عصر بازار

نخستین همایش ملی حقوق بازار سرمایه برگزار می‌شود

عصر اعتبار- نخستین همایش ملی حقوق بازار سرمایه، ۱۱ اردیبهشت با هدف فراهم کردن فضایی مناسب جهت بررسی عمیق مسائل کاربردی حقوق بازار سرمایه برگزار می‌شود.

نخستین همایش ملی حقوق بازار سرمایه برگزار می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد سلطانی، دبیر علمی نخستین همایش ملی حقوق بازار سرمایه، در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: نگاهی به کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد بازار سرمایه در این کشور‌ها از جایگاه مناسبی برخوردار است و از دیگرسو بازار سرمایه از طریق قواعد حقوقی کارآمد، اجرای اهداف متعالی متخصصان مالی را تضمین می‌کند.
    وی افزود: از زمانی که بورس در کشور ما ایجاد شده است، نیم قرن می‌گذرد و در طول این مدت بازار سرمایه با فراز و نشیب‌های مختلفی از منظر مالی مواجه بوده است.
    سلطانی گفت:: تا پیش از تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال 1384، حقوق بورس واژه‌ای ناشناخته بوده و حقوقدانان نیز به آن نپرداخته بودند. با تصویب این قانون که با توجه به قوانین کشورهای پیشرو در این عرصه تدوین شده است، طیف وسیعی از بازارهای اوراق بهادار، نهادهای مالی، تشکل‌های خودانتظام و ناشران اوراق بهادار مشمول این قانون شدند.
    این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه اهمیت قواعد حقوقی در پی ریزی یک بازار سرمایه کارآمد بسیار مورد توجه است، تاکید کرد: بازار سرمایه یک بازار متشکل و نظام‌مند است و سازمان بورس به عنوان یک نهاد مقررات گذار شناخته می‌شود. مقررات گذاری و تنظیم گری امری حقوقی است و لذا حضور موثر حقوقدانان برای حرکت صحیح در این مسیر اهمیت فراوان دارد. تمامی اشخاص فعال در بازار سرمایه تابع مقررات ویژه‌ای علاوه بر مقررات عمومی هستند و ابزارهای مالی مورد استفاده در این بازار ویژگیهای خاصی دارند که تاکنون در حقوق ما سابقه نداشته است.
    سلطانی ادامه داد: با توجه به میان رشته‌ای بودن حقوق بازار سرمایه ضرورت دارد حقوقدانان ابتدا موضوع را به خوبی شناخته و سپس احکام حقوقی مربوطه را استخراج یا حسب مورد وضع کنند. این امر ضرورت تعامل میان اساتید رشته مالی و حقوق را دوچندان کرده است.
    دبیر علمی نخستین همایش ملی حقوق بازار سرمایه افزود: این همایش به دنبال فراهم کردن فضایی مناسب جهت بررسی عمیق مسائل کاربردی حقوق بازار سرمایه در حال فعالیت است و دست تمامی اساتید و آگاهان را جهت مشارکت موثر در حل مسائل حقوقی – مالی ناظر بر بازار سرمایه به گرمی می‌فشارد.
    یادآور می‌شود این همایش با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، برخی از ارکان و نهادهای مالی حوزه بازار سرمایه و اساتید دانشگاه‌های شهیدبهشتی، تهران و علامه طباطبایی 11 اردیبهشت برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی http://www.cmlconf.ir مراجعه کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی