عصر بازار

با هدف حمایت از نهاد خانواده و در برابر نگهداری از نوه ها

پرداخت حقوق ماهانه به مادر بزرگان در ترکیه آغاز شد

عصر اعتبار- پرداخت حقوق ماهانه به مادر بزرگان ترکیه ای، با هدف حمایت از نهاد خانواده و در قبال نگهداری از نوه های خود از امروز در این کشور آغاز شد.

پرداخت حقوق ماهانه به مادر بزرگان در ترکیه آغاز شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، 'طرح مادربزرگ' در ترکیه برای حمایت از نهاد خانواده و نیز اشتغال بانوان، 2 ماه پیش به امضای محمد موذن اوغلو وزیر کار و امنیت اجتماعی و فاطمه بتول سایان کایا وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی ترکیه رسید.
    بر اساس این طرح، مادر بزرگانی که در نگهداری نوه های خود مشارکت کنند، ماهانه 425 لیره(کمی بیش از 100 یورو) کمک مالی و مقرری دریافت می کنند.
    این طرح برای حمایت از اشتغال بانوان، حفظ رابطه بین نوه ها با مادربزرگ ها، تامین سلامت روحی همه اعضای خانواده، ایجاد ارتباط سالم در نهاد خانواده و نیز تربیت نسل جدید با الگوهای بومی تدوین و اجرا می شود.
    وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه روز جمعه اعلام کرد که امروز پرداخت اولین حقوق پنج هزار و 735 نفر از مادر بزرگانی که در این طرح ثبت نام کرده اند، از طریق اداره پست ترکیه آغاز شده است.
    محمد موذن اوغلو وزیر کار و امنیت اجتماعی در زمان تصویب، هدف از این طرح را حمایت از اشتغال بانوان اعلام کرد و گفته بود که بر اساس این پروژه، در مرحله نخست در 10 استان کشور 6 هزار خانواده تحت پوشش قرار می گیرند و بر اجرای آن کارشناسان وزارت خانواده و سیاست های اجتماعی ترکیه نظارت خواهد کرد.
    وی اعلام کرده بود که این طرح برای نخستین بار در جهان تدوین شده و برای اجرای آن در مرحله اول، برای هر یکهزار خانواده، 6 میلیون لیره پیش بینی شده است.
    این طرح برای خانواده های با درآمد پایین و نیز خانواده های پرجمعیت پیش بینی شده و طرح برای مادربزرگانی با سن کمتر از 65 سال به اجرا در می آید و شرط توانمندی جسمی برای مشارکت در آن از طرف کارشناسان بررسی می شود.
    مادربزرگان بالای 65 سال سن نیز به شرط توانایی جسمی در اجرای این طرح مشارکت داده می شوند.
    کشور ترکیه جامعه ای جوان محسوب می شود ولی به علت تغییر الگوی زندگی در سال های اخیر و اشتغال بانوان جوان تر، مادربزرگ ها دیگر مثل سابق ارتباطی با نوه های خود ندارند و همین موضوع علاوه بر ایجاد برخی نارسایی های روحی و حتی جسمی در بانوان، موجب سردی روابط بین نوه ها و مادربزرگ ها نیز شده و این طرح در واقع راهی برای حل این دو موضوع نیز محسوب می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی