عصر بازار

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی:

بانک ها به سمت حمایت از تولید و اشتغال هدایت می شوند

عصر اعتبار- مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی درباره سیاست این نهاد در تامین مالی بنگاه های اقتصادی کشور برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: اولویت بانک مرکزی تزریق پول نیست بلکه هدایت بانک ها به سمت حمایت از تولید و اشتغال است.

بانک ها به سمت حمایت از تولید و اشتغال هدایت می شوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، ابوالفضل اکرمی درباره شیوه بانک مرکزی برای تحقق اهداف «اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال» اظهار داشت: اولویت بانک مرکزی گسترش نقدینگی از طریق ضریب فزایندگی است.
    وی درباره اینکه آیا ممکن است از منابع بانک مرکزی برای این کار استفاده شود، توضیح داد: منابع بانک مرکزی در هر حال پول پر قدرت و خطرناک و به تعبیری پول داغ است و اولویت بانک مرکزی این نیست که پول بیرونی به اقتصاد تزریق کند.
    اکرمی اظهار داشت: استفاده از پول درونی (inside money) یعنی پولی که قبلا وجود داشته شیوه مورد نظر بانک مرکزی است تا از طریق ضریب فزاینده نسبت به خلق پول اقدام شود.
    مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تا حتی الامکان بنایی برای تزریق پایه پولی نداریم، گفت: اگر بتوانیم مسایل و مشکلات نظام بانکی را حل کنیم، بانک ها در زمینه حمایت از تولید و اشتغال فعال می شوند.
    وی در پاسخ به اینکه چرا در سال 94 بانک مرکزی برای تامین مالی دو خودروساز بزرگ، اقدام به استفاده از منابع خود کرد، توضیح داد: اینها موارد خاصی است که بانک مرکزی در موارد ضرورت و به شکل موردی ورود می کند.

    * مردم به خرید کالای ایرانی روی آورند
    مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی، حمایت مالی از بنگاه های تولیدی را از کارکردهای نهادهای پولی و مالی کشور دانست و در عین حال تاکید کرد: برای موفقیت در زمینه تولید و اشتغال، مردم نیز باید برای خرید این کالاها رغبت لازم را داشته باشند.
    اکرمی یادآور شد: برای نمونه نظام بانکی با اختصاص بیش از 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط تلاش کرد تا اقتصاد کشور از رکود خارج شود.
    وی ادامه داد: حرکت به سمت خرید کالای ایرانی یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است و از این رو بانک مرکزی تلاش کرد با صدور کارت های خرید کالای ایرانی برای اقشار خاص، رغبت مردم را به این نوع کالاها بیشتر کند.
    مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی گفت: مردم باید بدانند با خرید کالای ایرانی، یک رشد اقتصادی شکل می گیرد و همه جامعه فعال می شود.
    وی در عین حال به تولید کنندگان نیز توصیه کرد به موازات اختصاص منابع و امکانات کشور به حمایت از تولیدکنندگان و تشویق مردم به خرید کالاهای وطنی، آنها نیز کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهند و آن را به سطح قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی برسانند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی