عصر بازار

فلز زرد بالای مرز ۱۲۵۰ دلار ماند

استارت نیم‌درصدی اونس طلا

عصر اعتبار- فلز زرد در اولین هفته دومین فصل سال میلادی رشد اندکی را برای خود ثبت کرد.

استارت نیم‌درصدی اونس طلا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،اونس طلا که دو هفته پیش روی بهای 1249 دلار ایستاده بود، هفته گذشته تا قیمت 1254 دلار رشد کرد تا در نخستین هفته آوریل رشدی حدودا نیم درصدی را تجربه کرده باشد. ماندن بهای طلا بالای مرز میانه کانال 1200 دلار باعث شده که قدرت فنی فلز زرد توجه معامله‌گران را به خود جلب کند. امید به رشد طلا به‌خصوص از آن رو تشدید شده که روز جمعه دو عامل بنیادین نیز به کمک این کالای گرانبها آمدند؛ حمله موشکی آمریکا به سوریه به شدت نااطمینانی‌های سیاسی را افزایش داده و آخرین گزارش دولت آمریکا از بازار کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هم ضعف شدید اشتغالزایی را نشان داده است.

    اونس طلا هفته اول دومین فصل سال 2017 را با رشد آغاز کرد. اونس روز دوشنبه با 4 دلار رشد به قیمت 1253 دلار رسید. این رشد ابتدا ناشی از شناسایی سود و بعد تحت‌تاثیر انتشار داده‌های ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها از اقتصاد آمریکا بود. همزمان، احتمال پررنگ شدن اختلاف‌نظرها در جریان دیدار رهبران آمریکا و چین بازارها را متاثر کرد. در نیمه اول دوشنبه، رشد شاخص دلار به ضرر طلا کار می‌کرد اما با انتشار داده‌های ضعیف از اقتصاد آمریکا، مسیر طلا برای رشد هموار شد. شاخص دلار جمعه دو هفته پیش روی عدد 54/ 100 واحد ایستاده بود، اما دوشنبه تا عدد 46/ 100 واحد پایین آمد. البته در این روز افت بهای نفت خام عامل خارجی‌ای بود که به ضرر طلا کار کرد.

    روز دوم هفته نیز روز رشد بود. اونس روز سه‌شنبه تا بهای 1257 دلار بالا رفت. رشد این روز عمدتا ناشی از افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین بیشتر شدن خریدهای فنی بود. توجه بازارها به تنش‌های شکل گرفته در روابط چین و آمریکا در آستانه دیدار رهبران دو کشور و توجه معامله‌گران فنی به رشد هفته‌های گذشته باعث شد بهای اونس طلا در این روز به اوج یک ماهه برود. فلز زرد در حالی سه‌شنبه رشد کرد که شاخص دلار با وجود رشد در برخی مقاطع، بدون تغییر ماند. شاخص دلار سه‌شنبه هم مانند دوشنبه روی عدد 54/ 100 واحد ایستاد. البته نفت خام در این روز با رشد خود به طلا کمک کرد.

    طلا چهارشنبه نتوانست به رشد خود ادامه دهد و با 2 دلار افت به بهای 1255 دلار بازگشت. مهم‌ترین عامل فشار بر طلا در این روز رشد شاخص دلار بود.این شاخص که دلار آمریکا را با 6 ارز جهانی مقایسه می‌کند در این روز تا عدد 56/ 100 واحد بالا رفت. دلیل رشد دلار که به‌طور غیرمستقیم هم طلا را تحت فشار قرار داد انتشار داده‌های خوب از اشتغالزایی در بخش خصوصی آمریکا بود. گزارش ADP از اشتغالزایی ماه مارس نشان داد که در این ماه 263 هزار شغل در اقتصاد آمریکا ایجاد شده که بسیار بیشتر از رقم مورد انتظار 180هزارتایی بود.

    افت روز چهارشنبه، روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت تا اونس طلا پس از دو روز رشد، دو روز هفته را هم به افت ارزش بگذراند. اونس طلا در چهارمین روز هفته به قیمت 1252 دلار عقب‌نشینی کرد. فلز زرد بیشتر روز پنج‌شنبه را به انتظار برای آغاز دیدار روسای‌جمهور آمریکا و چین گذراند. این دیدار بسیار برای دیده‌بانان بازارهای مختلف مهم بود، اما کمتر کسی فکر می‌کرد که روز جمعه این دیدار تحت تاثیر خبری دیگر قرار بگیرد. انتظار برای مشخص شدن نتیجه نشست دونالد ترامپ و شی‌جین‌پینگ باعث کاهش معاملات شد گرچه رشد شاخص دلار تا عدد 67/ 100 واحد طلا را تحت‌فشار قرار داد. روز جمعه، روز حمله داده‌ها به بازار بود. در‌حالی‌که انتظار می‌رفت جزئیات دیدار رهبران ایالات‌متحده و چین، مهم‌ترین خبر روز باشد، خبر حمله موشکی آمریکا به سوریه بازارها را درنوردید. اونس طلا تحت تاثیر افزایش شدید نااطمینانی‌های سیاسی تا بهای 1272 دلار که اوج حدودا 5 ماهه بود خیز گرفت اما با افزایش سودگیری معامله‌گران در قیمت‌های بالا، در نهایت روی قیمت 1254 دلار ایستاد. نفت خام هم با احتمال تشدید تنش‌ها در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه در مقطعی تا حدود یک درصد جهش کرد. بازارهای سهام نیز عمدتا تحت فشار ریسک گریزی قرار گرفتند. علاوه‌بر این داده‌ها گزارش اشتغالزایی هم که عصر جمعه به وقت تهران منتشر شد بازارها را نوسانی کرد.

    ایجاد تنها 98 هزار شغل در ماه مارس در‌حالی‌که انتظار رشد 174 هزار موردی می‌رفت، طلا را افزایشی و شاخص دلار را کاهشی کرد گرچه هر دو بازار بعدا تحت تاثیر عرضه و تقاضای متفاوت قرار گرفتند. شاخص دلار در انتهای روز جمعه روی عدد 18/ 101 قرار گرفت. علاوه‌بر افزایش خرید دلار در قیمت‌های پایین‌تر، اعلام کاهش نرخ بیکاری نیز به رشد شاخص دلار در انتهای روز کمک کرد. براساس گزارش جدید، نرخ بیکاری آمریکا با 2/ 0 درصد کاهش به 5/ 4درصد رسیده است.در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و رویدادها و داده‌های مهم هفته پیش‌رو را خواهید خواند، هفته‌ای که کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد در آن انتظار رشد قیمت‌های طلا را دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی