عصر بازار

خریدهای ژئوپلیتیک در بازار امن

اونس طلا از مرز ۱۲۶۰ دلار عبور کرد

عصر اعتبار- تنش‌های ژئوپلیتیک، خرید سرمایه‌های امن را بالا نگه داشته است.

اونس طلا از مرز ۱۲۶۰ دلار عبور کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، دارایی‌هایی چون طلا، اوراق قرضه و ین ژاپن که روز جمعه تحت‌حمایت حمله موشکی آمریکا به سوریه قرار گرفته بودند، در هفته جدید با تنش‌های تازه در شبه جزیره کره نیز مواجه هستند. با این همه، تاکید دوباره رئیس فدرال‌رزرو آمریکا بر سالم بودن بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و افزایش تدریجی نرخ‌های بهره، می‌تواند مانع سرمایه‌هایی چون طلا باشد.

    حمله آمریکا به سوریه که اقدامی بی‌سابقه در 6 سال جنگ داخلی این کشور است و همچنین تحرکات ناوهای ایالات‌متحده در جنوب شرق آسیا باعث شده معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به انباشت سرمایه‌های امن رو بیاورند؛ چراکه تحولات اخیر نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی را افزایش داده است. اونس طلا روز دوشنبه روی همان قیمت 1254 دلار جمعه ماند، اما صبح سه‌شنبه را با نوسان‌هایی به سوی مرز 1260 دلار آغاز کرد. همزمان، یورو مقابل ین به کمترین ارزش در یک ماه گذشته رسید. همچنین با افزایش خرید اوراق قرضه، بازدهی آنها کاهش پیدا کرد. رشد صبح سه‌شنبه طلا که به گزارش رویترز مهم‌ترین برنده تنش‌های تازه ژئوپلیتیک بوده، در حالی صورت گرفت که بهای نفت خام از اوج 5 هفته‌ای پایین آمد. نفت خام رهبر بازار کالاست و افت آن به عمده کالاها فشار وارد می‌آورد. صبح روز گذشته، شاخص دلار نوسان چندانی نداشت. بهایی که تا ساعت 7 عصر سه‌شنبه برای اونس ثبت شد، 1266 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز دومین هفته دومین فصل سال 2017 رقم خورده باشد.

    روز خنثی

    روز دوشنبه، اونس طلا ابتدا تحت‌فشار سودگیری معامله‌گران تا بهای 1246 دلار افت کرد اما بعد توانست افت خود را جبران کند. با افت قیمت‌ها، خریدها افزایش یافت و قدرت فنی ناشی از رشدهای اخیر خودنمایی کرد. عصر دوشنبه، افت شاخص‌های دلار و سهام آمریکا هم به نفع فلز زرد کار کرد. بازارهای سهام جهان نگران تبعات تنش‌های تازه ژئوپلیتیک هستند و این امر روز دوشنبه آنها را کاهشی کرد، کاهشی که روز سه‌شنبه نیز ادامه داشت. دولت دونالد ترامپ نه‌تنها روز جمعه به یک پایگاه هوایی سوریه، 59 موشک شلیک کرد، بلکه ناوهایی را نیز برای مانور نظامی با کره‌جنوبی به منطقه اعزام کرده است. همچنین کره‌شمالی اعلام کرده که آماده جنگ است.

    دیگر خبر مهم روز دوشنبه سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو بود که اواخر روز، اثر تحولات ژئوپلیتیک را خنثی کرد. در اولین روز هفته میلادی، جنت یلن در سخنرانی در دانشگاه میشیگان گفت: «فکر می‌کنم اقتصاد آمریکا در سلامت به‌سر می‌برد.» او همچنین گفت که برنامه‌های فدرال‌رزرو برای افزایش تدریجی نرخ‌های بهره، بقای اشتغالزایی کامل و تورم 2 درصدی را بدون «برافروختن» اقتصاد هدف گرفته است. این صحبت‌ها که حامی انقباض پولی است، به ضرر طلا عمل کرد. این صحبت‌ها می‌توانست روند دلار را افزایشی کند،‌ اما دلار تا حدی تحت‌فشار تحولات سیاسی جهانی و همچنین رشد ین ژاپن بود. بهای نفت خام در این روز در ادامه نگرانی از تنش‌های خاورمیانه‌ای رشد کرد.

    البته همه با گفته‌های یلن موافق نیستند. رئیس فدرال‌رزرو سنت لوییس ضمن ابراز نگرانی از اوضاع اقتصادی آمریکا تاکید کرده که در شرایط کنونی هیچ عجله‌ای برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد. جیمز بولارد، رئیس فدرال‌رزرو سنت لوییس دوشنبه در سخنانی در استرالیا گفت: «آمریکا همچنان با رشد اقتصادی پایین و بهره‌وری پایین روبه‌رو است و این روند احتمالا برای مدتی ادامه خواهد یافت؛ بنابراین نیازی به تعجیل برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد.»وی افزود: «برنامه‌های دولت ترامپ برای اصلاح قوانین مالیاتی و سیستم مالی آمریکا حداقل تا سال آینده تاثیر چندانی بر چشم‌انداز اقتصادی این کشور نخواهد داشت. به‌نظر من هیچ دلیلی وجود ندارد که فدرال‌رزرو آمریکا تا زمانی که نشانه‌های روشنی از افزایش رشد اقتصادی ظاهر نشده، تصمیمی برای افزایش نرخ بهره داشته باشد.»

     

    بازگشت نگرانی

    با کاهش اثرگذاری سخنان رئیس فدرال‌رزرو، بازارهای جهان دوباره متوجه اخبار ژئوپلیتیک شدند. رویترز صبح روز گذشته نوشت: «با افزایش احتمال حملات نظامی آمریکا در خاورمیانه و کره‌جنوبی، سرمایه‌گذاران عصبی به امنیت طلا، اوراق قرضه و ین رو‌آوردند.» نزدیک شدن به تاریخ برگزاری انتخابات فرانسه نیز عامل مهم دیگری برای نگرانی است. احتمال پیروزی راست افراطی در این انتخابات وجود دارد.اونس طلا روز سه‌شنبه را با بهای 1255 دلار آغاز کرد و بعد رو به نوسان‌های افزایشی گذاشت. بالاترین قیمتی که تا زمان نهایی شدن این گزارش برای اونس ثبت شد، 1268 دلار بود. همزمان ین ژاپن رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد و اوراق قرضه چند کشور گران‌تر شدند. همسو با نگرانی‌های ژئوپلیتیک، بازارهای سهام نیز افت کردند. در حالی که افت بازارهای سهام به نفع طلا کار می‌کرد، افت بهای نفت خام به ضرر طلا کار کرد. دلیل افت نفت خام از اوج 5 ماهه‌ای که نتیجه تنش‌های ژئوپلیتیک بود، اعلام افزایش تولید نفت آمریکا بود.

    روند کوتاه‌مدت

    تحلیلگران اقتصادی کیتکو بر این باورند که 2 عامل مهم در روزهای آینده می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش چشمگیر قیمت جهانی طلا داشته باشد.به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، تحلیلگران اقتصادی معتقدند که انتشار آمارهای مربوط به وضعیت هزینه‌های مصرفی در اقتصاد آمریکا و همین‌طور تحولات مربوط به اوضاع شبه‌جزیره کره می‌تواند موجب رشد فزاینده قیمت طلا در روزهای آینده شود.بر اساس این گزارش تحلیلگران بین‌المللی تاکید کردند که طلا فعلا در برابر سطح 1268 دلاری به‌شدت مقاومت می‌کند. قیمت طلا پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه به بیش از 1270 دلار رسید ولی نتوانست این سطح قیمتی را حفظ کند و با افت نسبی روبه‌رو شده است. حتی انتشار آمارهای ناامیدکننده وزارت کار آمریکا درباره ایجاد 98 هزار فرصت شغلی در ماه مارس نیز نتوانسته است موجب افزایش شدید قیمت طلا شود.

    تحلیل فنی نشان می‌دهد که قیمت‌های 1268 تا 1273 دلار مهم‌ترین سطوح مقاومتی برای هر اونس طلا خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1300 دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت 1241 دلار است. تحلیلگران اقتصادی می‌افزایند: «تهدید هسته‌ای کره شمالی به نقطه اوج خود رسیده است.

    آمریکا یک ناوگروه جنگی را به شبه‌جزیره کره اعزام کرده است. رکس تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا هشدار داده است که حمله اخیر به سوریه هشداری برای سایر کشورها به‌خصوص کره شمالی خواهد بود. تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره می‌تواند موجب افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا شود. کره‌شمالی بر توسعه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود بدون توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، تاکید دارد. دومین عامل مهم و موثر بر قیمت طلا طی روزهای آینده انتشار آمارهای خرده‌فروشی و نرخ تورم خواهد بود. در مورد روند بلندمدت، تازه‌ترین تحلیل کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که احتمال افزایش 10 درصدی قیمت جهانی طلا طی ماه‌های آینده وجود دارد. به گزارش پایگاه اینترنتی «استریت»، تحلیلگران اقتصادی معتقدند اگر طلا بتواند میانگین سطح قیمتی 200 روز گذشته خود را بشکند، به‌زودی به رکوردهای سال 2016 میلادی دست خواهد یافت و احتمالا به بیش از 1375 دلار خواهد رسید که این مساله به معنای رشد 10 درصدی قیمت طلا خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی