عصر بازار

دکترصالح آبادی مطرح کرد:

اعطای تسهیلات ۹۰۰ میلیارد ریالی به شرکت‌های دانش بنیان

عصر اعتبار- دکترعلی صالح آبادی گفت: بانک توسعه صادرات ایران توانسته در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، با انعقاد قرارداد با صندوق فن‌آوری شریف ، در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلاتی را اعطا کند.

اعطای تسهیلات ۹۰۰ میلیارد ریالی به شرکت‌های دانش بنیان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل ازاجرای صحیح و کارآمد برنامه‌های مهم و اساسی دولت‌ها عمدتا متکی به داشتن نهادهای پولی و مقتدر و کارآمد است. کارکردهای اصلی نظام بانکی، خلق پول، واسطه‌گری مالی، تجهیز منابع و اعطاء تسهیلات است. از اینرو سیستم بانکی کشور می‌تواند نقش عمده ای در سازندگی و توسعه اقتصادی کشور داشته باشد و نظم نوینی را در نظام اقتصادی کشورمان ایجاد کند.
    دکتر علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، پیرامون فعالیت های بانک توسعه صادرات در سال گذشته و برنامه های آتی این بانک توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه می آید:
    *خبرگزاری بسیج: ضمن تشکر از وقتی که در اختیار قرار دادید لطفا شرحی از برنامه های مالی بانک ارائه بفرمایید و اینکه تاچه حد در راستای کمک به توسعه شرکت های دانش بنیان بوده است؟ البته با ذکر آمار.
    - صالح آبادی : بانک توسعه صادرات ایران توانسته در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، با انعقاد قرارداد با صندوق فن‌آوری شریف ، در سال 1394 مبلغ 922 میلیارد ریال و در 11 ماه سال 1395 بالغ بر 900 میلیارد ریال به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلاتی را اعطا کند. لذا در سند راهبردی این بانک، سهم تولیدات دانش بنیان، تحقیق و توسعه و ارتقای تکنولوژی از کل مبلغ تسهیلات اعطایی، 1/5درصد، تعیین شده است.
    * خبرگزاری بسیج: تا چه حد توانسته اید به توسعه و کارآمد سازی واحدهای تولیدی و صنعتی کمک کنید؟
    - صالح آبادی : مشاوره های مالی از جمله اقدامات موثر در بانک توسعه صادرات بوده است؛ بانک توسعه صادرات ایران نقش مشورتی خود به عنوان اگزیم بانک با فعالان بخش صادرات را داشته تا بتواند صادرات غیرنفتی را توسعه دهد. بانک توسعه صادرات ایران همواره تامین مالی در حوزه های مختلف اعم از ارز و ریال، کالا و خدمات فنی مهندسی، کوتاه مدت و بلند مدت، اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.
    با توجه به اهمیت و نقش نظام بانکی که در شرایط فعلی کشور و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی دارد بانک توسعه صادرات توانسته با اهتمام مضاعف در خصوص فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی، صادراتی موجود و افزایش و ارتقا توان رقابت‌پذیری آن‌ها در عرصه بین‌المللی اقدامات موثری را ارائه دهد.
    در این راستا، طی سال جاری با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری داشتند مبنی بر اینکه بنگاه‌های کوچک و متوسط از برخی عوامل بازدارنده جهت دریافت تسهیلات مستثنی نشوند از اینرو بانک توسعه صادرات هم درصدد است تا بتواند نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی که از بازار محصول مناسبی برخوردار بوده را تامین کند این در حالی است که بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل تنگناهای مالی با مشکلات عدیده تولیدی مواجه شده‌اند.
    همچنین بانک توسعه صادرات ایران به منظور رقابتی شدن محصولات صادراتی توانسته است تا کمک موردنیاز در جهت کاهش قیمت تمام‌شده واحدهای تولیدی- صادراتی را ارائه دهد که تسهیلات پرداختی متناسب با وضعیت اعتباری مشتریان نزد بانک نمونه بارز کمک های مالی صورت گرفته است از اینرو صادرکنندگان نمونه می توانند ضمانت‌نامه صندوق ضمانت صادرات ایران را ارائه دهند تا بتوانند از تخفیف حدود 2% نسبت به نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار، بهره‌مند شوند.
    * خبرگزاری بسیج: مستحضرید که برخی مشکلات مزمن و ساختار اقتصادی کشور مانند فساد نظام مالی و....باید از تصحیح و سالم سازی ساختار نظام بانکی شکل بگیرد تا بتوانند تصمیمات مالی درستی را اتخاذ کنند، راهکارهای عملیاتی بانک وسابقه فعالیت در این زمینه را چه دانید؟ چه تصمیمی برای دوری از فساد مالی در در سیستم مالی در نظر گرفته اید ؟
    - صالح آبادی : به نظر بنده یکی از علت‌های عمده ساختار غلط نظام بانکی را باید در تاریخ تدوین قوانین پولی و بانکی کشور جستجو کرد، چرا که عمر این دسته از قوانین به بیش از 4 دهه گذشته بازمی‌گردد و متأسفانه همگام با تغییر و تحولات در سیستم بانکی، پالایش و به‌روزرسانی هم نشده‌ است.با توجه به اینکه سازوکارهای نظارتی، همچنان به شیوه گذشته و بدون در نظر گرفتن ملاحظات جدید وجود دارند و اهرم‌های کنترل و پایش بانکی، هنوز قادر نیستند از بروز و شکل‌گیری فساد جلوگیری کنند و باید اصلاح ساختار بانکی به شکل جدی بررسی و اجرایی شود..
    منظور اصلی از اصلاح ساختار بانکی این است که نتایجی همچون نظم و استحکام سیستم مالی بانک‌ها، قدرت وام‌دهی را افزایش دهد و مدیریت مخاطراتی که سبب تضعیف و تهدید بانک‌ها و منافع سپرده‌گذاران و سهامداران می‌شود را به حداقل سطح ممکن برساند.
    بسیاری از واحدهای تولیدی نیاز به تامین سرمایه در گردش دارند تا از این طریق بتوانند از شرایط مساوی و سالم رقابتی برخوردار شوند و از سویی دیگر هم انحصارگرایی در ارائه خدمات کاهش یابد و بستری مطمئن و سالم جهت کمک به تولید ثروت از طریق روش‌های بهینه تأمین منابع و تأمین به‌موقع و کافی سرمایه در گردش است..
    بنابراین و با توجه به این وظایف نظام بانکی از طیف گسترده‌ای برخوردار است از اینرو اصلاح قوانین از سوی نهادهای حکومتی، کارآمد سازی ساختار اداری و مالی بانک‌ها، هر دو نقشی تعیین‌کننده در تحقق این هدف بزرگ ایفاء می‌کند.
    گفتنی است که بانک توسعه صادرات توانسته در راستای همگامی با سایر دستگاه های اجرایی کشور تمام تلاش خود را به کار گیرد تا بتواند در جهت اصلاح ساختار نظام بانکی گام موثری را برداشته و در راستای وظیفه تخصصی خود نسبت به تبعیت از قوانین و مقررات موضوعه در این زمینه اقدام نماید.
    عدم اصلاح ساختار بانکی می‌تواند فساد مالی در سیستم بانکی را موجب شود. از اینرو معاشرت با گروه ها یا افرادی که به نوعی کسب مال از راه های درست آن هستند ضروری است در غیر اینصورت ، می تواند سیستم بانکی را به طرف فساد مالی هدایت کند . لیکن به دلیل اسلامی بودن جامعه ایران، انتظار می رود که فساد مالی در آن کمتر دیده شود چرا که آموزه های دین اسلام بر کسب روزی حلال و دوری از فساد تاکید فراوانی را داشته است . بنابراین اگر آموزه های دینی در جامعه نهادینه شود از میزان رخداد فساد مالی هم کاسته خواهد شد.
    بانک‌ها باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دهند در شرایط کنونی اقتصادی کشورمان که رکود و تورم حاکم شده است نظام مالی و پولی کشورمان می ‌تواند نقش مؤثری در تحقق اقتصاد مقاومتی و بهبود معیشتی مردم ایفاء کنند؛ لذا بانک‌ها می‌توانند اعتبارات گسترد‌ه‌ و وسیعی در جهت تأمین منابع مالی پروژه‌های اقتصادی را بر عهده بگیرند.
    به همین دلیل، اصلاح ساختار بانکی تنها این نیست که فساد مالی و پولی را کنترل کند چرا که باید بتواند برای عملی کردن این مطالبه عمومی و چندساله تلاش جدی داشته باشد از اینرو ضروری است که نقشه راهی با کمک نهادهای حکومتی در این مسیر تدوین شود تا بانک‌ها هم نسبت به سهم خود در رونق صنعت و اقتصاد کشور آگاهی لازم را کسب کرده و بتوانند نقش ‌خود را به خوبی ایفاء کنند البته نظارت‌های کافی و لازم به میزانی شکل بگیرد که بتواند مشارکت همه نهادهای مالی و پولی در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی را فراهم آورد.
    آنچه مسلم است اینکه صادرات غیر نفتی اعم از کالاهای صنعتی نقش ویژه ای در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد. صادرات غیر نفتی می‌‎تواند ارزش افزوده بالایی داشته که در بهبود وضعیت اشتغال هم تاثیری شگرف دارد.
    صادرات غیر نفتی می‌تواند درآمدهای ارزی را توسعه و بهبود دهد از اینرو ضریب تاثیرپذیری کشورمان از تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی که بواسطه تکیه بر اقتصاد نفتی بوجود می‌آید را کاهش می‌دهد. در جهان شاهد هستیم که تحولات نوین اقتصادی به سمتی در حرکت و تعامل است تا بتواند همه موانع غیرتعرفه‌ای را کاهش دهد.
    بانک ها می توانند تامین مالی بنگاه های اقتصادی را جهه جهش صادراتی فراهم آورند. از اینرو دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار، عزم جدی سیستم بانکی را نیاز دارد.
    تحقق اقتصاد مقاومتی می‌تواند راه گشایی برای توسعه تجارت خارجی با رویکرد تولیدمحوری و توسعه صادراتی را برای توسعه اقتصادی کشور فراهم آورد. اعملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی می‌تواند سطح تخصص‌ها را ارتقا و بهبود دهد از اینرو ضروری است تا امکانات مالی در جهت انتقال دانش و تکنولوژی مورد نیاز فراهم شود.
    اقتصاد مقاومتی می‌تواند گامی موثر در جهت استفاده مطلوب تر و اقتصادی‌تر از منابع طبیعی محسوب شود که در توسعه اقتصادی کشورمان هم تاثیرات فراوانی داشته و و از همه مهمتر اینکه می‌تواند معضلاتی همچون محدود بودن بازارهای داخلی را برطرف کند.
    * خبرگزاری بسیج: در زمینه کفایت منابع مالی در طول سالیان اخیر چه اقداماتی انجام شده ومنابع موجود را تا چه حد در این زمینه کافی ارزیابی می کنید ؟
    - صالح آبادی : بانک توسعه صادرات توانسته مدیریت و جذب منابع مالی را از راه های مختلفی انجام دهد که می‌توان به مواردی همچون جذب سپرده های صندوق توسعه ملی، خطوط اعتباری بانک مرکزی اشاره کرد و همچنین بانک توسعه صادرات ایران با نظارت دایمی بر مدیریت نقدینگی و فعالیت در بازار بین بانکی همواره سعی نموده است تا با کمترین هزینه نسبت به تامین منابع اقدام نماید.
    * خبرگزاری بسیج: از آنجایی که بانک می تواند در زمینه های مختلف اقتصاد مقاومتی نقش موثر داشته باشد لذا بانک توسعه صادرات تا چه میزان توانسته در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اقدامات بانکی موثر را انجام دهد؟
    - صالح آبادی : یکی از سیاست‌های مهم اقتصاد مقاومتی این است که وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش یابد و محصولات صادراتی از تنوع زیادی برخوردار شوند . در همین راستا بانک توسعه صادرات برنامه‌ها و اقدامات بانکی خاصی را برای گسترش بازارهای صادراتی و حمایت از صادرکنندگان و پیمانکاران ایرانی فعال در بازارهای بین المللی را به انجام رسانده است که می‌توان هر کدام را جداگانه مورد بحث و بررسی قرار داد.
    برای اینکه بتوانیم از صادرکنندگان، پیمانکاران ایرانی حمایت کرده تا بتوانند علاوه بر دستیابی بازارهای هدف صادراتی را گسترش دهند قراردادهایی را منعقد کرده تا از این طریق تسهیلات اعتباری برای خریدار در کشورهای هدف را فراهم کند؛ هدف از اعطای اعتبار خریدار این است که توان رقابتی صادرکنندگان و پیمانکاران در بازار کشورهای هدف را حفظ شود علاوه بر این هم از امنیت مالی لازم برخوردار شوند و همچنین ریسک‌های سیاسی و تجاری صادرکنندگان به حداقل سطح ممکن کاهش یابد.
    بانک توسعه صادرات ایران مفتخر است که به منظور تامین مالی صادرات کالاها و خدمات ایرانی تا کنون بیش از 2 میلیارد دلار تسهیلات اعتبار خریدار اعطاء نموده است. شایان ذکر است تسهیلات اعتبار خریدار منحصراً توسط بانک توسعه صادرات در سیستم بانکی کشور اعطاء می‌گردد.
    دریافت خطوط اعتباری فاینانس و ریفایناس از بانکهای خارجی و بین المللی هم از جمله اقدامات موثر دیگری است که در بانک توسعه صادرات ایران شکل گرفته است . خطوط اعتباری نام برده شده می‌توانند در جهت تامین مالی واردات موارد اولیه، کالاهای سرمایه ای و واسطه ای به کار گرفته شوند لذا به منظور اینکه بتوانیم تامین مالی تولید کنندگان و صادرکنندگان کشورمان را با استفاده از منابع خارجی انجام دهیم؛ از اینرو مذاکرات فراوانی در این زمینه با بانکهای مختلف داشته ایم و طی مذاکرات متعددی که بعمل آمده است قرار بر این شده است تا در شرایط کنونی جهت دریافت خطوط اعتباری و تامین مالی واردات کالاهای و خدمات سرمایه ای، ماشین آلات و تجهیزات بتوانیم موافقت بانکهای خارجی همچون اگزیم بانک کره و اکو بانک ترکیه را بدست آوریم.
    از اینرو در موافقت نامه بانکی لحاظ شده است که می ‌توانیم خطوط اعتباری اخذ شده را از طریق قراردادی که میزان مبلغ قرارداد حدود 175میلیون یورو بوده و در حال نهایی شدن است را اجرایی کنیم. همچنین مبلغ حدود 2 /2میلیارد یورو فاینانس چین برای پروژه پتروشیمی دریافت شده است.
    بانک توسعه صادرات ایران در دو سال اخیر به منظور مشارکت فعال‌تر در اجلاس کمیسیون مشترک با کشور های مختلف و مذاکره با هیاتهای تجاری کشورهای مختلف با هدف دستیابی و گسترش بازارهای هدف صادراتی در بیش از 30 اجلاس مشترک با کشورهای مختلف مشارکت فعال داشته است که در این باره می‌توان به شرکت در اجلاس مشترک با کشورهای روسیه، سریلانکا، ترکیه، هند، ارمنستان، صربستان، لبنان و آذربایجان اشاره نمود..
    همچنین بانک توسعه صادرات توانسته در راستای حفظ تولید داخلی و اشتغال بتواند مساعدت لازم و کافی از واحدهای تولیدی را انجام دهد؛ وضعیت واحدهای تولیدی که دارای مشکل نقدینگی بوده به شکل کارشناسی بررسی شده است و توانسته مساعدت‌های قانونی خوبی را از واحدهای تولیدی داشته باشد. از جمله می‌توان به اعطای مهلت مناسب برای بازپرداخت بدهی‌های غیرجاری، بخشش جرایم تاخیر اشاره کرد و در برخی موارد هم در صورت اینکه دلایل کارشناسی وجود داشته است ، تسهیلات سرمایه درگردش را البته تحت نظارت مستقیم بانک، پرداخت می‌نماید تا با اعمال این مساعدت‌ها بتواند از بروز بحران‌های مالی شدیدتر در واحدهای تولیدی جلوگیری کند.
    * خبرگزاری بسیج: چه برنامه های در فرایند زمانی بانک توسعه صادرات مد نظر دارید تا برای واحدهای تولیدی که نقش تاثیرگذار در تولید ثروت وایجاد ارزش افزوده دارند موثر باشند؟کمک های شما تا چه حد اسیر بروکراسی های مرسوم بانکی شده است؟
    - صالح آبادی: بانک توسعه صادرات ایران برای اینکه بتواند رسالت اصلی خود در تحقق اقتصاد مقاومتی را اجرایی کند که توانسته تفاهم نامه هایی را با وزارت صنعت معدن و تجارت، برنامه ریزی و منعقد کند و از اینرو درصدد است تا به میزان حداکثری 4000 میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود را درجهت اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی از نظر مالی تامین شود را فراهم کند.
    بانک توسعه صادرات ایران، میزان سرمایه در گردش و سرمایه ثابت واحدهای تولیدی را تا سقف مورد نظر تامین می‌کند تا از این طریق توان رقابتی واحدهای تولیدی افزایش پیدا کند، پس از اینکه منابع مالی مورد نیاز توسط وزارت مزبور تعیین شد طی مراحلی در تفاهم نامه مقرر شده است تا به میزان 200 میلیارد ریال از محل منابع تخصیص داده شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر تا 5% ، یارانه سود به متقاضیان تسهیلات سرمایه در گردش و 10% به متقاضیان تسهیلات در قالب طرح برای کل دوران بازپرداخت تسهیلات، یارانه سود پرداخت نماید. تخصیص یارانه به واحدهای تولیدی و صنعتی نقش به سزایی در کاهش قیمت تمام شده منابع مالی تامین شده خواهد داشت و توان رقابتی واحدهای تولیدی را هم در بازار داخلی و هم در بخش صادرات افزایش می دهد.
    سیستم‌های مدون اعتبار سنجی در بانک توسعه صادرات ایران طراحی‌شده است که بنا براهمیت موضوع می‌تواند تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده را در پی داشته باشد. در این طرح تقاضای مشتریانی که دارای محصول تولیدی و صادراتی با ارزش افزوده بالاتری هستند با قید اولویت مورد بررسی قرار گرفته و در فرایند اعتبارسنجی و تامین مالی مشتریان به‌طور خاص لحاظ می‌شود این در حالی است که ملاک تصمیم‌گیری در سطح ارکان اعتباری بانک صورت می‌گیرد.
    مراحل بوروکراسی اداری جهت اخذ تسهیلات و یارانه سود واحدهای تولیدی و صنعتی در حد قوانین متعارف بوده لذا محدودیتی ایجاد نمی‌کند؛ مفاد تفاهم نامه پس از تخصیص اعتبار یارانه پیش بینی شده توسط وزارت صنعت ، ‌معدن و تجارت، از طریق شعب بانک توسعه صادرات ایران قابل اجراست که در صورت اینکه تخصیص اعتبار اعلام شود اقدامات لازم هم برای پیشبرد کار انجام می‌شود.
    * خبرگزاری بسیج: چه میزان از تسهیلات بانکی را برای احیای واحدهای تولیدی و صنعتی با محوریت صادرات مد نظر قرار داده‌اید؟
    - صالح آبادی: از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا پانزدهم بهمن‌ماه سال جاری، در راستای حمایت و احیای شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط مبلغ 4.115 میلیارد ریال تسهیلات اعطا گردیده است؛ برای سایر واحدهای صادراتی هم بیش از 000/40میلیارد ریال از ابتدای سال تسهیلات پرداخت شده است.
    * خبرگزاری بسیج: به چه میزان بانک توسعه صادرات توان و ظرفیت ورود به سیاست های اقتصاد مقاومتی را داشته است ؟
    - صالح آبادی : از آنجایی که برای تحقق اقتصاد مقاومتی هفت رویکرد ، جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برونگرا را در بانک توسعه صادرات ایران ترسیم شده است، بررسی و ورود به هریک از این رویکردها، در چارچوب فعالیت‌های بانک توسعه صادرات، نشان‌دهنده این است که بانک از توان و ظرفیت بالایی در جهت اجرا و پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برخوردار است.
    ایجاد خلاقیت در دستیابی به روش‌های جدید تامین مالی و ارائه مشاوره‌های همه جانبه به فعالان صادراتی، به منظور مساعدت آنان در شرایط تحریم، نتیجه تفکر جهادی در بانک توسعه صادرات بوده است. این بانک با استفاده از روش‌های غیرکلاسیک امور بانکداری بین‌الملل و تامین مالی در شرایط تحریم و منعطف سازی مقررات درون بانکی در چارچوب قوانین نظام بانکی، رویکرد انعطاف‌پذیر بودن را تجربه کرده است.
    درون‌زا و برون‌گرا بودن رویکرد دیگری از اقتصاد مقاومتی است، بانک توسعه صادرات با توجه به اینکه می‌تواند به عنوان تنها اگزیم بانک کشور ایفای نقش داشته باشد دیدگاه درون‌زایی را مورد اهمیت قرار داده است تا با مساعدت مالی بتواند کالاهای واسطه‌ای را که مورد نیاز برای رشد و رونق تولید داخلی است را وارد کند.
    از سوی دیگر برون‌گرایی در بانک توسعه صادرات هم موجب شده است تا در حد توان بتواند کمک‌های مالی را برای صادرکنندگان فراهم نماید و بر این باوریم که تامین مالی صادرات می‌تواند علاوه بر حضور کالاهای باکیفیت ایرانی در بازار های منطقه و جهانی، نوعی تضمین کالایی را هم در برداشته باشد.
    یکی از رویکردهای دیگری که در بانک توسعه صادرات برای تحقق اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است رویکرد پیشرو بودن است؛ بانک از محصولات دانش‌بنیان حمایت جدی داشته از اینرو تسهیلاتی را با استفاده از ظرفیت صندوق توسعه فناوری شریف ،به شرکت های دانش بنیان اعطا کرده است.
    نگاه حمایت گرانه بانک توسعه صادرات به شرکت‌های نوپا و جوان، رویکرد فرصت‌ساز بودن در اقتصاد مقاومتی را عینیت بخشیده است. در این راستا بانک حرکت به سمت استفاده از تامین مالی خرد و سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در دستور کار قرار داده است.
    * خبرگزاری بسیج: در سال اقتصاد مقاومتی کار ویژه های عملکردی و دستاوردهای بانک توسعه صادرات در این زمینه چه بوده است؟
    - صالح آبادی: کار ویژه‌های عملکردی بانک توسعه صادرات در زمینه امور بین‌الملل، در سال اقتصاد مقاومتی را می توان در غالب طبقه بندی کشورهای مختلف و بانکهای مربوطه در حوزه های مشخص اشاره کرد که برنامه جامع بین المللی بانک را در جهت احیا و توسعه روابط با بانکهای خارجی پس از تحریم ها تدوین و تهیه کرده است. از جمله موارد دیگر هم می توان به موارد دیگری اشاره کرد که عبارت است از: توسعه همکاری با بانک های کشورهای هدف صادراتی و همسایه.
    رصد فعالیت ها و وضعیت اعتباری بانکهای مختلف بین المللی جهت برقراری ارتباط بدون ریسک و ارائه مشاوره های فنی به مشتریان با هدف افزایش بهره وری شرکتهای داخلی.
    همکاری و مشارکت با بانکهای داخلی در جهت انجام بهینه امور بین المللی بمنظور صرفه جویی در هزینه ها و کارمزدهای بالای بانکهای خارجی.
    استفاده از ظرفیت دانش و تجربه نیروهای متخصص در حوزه های برقراری روابط با کارگزاران خارجی بمنظور تسهیل در فرایند صدور کالا و خدمات.
    موفقیت در ایجاد روابط کارگزاری با حدود 119 بانک خارجی در جهت تسهیل و افزایش تولید داخل و صادرات هدفمند.
    کار ویژه‌های عملکردی بانک توسعه صادرات در زمینه برنامه‌ریزی، در سال اقتصاد مقاومتی هم عبارت است از:
    بررسی و شناخت سیستم و مستندسازی فرآیندهای داخلی بانک برای اینکه بتواند حوزه های پر‌خطر را تعیین کند و پیشنهاداتی را به‌منظور تقویت کنترل های داخلی در ارتباط با این فرآیندها در راستای افزایش شفافیت اقتصاد و سالم سازی آن ارائه دهد.
    لحاظ کردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی در سند راهبردی یا برنامه‌های محوری، عملیاتی و یا شاخصهای عمومی و اختصاصی ارزیابی عملکرد بانک همانند.
    افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان؛ تسهیل جذب دانش فنی و فن‌آوری‌های روز در قالب افزایش تسهیلات به صادرات خدمات فنی و مهندسی، تقویت عوامل تولید (در زنجیره خلق ارزش/ صادرات) و رقابت‌پذیری اقتصاد.
    شکل‌دهی بازارهای جدید، گسترش پایدار سهم صادرات ایران در بازارهای هدف و تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه و(CIS).
    توسعه بانکداری یکپارچه(Core Banking).
    اجرای دستورالعمل "تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط" و سایر ضوابط ابلاغی توسط بانک مرکزی ج.ا.ا، در بانک در راستای تامین مالی نظام اقتصادی کشور و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی.
    کار ویژه‌های عملکردی بانک توسعه صادرات در زمینه شعب و بازاریابی، در سال اقتصاد مقاومتی؛
    راه اندازی سامانه باشگاه مشتریان بانک در راستای افزایش تعامل و ارتباط موثر با مشتریان و افزایش رضایت مندی مشتریان با ایجاد ارزش افزوده.
    راه اندازی کمپین خدمات بازاریابی و تامین مالی صادرات به کشور روسیه در سامانه باشگاه مشتریان بانک به اعضای باشگاه مشتریان که مقصد صادراتی آنها کشور روسیه می باشد.
    انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک با، شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات، شرکت صرافی توسعه صادارت، شرکت پارسیان کسب و کار هم محله (زودل) به منظور ارایه خدمات در حوزه بازاریابی بین الملل، امضاء توافق‌نامه با شرکت پیک فرزانه پویان به منظور ارایه خدمات ویژه به اعضای باشگاه مشتریان بانک در مکان بازار چیگل جهت حمایت از صادرات.
    کار ویژه‌های عملکردی بانک توسعه صادرات در بخش مالی، در سال اقتصاد مقاومتی:
    مدیریت بهینه منابع و مصارف.
    حمایت مالی از ایده‏های نو و شرکت‏های دانش بنیان.
    شفافیت و ارائه بموقع گزارشات مالی به عنوان اطلاعات مبنای تصمیم‌گیری.
    تقویت و نظارت بیشتر بر اجرای نظام کنترل‏های داخلی به منظور جلوگیری از سوء استفاده‏های احتمالی، اتلاف منابع، و عدم کارآیی.
    توجه به کیفیت خدمات و نیازمندی‏های اشخاص ذینفع.
    گسترش دامنه کارگزاران بانک در حوزه انتقالات ارزی.
    همگرایی با استانداردهای بین‌المللی (IFRS) به منظور ایجاد شرایط مطلوب برای سرمایه‌گذاران خارجی در مقایسه با سایر گزینه‏ های در اختیار آنان.

    * خبرگزاری بسیج: از اینکه چنین فرصتی را در اختیار مخاطبان قرار داده اید و توضیحات تکمیلی که نسبت به مباحث مطروحه بیان کرید نهایت سپاس و قدردانی از جنابعالی را داریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو