عصر بازار

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

سود وام نوسازی ۱۲ درصد شد

عصر اعتبار- معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: با توجه به مشکلاتی که درخصوص دریافت یارانه نوسازی وجود داشت، در سال جاری از منابع در اختیار بانک مسکن تسهیلات نوسازی و بهسازی با سود ۱۲ درصد پرداخت خواهد شد.

سود وام نوسازی ۱۲ درصد شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد سعید ایزدی امروز (سه شنبه) در حاشیه امضای تفاهم نامه استانداری لرستان و یک شرکت خصوصی برای نوسازی و بهسازی محلات بافت‌های فرسوده، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی استان لرستان گفت: در مورد دریافت تسهیلات نوسازی و بهسازی مشکلی نداشتیم بلکه بیشتر بحث یارانه سود بود.

    پرداخت 4000 میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی و بهسازی

    وی افزود: از آنجاکه مصوبه گذشته دولت در مورد اعطای تسهیلات نوسازی به مالکان و متقاضیان با مشکلاتی در مورد یارانه روبرو شد، برای سال 1396 مدل جدیدی را پیشنهاد کردیم که خوشبختانه در قانون بودجه هم آمده 1000 میلیارد تومان از منابع در اختیار بانک مسکن برای اعطای تسهیلات با سود 12 درصد پرداخت شود. بانک مسکن هم این رقم را به 4000 میلیارد تومان افزایش خواهد داد و تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. با این وجود دیگر منتظر دریافت یارانه سود نخواهیم شد.

    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری تصریح کرد: اتفاق خوبی بود در سال گذشته انجام شد که علیرغم محدودیتهایی که دولت در تامین منابع پروژه های عمرانی داشت، با تاکیدی که درخصوص سکونتگاههای غیررسمی و حاشیه نشین صورت گرفت و از طرفی در اولویت قرار گردن نوسازی و بهسازی شهری در فرآیند تامین مسکن در اولویت قرار داشت، خوشبختانه آقای نوبخت دستوری صادر کردند و ما توانستیم منابع قابل توجهی را در ردیف های پیش بینی شده سال گذشته جذب کنیم.

    اختصاص 639 میلیارد تومان اعتبار نقدی و اسناد خزانه

    ایزدی با اشاره به تعریف ردیف های مشخص در بودجه سال 1395 و 1396 برای نوسازی و بهسازی شهری گفت: برای مشهد، قم، شیراز، شهرهای استان سیستان و بلوچستان ردیف اختصاصی تعریف کردیم. جدا از آن ردیف ساماندهی حاشیه شهرها را داشتیم. همچنین ردیفهای  دیگری برای بهسازی بافتهای فرسوده و همچنین مطالعات از طریق طرحها برای این محدوده ها داشتیم که جمعا 9 ردیف اعتباری با رقمی بالغ بر 639 میلیارد تومان پیش بینی شده بود. منابعی که امسال اختصاص دادند فعلا بالغ بر 140 میلیار تومان است که در این مرحله به شکل نقدی و اسناد خزانه در اختیار ما گذاشتند.

    وی اظهار امیدواری کرد منابعی که در اختیار گذاشته شده به شکل اهرمی بتواند منابع گسترده تری را از طریق جذب منابع شهرداریها و سایر دستگاههای اجرایی حداقل سه برابر کند تا بتوان حرکت در جهت نوسازی و بهسازی محلات هدف را تسهیل کرد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص نهاد توسعه گر که سال گذشته تعریف شده بود گفت: دستورالعمل نحوه فعالیت این نهاد در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تسهیل شد. علاوه بر اینکه تلاش کردیم ابعاد مختلف این دستورالعمل را اجرایی کنیم، با هماهنگی که به عمل آمد اولین پایلوت این پروژه را بعد از تجربه تهران، قرار است در سایر شهرهای کشور اجرایی کنیم.

    لرستان نونوار می شود

    ایزدی در تشریح تفاهم نامه با استانداری لرستان به منظور نوسازی و بهسازی در این استان تصریح کرد: تفاهم نامه امروز به منظور اجرایی کردن مدل توسعه گر است که برای اولین بار در استان لرستان انجام می شود. انشاءالله بتوانیم این مدل را به جامعه معرفی و بخش خصوصی را ترغیب کنیم و نشان دهیم که از این طریق می توانند وارد عرصه نوسازی و بهسازی شوند.

    وی اظهار کرد: در این تفاهم نامه سه جانبه، استانداری لرستان تلاش خواهد کرد هماهنگی بین دستگاههای مختلف برای خدمت رسانی و ارتقای زیرساختها و سایر اقداماتی که دستگاهها در استان انجام می دهند فراهم کند. شرکت عمران و بهسازی هم به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی، حمایتهای خود را در زمینه طرح ریزی، تسهیلات و سایر مشوق ها صورت می دهد تا بتوانیم فعالیتهای توسعه گری را به انجام برسانیم.

    در برنامه ششم مطلقا نوسازی در لرستان صورت نگرفت

    در این مراسم همچنین استاندار لرستان در پاسخ به این سوال که در برنامه پنجم توسعه چند درصد از بافتهای ناکارآمد این استان نوسازی شده است؟ گفت: شاید اگر از واژه "هیچ" استفاده کنم مناسب نباشد ولی این را باید بگویم در برنامه پنجم قرار شد 10 درصد بافتهای فرسوده احیا شود که متاسفانه مطلقا احیا صورت نگرفت؛ زیرا ساز و کار مشخصی تعریف نشده بود اما ساز و کاری که هم اکنون طراحی شده کارآمدتر است.

    هوشنگ بازوند افزود: در استان لرستان 35 درصد مردم در بافتهای ناکارآمد زندگی می کنند که نیاز به مدیریت کارآمد دارد. خوشبختانه برخلاف سالهای گذشته که دولت متولی کارآمدی بافتهای ناکارآمد بود، با اقداماتی که شرکت عمران و بهسازی در پیش گرفته و بر اساس این تفاهم نامه، نقش اصلی را مردم و بخش خصوصی دارند که جای امیدواری است؛ زیراهرکجا مردم پای کار بودند عملا شاهد موفقیتهای فراوانی بودیم.

    به گفته بازوند، در کشور موارد قابل توجهی بافتهای حاشیه ای، فرسوده و تاریخی وجود دارد که هم اکنون کارهای کارشناسی بر روی این بافتها در استان لرستان انجام شده است. در قالب تفاهم نامه امروز، قرار است وزارت راه و شهرسازی در جهت عملیاتی کردن نوسازی و بهسازی لرستان اقدام کند.

    استاندار لرستان با اشاره به شعار امسال مبنی بر "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" گفت: معتقدیم کارها باید به دست مردم سپرده شود. بر همین اساس تفاهم نامه امروز با حضور بخش خصوصی انجام شده است.

    وی درخصوص زمان اجرای این طرح گفت: سال 1395 کارهای کارشناسی انجام شده، امروز تفاهم نامه امضا شده و باید تا کمتراز یک ماه دیگر به مرحله اجرا برسد.

    وجود 35 درصد بافت ناکارآمد در استان لرستان

    بنابراین گزارش، در استان لرستان 2 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری وجود دارد که 35 درصد سکونتگاههای شهری این استان را به خود اختصاص داده است.

    در شهرهای خرم آباد، بروجرد و دورد هر کدام سه محله برای بازآفرینی انتخاب شده که در شهر بروجرد برنامه نوسازی محلات دره غریب، خوشبین و بازار از سال 1395 شروع شده است. تا کنون پنج ستاد بازآفرینی شهری استان تشکیل شده و در شهرها هرکدام سه ستاد تشکیل شده است. در سال 1396 نیز محلات هدف انتخاب و پروژه های بازآفرینی شهری در ستاد معرفی شدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی