عصر بازار

توافق تجاری چین و آمریکا؛ پیمانی که به سود آمریکایی‌ها تمام می‌شود

عصر اعتبار- بر اساس یک توافق مهم تجاری که میان چین و آمریکا حاصل شده است، شرکت های آمریکایی از این پس صادرات خود را به بازار چین افزایش داده و سهم بیشتری از بازار این کشور را به خود اختصاص خواهند داد.

توافق تجاری چین و آمریکا؛ پیمانی که به سود آمریکایی‌ها تمام می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، امضای این توافقنامه تجاری در شرایطی صورت می گیرد که پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با «شی جین پینگ» رهبر چین خواستار دسترسی بیشتر آمریکا به بازار این کشور شده بود.
    به نظر می رسد که چین برای اینکه فشارهای آمریکا را کاهش دهد و در راستای توسعه مناسبات تجاری و کاستن از مازاد تجاری با آمریکا، تن به چنین توافقی داده است.
    مهمترین دستاورد این توافق برای آمریکا این خواهد بود که کسری تجاری 350 میلیارد دلاری خود را با چین به نحوی کاهش دهد.
    گزارش های رسانه ای حاکی است که بر اساس این توافق شرکت های آمریکایی صادرات نفت و گاز و دیگر فرآورده ها و تولیدات خود به چین را افزایش خواهند داد.
    آنها همچنین دسترسی بیشتر به بازار چین در خصوص تولیدات مختلف خواهند داشت و در عرصه مالی و بانکی حضور قوی تری در این بازار کسب خواهند کرد.
    «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا از این توافقنامه به عنوان یک توافق بسیار مهم و فوق العاده برای شرکت های آمریکایی یاد کرده است.
    روزنامه «مورنینگ پست» هنگ کنگ روز شنبه از قول این مقام آمریکایی آورده است که این توافق در تاریخ تبادلات تجاری آمریکا و چین سابقه نداشته است و شرایط را دگرگون خواهد کرد.
    بسیاری از بخش های صنعتی و خدماتی چین از این پس به روی شرکت های آمریکایی باز شده و بخصوص در صنعت خدمات مالی بیشترین سهم را موسسات آمریکایی در بازار چین بدست خواهند آورد.
    شرکت های آمریکایی که حالا با این توافق به دنبال چنبره زدن بر روی بازار چین هستند تا سهم بیشتری کسب کنند؛ می خواهند گاز طبیعی مایع (‌ال ان جی ) هم به چین صادر کنند. در شرایطی که فعلا این بازار در تسلط استرالیا، قطر و مالزی است.
    در سال 2003 میلادی به دنبال شیوع بیماری جنون گاوی واردات گوشت گاو از آمریکا به چین ممنوع شد و حالا با امضای این توافقنامه این ممنوعیت 14 ساله نیز برطرف شده است.
    محصولات خوراکی و غذایی ارگانیک و بهداشتی آمریکا از این پس روانه بازار چین خواهد شد و در عوض چینی ها می توانند محصولات مرغ پخته را در آمریکا بفروشند.
    مقام های تجاری آمریکا می گویند که ترامپ به هیچ وجه علاقه ای ندارد که بازار این کشور بیش از این به روی چینی ها باز شود اما خیلی علاقه مند است که شرکت های آمریکایی دسترسی بیشتری به بازار چین داشته باشند.
    در چنین شرایطی طبیعتا لازم است که شرکت های آمریکایی محصولاتی را عرضه کنند که چین مایل به خرید آنهاست از جمله گاز طبیعی مایع و مواد سوختی چرا که چین در سال 2016 میلادی بیش از 26 میلیون تن سوخت وارد کرد که از رقم 19 میلیون و 600 هزار تنی سال 2015 خیلی بیشتر بوده است.
    چین تلاش زیادی می کند تا با دادن این همه امتیاز از فناوری های پیشرفته آمریکا بهره مند شود اما فعلا فقط بانک های این کشور فرصت دارند تا در بازار خدمات بانکی آمریکا فعال شوند.
    توافق تجاری دو کشور طبیعتا فرصت های بیشتری در اختیار واشنگتن قرار خواهد داد که چندین دهه است می کوشد از زیر بار کسری تجاری فراوانش با چین خلاص شود و باید دید که پکن در ازای این همه امتیاز چه فرصت هایی را در بازار آمریکا از آن خود خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو