عصر بازار

بازار جهانی بی توجه به تحولات اخیر

عصر اعتبار- بازارهای جهانی هفته جدید را با بی‌توجهی به تحولات آخر هفته میلادی گذشته آغاز کردند. آزمایش موشکی روز یکشنبه کره‌شمالی و ویروسی شدن بیش از ۲۰۰ هزار رایانه در جهان که کار برخی کسب‌وکارها را مختل کرده، عواملی بودند که صبح روز گذشته چندان مورد توجه معامله‌گران قرار نگرفتند.

بازار جهانی بی توجه به تحولات اخیر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازارهای سهام آسیا بدون نگاه ویژه به این رویدادها اوج دو ساله را تجربه کردند و بهای طلا نیز با وجود افزایش خریدها به‌دلیل تنش‌های ژئوپلیتیک با جهش مواجه نشد. بازار انرژی نیز بی توجه به مشکلات، شاهد جهش 5/ 2 درصدی بهای نفت خام شد. جهش نفت خام خود تبدیل به عامل بزرگی در بازارها شد تا کالاهای پایه وابسته و ارزهای نفتی مانند دلار کانادا و روبل روسیه هم رشد کنند.

    بازارهای دوشنبه

    اولین روز از هفته سوم ماه مه با ادامه خبرسازی تحولات موشکی در شبه جزیره کره و درگیری کسب و کارها با ویروسی یارانه‌ای که بیش از 200 هزار دستگاه را در بیش از 150 کشور آلوده کرده است، شروع شد. با این همه، بورس‌های آسیا بالاترین سطح شاخص‌ها را حدود دو سال گذشته تجربه کردند. البته بورس‌های اروپایی به صورت بسیار محدودتری رشد کردند. بهای طلا ابتدا با رشد روبه‌رو شد؛ اما بعد به نوسان‌های محدود در ابتدای محدوده 1230 دلار رو آورد. همزمان، اشاره عربستان سعودی و روسیه، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان، به لزوم ادامه کاهش سطح تولید تا مارس 2018، بهای نفت خام را جهش داد. با رشد نفت، برخی کالاهای بازار کالاهای پایه مانند مس و آهن نیز رشد کردند. همین‌طور، ارزهای نفتی مانند دلار کانادا و روبل روسیه هم با رشد روبه‌رو شدند.رشد برخی از کالاهای پایه در حالی بود که بازارها هفته جدید را با خبر کند شدن روند رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان آغاز کردند. رشد چین در ماه آوریل تحت تاثیر کاهش رشد تولید کارخانه‌ای بوده است.

    این خبر طلا را هم تا حدی متاثر کرد. علاوه‌بر این خبر، رشد شاخص‌های سهام هم مانع طلا بود تا اونس از جهش نفت بهره چندانی نبرد. حتی افت شاخص دلار هم نتوانست طلا را چندان بالا ببرد. شاخص دلار که هفته گذشته روی عدد 25/ 99 واحد ایستاده بود، صبح روز گذشته از مرز 99 واحد پایین‌تر رفت. اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت 1228 دلار ایستاده بود، دوشنبه را با بهای 1230 دلار آغاز کرد؛ اما بعد نوسان‌های محدودی را در ابتدای همین محدوده به خود دید. بهایی که تا ساعت 7:30 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1233 دلار بود؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی این کالا در نخستین روز کاری هفته میلادی رقم خورده باشد.

    بیم میان‌مدت

    با آنکه اونس طلا روز دوشنبه توانست- تا زمان نهایی شدن این گزارش- با تمام فشارها در محدوده 1230 دلار بماند، برخی کارشناسان معتقدند که بازار در میان‌مدت شاهد روزهای بدتری خواهد بود. موسسه سرمایه‌گذاری «ناتیکسیس» در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی هر اونس طلا تا اواسط ژوئن به کمتر از 1200 دلار خواهد رسید. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «اف ایکس استریت»، موسسه مالی ناتیکسیس اعلام کرد: با توجه به گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست ژوئن، این احتمال وجود دارد که قیمت جهانی طلا تا اواسط ژوئن به 1200 دلار در هر اونس کاهش یابد.

    بر اساس این گزارش موسسه ناتیکسیس در ادامه افزود: پیش‌بینی ما این است که فدرال رزرو آمریکا علاوه‌بر ژوئن، 2بار دیگر نیز در نشست‌های دسامبر و سپتامبر نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد خواهد کرد. علاوه‌بر این، بانک مرکزی اروپا نیز در نشست سپتامبر احتمالا سیاست‌های پولی خود را تغییر خواهد داد که این مساله نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد می‌کند. البته تنش‌های سیاسی مربوط به اوضاع کره‌شمالی و تنش‌های سیاسی داخلی در آمریکا می‌تواند موجب افزایش تقاضا و قیمت طلا در ماه‌های آینده شود. رشد تقاضای فیزیکی در بازار هند می‌تواند قیمت جهانی طلا را افزایش دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو