عصر بازار

آیا انتظار برای کاهش قیمت طلا در تابستان منطقی است؟

عصر اعتبار- در حالی که نرخ طلا در اثر تحولات آمریکا و تصمیمات تازه ترامپ روندی افزایش یافته، برخی کارشناسان معتقدند نرخ این فلز گرانبها در تابستان سال جاری کاهش خواهد یافت .

آیا انتظار برای کاهش قیمت طلا در تابستان منطقی است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین ، قیمت طلا پس از انتخابات  آمریکا که به ورود ترامپ به کاخ سفید منجر شد روندی کاهشی را طی کرد و از 1300 دلار در هر اونس به 1150 دلار کاهش یافت .

    با این حال تصمیمات تازه ترامپ در خصوص اخراج رییس اف - بی - آی سبب شد قیمت ها در بازار جهانی طلا ، امروز برای سومین روز متوالی افزایش یابد . در حال حاضر قیمت طلا در حدود 1222 دلار در هر اونس است . این افزایش که تحت تاثیر ابهامات سیاسی آمریکا رخ داده از منظر بسیاری از کارشناسان و موسسات بین المللی معتبر واجد توجه نیست. 

    نتایج ارزیابی های صورت گرفته از سوی موسسات معتبر بین المللی دلایل مهمی برای کاهش قیمت طلا در تابستان پیش رو ، نشان می دهد.

    افزایش ارزش سهام یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت طلا برشمرده شده است . ادامه روند صعودی شاخص سهام در بازارهای بین المللی خواهد بود. به نظر می رسد روند صعودی ارزش سهام طی ماه های آینده نیز ادامه خواهد یافت و این مساله فشار زیادی بر قیمت طلا وارد  خواهد کرد.

    از سوی دیگر آنچه کاهش بی اطمینانی و بی اعتمادی نسبت به تحولات بین المللی خوانده می شود نیز سهم به سزایی در کاهش تمایل در سرمایه گذاری در بازار طلا خواهد داشت . کاهش نگرانی ها سبب شده است طلا دیگر چندان در سیبل توجه سرمایه گذاران نباشد.

    همچنین کاهش قیمت کالاهای راهبردی ، خصوصا نفت خام از دیگر دلایلی است که می تواند کاهش قیمت طلا را در پی داشته باشد . بررسی ها نشان می دهد شاخص قیمت نسبت به اواسط آوریل بیش از 10 درصد کاهش داشته است. بررسی ها نشان می دهد کاهش تقاضای مواد خام و اولیه در اقتصادهای بزرگ جهان به خصوص چین عامل تاثیر گذار در کاهش شاخص قیمت بوده است .

    در عین حال ادامه افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا و تقویت ارزش دلار نیز یکی زا مهمترین دلایل برای کاهش نرخ طلاخواهد بود. گمانه زنی ها و نظرسنجی ها نشان می دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ژوئن بیشتر شده است. این  مساله می تواند موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شود.

    یکی از مهمترین دلایل نیز به نرخ تورم در اقتصاد آمریکا و سایر اقتصادهای توسعه یافته باز می گردد. بررسی ها نشان از پایین بودن این نرخ دارد . به این ترتیب با توجه به اینکه تقاضای طلا معمولا در واکنش به افزایش تورم با رشد نسبی روبرو می شود، می توان چنین نتیجه گرفت که قیمت این فلز گرانبها با وضعیت موجود در تابستان کاهش خواهد یافت .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی