عصر بازار

۶۰ میلیارد دلار تفاهمنامه با بانک‌های خارجی

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصادی و دارایی با اذعان به اینکه باید با تامین‌کننده منابع خارجی ارتباط خوبی برقرار کنیم و دولت گام‌های مهمی در این حوزه برداشته گفت: در نتیجه این اقدامات، بانک‌های ایرانی در دوران پسابرجام تاکنون ۶۰ میلیارد دلار تفاهمنامه با بانک‌های خارجی امضا کردند.

۶۰ میلیارد دلار تفاهمنامه با بانک‌های خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار»، امروز به مرحله انعقاد قراردادهای رسمی با برخی این بانک‌ها و کشورها رسیدیم. باید قبول کنیم که برای چند سال ارتباط ما با بسیاری از کشورهای دنیا به واسطه تحریم های طالمانه قطع شده بود و تا این روابط دوباره ترمیم و اعتمادسازی شود نیازمند زمان هستیم.
    تنها در سایه حل و فصل مشکلات امکان جذب سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی وجود دارد. برخلاف عده‌ای امروز همه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برداشته شده اما باید پذیرفت که تحریم‌های دیگری نیز وجود دارد که بسیاری از آن مربوط به سال‌ها قبل از ماجرای هسته‌ای است لذا ایجاد این اعتمادسازی نیازمند مذاکره و گذر زمان بیشتری است.
    طیب‌نیا با بیان اینکه امروز تحریم‌های سوییفت لغو شده و بانک‌ها در این بخش مشکلی ندارند اضافه کرد: امروز ما به راحتی می‌توانیم"ال سی" باز کنیم و همین کمک بسیار مهمی به اقتصاد کشور است.
    وی به تشریح این مهم پرداخت و گفت: یک فعال اقتصادی با باز کردن "ال سی" در واقع می تواند با دادن 10 درصد قیمت اصلی، خرید خود را انجام دهد در حالی که در سال‌های تحریم یک فعال اقتصادی ایرانی باید 130 درصد قیمت کالای خریداری شده را پرداخت می‌کرد به عبارتی تولیدکننده ایرانی تا پیش از برجام باید 13 برابر منابع مورد نیاز برای فعالیت اقتصادی را می‌داشتند.
    در دوران تحریم نیاز بنگاه‌های ما به نقدینگی تا 40 برابر بیشتر شده بود. جدای از این‌ها معاملات چمدانی و محدودیت‌های ایجاد شده مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان ما ایجاد کرده بود.
    طیب‌نیا، در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکلات بانک‌های ایرانی و رفع این مشکلات اظهار کرد: در حال حاضر ما در ارتباط با بانک‌های کوچک و متوسط دنیا هیچ‌گونه مشکلی نداریم در بحث بانک‌های بزرگ نیز مشکلات ما با تعدادی از این بانک‌های بزرگ حل شده اما همچنان مشکلاتی با برخی بانک‌های بزرگ داریم که در حال مذاکره با آنها هستیم و این مشکلات نیز بزودی مرتفع می شود.
    وی از رابطه کارگزاری با بیش از 600 بانک خبر داد و گفت: علاوه بر این معاملات بانکی با بیش از 230 بانک مهم خارجی ایجاد و این رقم به‌طور روزانه در حال افزایش است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی