عصر بازار

باز هم عدم نگهدارى از رمز مشکل آفرین شد!

عصر اعتبار- رییس پلیس فتا استان خراسان رضوى در رابطه با گوشى‌هاى هوشمند و نصب اپلیکیشن‌هاى کاربردى بدون رعایت حریم خصوصى و آگاهى از امنیت آن، هشدار داد.

باز هم عدم نگهدارى از رمز مشکل آفرین شد!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ جواد جهانشیرى در تشریح این خبر گفت: به دنبال شکایت شهروندى مبنى بر کم شدن نامتعارف شارژ سیم کارت تلفن همراه وى، رسیدگى به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

    وی افزود: شاکى در اظهارات اولیه خود به کارشناسان گفت، حدود بیست روز قبل که براى ایام نوروز تلفن خود را رقم قابل توجهى شارژ نموده بودم، ناگهان متوجه اتمام شارژ آن شدم و پس از آن نیز به محض اینکه سیم کارت خود را شارژ مى‌کنم بلافاصله بدون اینکه بنده به جایى تماس گرفته یا شارژ خود را استفاده نمایم،‌ اعتبارم تمام مى‌شود و از آنجایى که شماره تلفنم بابت حرفه‌اى که دنبال مى‌کنم در بین شهروندان شناخته شده است از تغییر آن نیز متضرر خواهم شد.

    سرهنگ جهانشیرى ادامه داد: با توجه به اظهارات شاکى، کارشناسان پلیس فتا گوشى هوشمند شاکى و نرم افزارهاى درون آن را به دقت مورد بررسى قرار داده اما گوشى مذکور فاقد هرگونه برنامه جاسوس افزار یا هرگونه برنامه‌اى مبنى بر هک سیم کارت بود.

    این مقام انتظامی افزود: با توجه به عدم وجود هرگونه برنامه جاسوس‌ افزار در گوشى شاکى، اپلیکیشن‌هاى کاربردى وى مجددا مورد بررسى قرار گرفت و با توجه به اینکه اپلیکیشن خرید شارژ روى گوشى هوشمند شاکى فعال بود مشخص شد در یکى از برنامه‌هاى کاربردى دانلود شده توسط شاکی، امنیت آن مورد توجه قرار نگرفته و در نگهدارى رمز عبور آن دقت لازم نشده و عامل سوءاستفاده از آن با به کارگیرى تکنیک‌هایى به این رمز پى برده و از آن سوء استفاده مى‌کند.

    وى ‌ادامه داد: با توجه به سرنخ‌هاى به دست آمده توسط کارشناسان پلیس فتا، متهمى‌در این رابطه شناسایى و با هماهنگى قضایى دستگیر شد.

    رییس پلیس فتا استان خراسان رضوى گفت: متهم 27 ساله پس از مشاهده ادله فنى به جرم خود اعتراف و اظهار داشت، "با سوءاستفاده از نا‌آگاهى برخى از کاربران و ارسال پیام‌هایى مبنى براینکه" شارژ رایگان 1000تومانى و بیشتر در ازاى ارسال کد **** "و با فریب کاربر از وى کد اطلاعات حسابش را دریافت و اقدام به سوءاستفاده از شارژ وى نمودم".

    سرهنگ جهانشیرى تصریح کرد: با توجه به نحوه کلاهبردارى صورت گرفته احتمال وقوع تعداد بیشترى کلاهبردارى به روش موصوف توسط متهم متصور بوده که به محض حصول نتیجه تعداد و میزان دقیق کلاهبردارى صورت گرفته اعلام خواهد شد، شایان ذکر است که متهم جهت کسب تکلیف نهایى به دادسرا اعزام شد.

    رییس پلیس فتا استان خراسان رضوى، پیشگیرى و حفظ امنیت را مقدم بر هرگونه دادرسى خواند و افزود: کاربران گوشى‌هاى تلفن همراه هوشمند در نظر داشته باشند؛ گوشى تلفن همراه هوشمند به دلیل دارا بودن سیستم عامل به نوعى رایانه جیبى بوده و قابلیت بالقوه اى براى تبدیل شدن به جاسوس افزار را دارد و همین قابلیت ابزارى در دست سوء‌استفاده گران فضاى سایبرى خواهد بود لذا کاربران محترم نسبت به امنیت این فضا و گوشى تلفن همراه خود دقت ویژه‌اى داشته باشند.

    وی با بیان اینکه فعال نمودن پین کد سیم کارت و استفاده از رمز عبور براى گوشى، مرکب از حروف و شماره که به سادگى قابل حدس زدن نباشد ضروری است به کاربران توصیه کرد: رمزهای عبور را به صورت دوره‌ای تغییر دهند و در اختیار هیچ فردی قرار ندهند. همچنین برای تبادلات مالی به هیچ عنوان از بستر اینترنت‌های عمومی و یا وای فای‌های رایگان استفاده نکنند.

    سرهنگ جهانشیری دانلود از سایت‌هاى ناشناس را اشتباه خواند و افزود: استفاده از نرم افزارهاى امنیتی و آنتى ویروس‌ها به روز شده بر روی گوشى تلفن همراه ضروری است.

    رییس پلیس فتا استان خراسان رضوى پیامک‌ها و تماس‌های وعده‌هاى شیرین برنده شدن و ارسال جایزه را کذب خواند و از شهروندان خواست به هیچ عنوان به این پیامک‌ها و تماس‌ها توجه‌ای نکنند و هیچگونه کدی را برای آنها ارسال نکنند.

    شایان ذکر است پلیس فتا از کلیه کاربران مى‌خواهد درصورت مشاهده موارد مشکوک از طریق سایت پلیس فتا به نشانى www.cyberpolice.ir  بخش ارتباطات مردمی آن را ثبت کرده و از آخرین رویدادها از جمله اخبار و حوادث سایبرى مطلع گردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی