزار میلیارد تومان بودجه برای خرید تضمینی گندم پیش‌بینی شده، چرا که بین 10 تا 11 میلیون تن گندم خریداری خواهیم کرد که البته پیش‌بینی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی این است که 13 تا 14 میلیون تن گندم امسال در کشور برداشت می‌شود.

    وی همچنین در مورد وضعیت صادرات گندم مازاد نیاز کشور هم گفت: مجوز صادرات 3 میلیون تن را از دولت گرفته‌ایم که کارهای اجرایی صادرات 500 هزار تن آن انجام شده اما ترجیح می‌دهیم، گندم‌ها تبدیل به آرد شود و سپس صادر شود، چرا که اکنون کارخانجات آرد ما با زیر 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند و این کار سبب ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بیشتری خواهد شد.

    معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران کشورهای مقصد صادراتی آرد و گندم ایران را عراق و افغانستان عنوان کرد و افزود: از کشورهای ترکیه و عمان هم درخواست‌هایی داشتیم که امیدواریم بتوانیم عملیات صادرات را آغاز کنیم.

    سال گذشته دولت بیش از 11 میلیون تن گندم به ارزش 14 هزار میلیارد تومان به صورت خرید تضمینی از کشاورزان خرید که در فصل مهرماه برای تسویه مطالبات گندم‌کاران با کمبود بودجه مواجه شده و دست به انتشار اوراق سلف موازی زد. موضوعی که به نظر می‌رسد، امسال دولت محتاطانه‌تر عمل کرده تا مجبور به این کار نشود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی