عصر بازار

آرامش نسبی در بازار سکه و ارز

عصر اعتبار- با وجود آرامش نسبی قیمت ها در بازار انواع سکه و ارز در هفته جاری، قیمت جهانی طلا در هفته های اخیر با رشد بی سابقه ۳۴ دلاری به بالاترین سطح خود در هر اونس رسید.

آرامش نسبی در بازار سکه و ارز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایبنا، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در این هفته بین یک میلیون و 214 هزار تومان تا یک میلیون و 223 هزار تومان در نوسان بود، با این حال قیمت معاملات پایان هفته با نرخ های ابتدای هفته یکسان بود و رشد قیمتی در روزهای هفته اتفاق افتاد.

    بر پایه این گزارش، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در هفته جاری بین یک میلیون و 186 هزار تومان تا یک میلیون و 193 هزار تومان فروخته شد و نوسان کلی قیمتی بیشتر از 7 هزار تومان نبود.

    نرخ نیم سکه در دوره مورد بررسی تا 701 هزار تومان نیز رسید اما در نهایت در روز پنج شنبه 695 هزار تومان قیمت داشت. همچنین ربع سکه بین 383 هزار تومان تا 389 هزار و 500 تومان در نوسان بود.

    سکه یک گرمی در فاصله روزهای هفته جاری 251 تا 252 هزار تومان قیمت خورد و در عین حال، هر گرم طلای 18 عیار نیز در کانال قیمتی 117 هزار تومان تا 119 هزار تومان در رفت و آمد بود.

    دلار در بازار آزاد، روندی نزولی را تجربه کرد و در روز پنج شنبه به نسبت روز شنبه 12 تومان ارزانتر بود و به صورت کلی نرخ هایی بین 3748 تومان تا 3760 تومان را تجربه کرد. هر یورو 4060 تا 4064 تومان و هر پوند انگلیس نیز 4707 تا 4783 تومان را تجربه کرد؛ بنابراین هر پوند انگلیس در بازار آزاد این هفته 76 تومان رشد قیمتی داشته است.

    محمد کشتی آرای؛ رییس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر افزایش قیمت سکه در بازارهای داخلی گفت: به دلیل نزدیک بودن ایام شعبانیه و رجبیه، با افزایش قیمت سکه در بازارهای داخلی روبرو هستیم.

    وی افزود: در بازارهای داخلی قیمت طلا تابعی از قیمت های جهانی و نرخ ارز است و هر تاثیری که تحولات سیاسی داخلی روی نرخ ارز داشته باشد قیمت طلا را در بازارهای داخلی تغییر می دهد، اما در مجموع قیمت طلا در بازارهای داخلی متاثر از قیمت های جهانی است.

    کشتی آرای درباره افزایش قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی طی چند هفته اخیر افزود: در دو سه هفته اخیر قیمت های جهانی رو به افزایش است و به بالاترین سطح قیمتی خود در پنج ماه اخیر رسیده است.

    وی گفت: تحولات سیاسی خاورمیانه بر روی تضعیف ارزش دلار و افزایش تقاضا برای خرید طلا اثر گذاشته و باعث شده قیمت جهانی طلا رو به افزایش برود. طلا در هفته گذشته بالاترین رشد هفتگی خود را داشته که در یکسال گذشته بی سابقه بوده و این نرخ 34 دلار برای هر اونس در یک هفته بوده است.

    رییس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: این اتفاق باعث افزایش قیمت طلا در بازارهای داخلی شده و قیمت هر سکه 12 هزار تومان و هر گرم طلا حدود 2 هزار تومان رشد داشته است.

    کشتی آرای گفت: بعد از تعطیلات نوروزی به دلیل ورود سکه به بازار شاهد کاهش قیمت سکه در بازار بودیم، ولی اتفاقات سیاسی غیرقابل پیش بینی باعث افزایش قیمت جهانی طلا و در نتیجه افزایش قیمت های داخلی شد.

    وی درباره مالیات بر ارزش افزوده طلا افزود: پیشنهاد دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده طلا از 9 درصد به 3 درصد بوده ولی هنوز مصوب نشده چون باید ابتدا به مجلس برود و بعد تصویب شود. امیدواریم این کاهش مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری به نتیجه برسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی