عصر بازار

پرداخت۱۵۰۰میلیاردتومان تسهیلات برای مکانیزاسیون کشاورزی

عصر اعتبار- رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی پیش بینی کرد: امسال با تخصیص کامل تسهیلات ۱۵۰۰ میلیارد تومانی پنجمین خط اعتباری، حدود ۱۵ تا ۲۰درصد سطوح مکانیزه تولیدات مختلف کشاورزی افزایش یابد.

پرداخت۱۵۰۰میلیاردتومان تسهیلات برای مکانیزاسیون کشاورزی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، کامبیز عباسی ضمن اشاره به راه اندازی و ابلاغ تسهیلات خط اعتباری شماره 5 مکانیزاسیون کشاورزی به مبلغ 1500 میلیارد تومان در سال 96 اظهار داشت: تسهیلات اعتباری امسال نسبت به رقم 1200 میلیارد تومان سال گذشته 25 درصد رشد نشان می‌دهد.

    وی افزود: این تسهیلات بانکی با کارمزد 15 درصد و طول مدت 5 تا 7 ساله در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

    عباسی پیش بینی کرد: 10 تا 15 درصد این منابع اعتباری در حوزه فناوری‌های نوین سرمایه گذاری و در کنار مشوق‌ها و کمک‌های بلاعوض منجر به معرفی روش‌های نوین در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی شود.

    وی دلیل افزایش اعتبارات را انبوه تقاضا در بخش ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون در بانک کشاورزی دانست و یادآور شد: آخرین جذب تسهیلات اعتباری خط (4) در سال 95 مبلغ 1120 میلیارد تومان بود در حالی که بیش از 2300 میلیارد تومان تقاضا برای دریافت تسهیلات مکانیزاسیون از سوی کشاورزان در بانک کشاورزی ثبت شده است.

    عباسی افزود: در دولت تدبیر و امید تا سال 95 در مجموع بیش از 3 هزار و 200 میلیارد تومان فقط تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون جذب شده که اگر خریدهای نقدی ماشین آلات کشاورزی و 20 درصد آورده کشاورزان را اضافه کنیم، نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی اتفاق افتاده که طی 40 سال اخیر بی سابقه بوده است.

    وی تسهیل گری‌ها، ضوابط و مقررات بانکی و تطابق آن با وضعیت مالی کشاورزان، اثرات چشمگیر ماشین آلات در افزایش بهره وری، کاهش هزینه‌های تولید، کاهش ضایعات، رونق حوزه صنعت ماشین‌های کشاورزی و آمادگی عرضه کنندگان ماشین‌های کشاورزی در تحویل، همفکری و تعامل تمام بخش‌های ذی ربط در حوزه مکانیزاسیون در ستاد مکانیزاسیون کشاورزی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان را از دلایل افزایش میزان جذب تسهیلات مکانیزاسیون نام برد.

    رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در عین حال ارتقای کیفیت ماشین‌های کشاورزی، نظارت‌های دقیق، تست و آزمون ماشین‌ها و ادوات کشاورزی و آبیاری، افزایش رقابت در تولید و عرضه این ماشین‌ها و کاهش قیمت را از دیگز عوامل مؤثر در جذب اعتبارات مکانیزاسیون عنوان کرد.

    وی درباره چگونگی توزیع استانی تسهیلات اعتباری 1500 میلیارد تومانی سال جاری گفت: طبق برنامه ریزی‌ها، بیشترین سهم حدود 80 تا 100 میلیارد تومان به استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و حداقل حدود 13 تا 25 میلیارد تومان به برخی استان‌ها تخصیص یافته است.

    عباسی سهم بخش زراعت از این تسهیلات را نزدیک به 800 میلیارد تومان، باغبانی قریب به 300 میلیارد تومان، دام و طیور حدود 150 میلیارد تومان، شیلات 75 میلیارد تومان و زیر بخش گیاهان دارویی، جنگل و منابع طبیعی را نزدیک به 150 میلیارد تومان اعلام کرد.

    وی در عین حال افزود: با توجه به قابلیت جذب در استان‌ها و تقاضاها، این سهمیه بندی‌ها ممکن است، تغییر کند.

    عباسی با بیان این که بخش مکانیزاسیون کشاورزی سالانه نیازمند 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی است، اظهار داشت: تأمین این اعتبار با آورده شخصی کشاورزان و خریدهای نقدی سرمایه گذاری 2500 تا 3 هزار میلیارد تومان در هر سال می‌تواند منجر به رونق واقعی و شکوفایی بخش تولید شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی