عصر بازار

تسهیلات بانک توسعه صادرات ؛ ارزی و ریالی است

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت : تسهیلات ما ارزی و ریالی است .

تسهیلات بانک توسعه صادرات ؛ ارزی و ریالی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از شادا، علی صالح آبادی در مراسم افتتاح شعبه کاشان بانک توسعه صادرات اعلام کرد: در بیش از 30 بانک حساب فعال و بیشتر از 120 بانک رابطه کارگزاری و حساب فعال داریم و همه علاقه مند هستند فعالیت های اقتصادی فیمابین رونق بگیرد.

    وی در سخنرانی پیش از افتتاحیه این شعبه با اشاره به اینکه باید بتوانیم از ظرفیت های صادراتی کشور بهره برداری مطلوب انجام دهیم، گفت: باز شدن سوئیفت و کارگزاری‌های متعدد و نیز ارتباط با بانک های دنیا ما را در شرایط متفاوتی از دو سال قبل قرار داده است.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات اضافه کرد: تسهیلات ما ارزی و ریالی است که امکان ارائه تسهیلات ارزی به فعالان اقتصادی بیشتر است. تسهیلات ارزی برای شرکت‌هایی که می‌خواهند مواد اولیه وارد کنند 6 درصد است که به صورت یورو پرداخت شده و در قالب سرمایه در گردش است همچنین گشایش ال سی، ضمانت نامه، صدور حواله و نقل و انتقالات وجوه از دیگر خدماتی است که بانک توسعه صادرات به مشتریان ارائه می‌دهد.

    وی با اشاره به پیشینه کاشان به عنوان شهری با سبقه تاریخی و فرهنگی غنی گفت: ظرفیت‌های صادرتی این شهر در حوزه فرش و گلاب همواره مورد توجه بوده است. مجموعه این عوامل ما را بر آن داشت که شعبه بانک توسعه صادرات را در این شهر تاسیس کنیم.

    صالح آبادی گفت: کاشان جزء معدود شهرستانهایی است که این ظرفیت را داشته که در زمینه صادرات ارتقا پیدا کند. در واقع هدف بانک توسعه صادرات گسترش صادرات است و تنها به پرداخت تسهیلات بسنده نمی کند. بانک توسعه صادرات یک بانک سپرده محور نیست و تسهیلات خود را از دو منبع بانک با نرخ 16 تا 18 درصد و منابع صندوق توسعه با نرخ 11 درصد به صادرگنندگان و تولیدگنندگان صادرات محور پرداخت می‌کند.

    وی افزود: هدف و اراده همکاران ما در بانک توسعه صادرات این است که تلاش کنیم تا هیچ مجموعه اقتصادی زیان‌ده نماند؛ بنابراین اولویت اول ما سودآوری نیست بلکه کمک به چرخش چرخ های بنگاه های صادراتی است.

    صالح آبادی گفت: همه تلاش ها بر این هدف متمرکز است که بتوانیم تا یک سال و نیم آینده رتبه این شعبه را به 20 و دو سال بعد از آن به 10 برسانیم ، همکاران من در بخش امور شعب، بین الملل، اعتبارات و اعضای هیات مدیره همه تلاش خود را به کار می بندند تا این شعبه بتواند عملکرد خوبی را داشته باشد.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: همه گروه فنی بانک توسعه صادرات در این جلسه حضور دارند و امیدواریم هر جا صحبت از نیاز و کمک بود به یاری هم بتوانیم مشکلات را رفع کرده و به اهداف طراحی شده دست پیدا کنیم.

    پیش از این باجه بانک توسعه صادرات در این شهر به مشتریان خدمات ریالی ارائه می کرد و مشتریان باید برای دریافت خدمات ارزی و نیز سایر خدمات به شعبه قم مراجعه می کردند. با کارشناسی های انجام شده و نیاز سنجی های صورت گرفته، بانک توسعه صادرات ایران تصمیم به افتتاح شعبه در این شهر گرفت. در حاشیه این مراسم صالح ابادی از دو مجموعه تولیدی صادراتی موفق در این شهر بازدید به عمل آورد.

    مجموعه تولیدی ایران گلاب در سال 1360 تولید صنعتی خود را در منطقه کاشان شروع کرد و پس از نیم قرن تلاش و تجربه به یکی از برندهای مطرح دنیا در این حوزه تبدیل شد. مجید راهب موسس مجموعه تولیدی ایران گلاب، کارآفرین خلاقی است که طی 36 سال فعالیت مداوم همواره مسیر رو به جلو را طی کرده است.

    راهب گفت گفت: بیش از 70 درصد حجم تولید ما به صادرات اختصاص دارد. مشتریان ما از خاورمیانه، چین و استرالیا هر ساله سفارش محصول دارند و خوشبختانه در این واحد تولیدی هیچ وقت با مشکل فروش و بازاریابی دست به گریبان نبوده است.
    راهب فعالیت تولیدی خود را با 20 نفر آغاز کرد و امروز 350 نیروی کار ثابت مشغول به فعالیت است و در مجموع در پیک تولید این مجموعه 5000 شغل ایجاد می کند.

    راهب خاطر نشان کرد: ما ظرفیت تولید چند برابری را داریم و در حال حاضر ایران گلاب باید 450 کانتینر کالا را به مشتری تحویل دهد. به گفته وی بانک توسعه صادرات کمک های خوبی در این رابطه به واحدهای تولیدی می کند. مدیر عامل و موسس ایران گلاب افزود: از صفر تا صد خط تولید از کاشت گل تا برداشت و گلاب گیری و بسته بندی در مجموعه انجام می شود. محصولاتی چون آبلیمو، نوشیدنی و عرقیات مختلف نیز دراین مجموعه تولید می شود.

    شرکت مجتمع نساجی فرش آسایش از دیگر واحدهای تولیدی موفقی است که در کاشان فعالیت دارد و پنج سال متوالی بعنوان صادرکننده نمونه کشور انتخاب شده است.

    این مجموعه با اشتغالزایی مطلوب و روند رو به رشد در تولید و صادرات در شهرک صنعتی سلیمان صباحی آران و بیدگل قرار دارد و از واحدهایی است که از تسهیلات ارزی بانک توسعه صادرات استفاده کرده است.

    رحمانی عضو هیات مدیره این مجموعه به ظرفیت اشتغالزایی و تولید این مجموعه اشاره کرده و گفت: فعالیت در حوزه فرش نیازمند دید باز در عرصه بازاریابی و نیاز سنجی بازار است و در حال حاضر ما به کشورهای خاورمیانه و چین صادرات داریم.
    وی به اهمیت وجود واحد تحقیق و توسعه R&Dاشاره کرد و گفت: هیچ مجموعه تولیدی نمی تواند منکر نیاز به واحد تحقیق و پژوهش باشد. اگر نتوانیم با علم روز جلو برویم از دنیا عقب خواهیم ماند. ذائقه مشتریان در حوزه فرش سال به سال تغییر می کند و واحد ما تلاش دارد همگام با سلیقه جهانی تولید با کیفیت و مناسب داشته باشد.

    رحمانی اذعان داشت: خوشبختانه مجتمع آسایش توانسته نیروی کار بومی را جذب کرده و نه تنها به اشتغالزایی در این منطقه کمک کند حتی در شهرهای اطراف نیز نیروی کار را جذب کرده ایم. صالح آبادی مدیر عامل بانک توسعه صادرات با حضور در محل دو مجموعه ایران گلاب و مجتمع نساجی آسایش از خط تولید این واحدها بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت های آنها قرار گرفت.


    تأمین مالی 100 درصدی صادرات توسط بانک توسعه صادرات

    مدیرعامل اگزیم بانک ایران با اشاره به این که در مورد سقف اعتبار اعطایی و نرخ تسهیلات به صادرکنندگان هیچ محدودیتی نداریم و حاضریم تا 100 درصد قیمت تمام شده کالای صادراتی متقاضیان و یا قراردادهای صادراتی آنها با رعایت ضوابط بانک مرکزی تامین مالی نموده و تسهیلات پرداخت کنیم گفت: در صورت تضمین این قراردادها از سوی صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات درصد تخفیف در نرخ سود را قائل خواهد شد.

    علی صالح آبادی افزود: ما در مورد مشتریانی که خریدار خارجی کالا و محصولات آنها، ناتوان از پرداخت نقدی وجه مربوطه باشند و متقاضی خرید نسیه کالاهای صادراتی ایرانی هستند، بدون هیچ محدودیتی حاضریم به بانکهای مستقر در کشورهای مقصد صادرات آنها در سطح ریسکی که صندوق ضمانت صادرات پوشش می دهد خط اعتباری اختصاص دهیم.

    وی ادامه داد: در این روش صادرکننده ایرانی پس از صادرات کالای موضوع قرارداد وجه آن را به صورت نقد از بانک توسعه صادرات ایران دریافت نموده و بانک نیز بعد از مدت زمان معین (حدود دو سال بعد) وجوه پرداختی بعلاوه سود متعلقه خود را از بانک خارجی دریافت خواهد کرد. این کار به معنی دادن اعتبار به بانک خارجی از سوی بانک توسعه صادرات برای خرید کالاهای مورد نیاز کشور متبوع خود از ایران است و بانک خارجی نیز تضمین می کند که وجه پرداختی توسط بانک توسعه صادرات را در سررسید توافق شده پرداخت کند. این فرایند مشتری خارجی را برای پرداخت بدهی خود توانمند نموده و صادرکننده ایرانی نیز ریسکی در خصوص عدم دریافت مطالبات از آنها نخواهد داشت.

    صالح ابادی گفت: بانک توسعه صادرات ایران در این قالب مبلغ 10 میلیون یورو به میربیزینس بانک روسیه، 5 میلیون یورو به بانک ملت ارمنستان و 18 میلیون یورو به البلاد عراق اختصاص داده است و این امکان برای صادرکنندگان ایرانی وجود دارد که از این اعتبار استفاده کنند.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه جلسه در مورد نرخ ارز گفت: در حال حاضر چند ماهی است خرید و فروش ارزبه نرخ آزاد در بانکها مجاز اعلام شده و ما ارز مشتریان را به نرخ آزاد در شعب بانک توسعه صادرات و صرافی بانک خریداری می کنیم.
    وی در مورد اعتبار سنجی مشتریان در خارج از کشور گفت: چون بانک خارجی بازپرداخت وجه را تضمین می کند، خریدار در رابطه با بانک خارجی تعریف می شود.

    صالح آبادی گفت: فعالان اقتصادی باید تعامل بیشتری با شعب بانک توسعه صادرات داشته باشند و بانک همه توان علمی و فنی خود را برای حل مشکلات صادرکنندگان در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده به کار خواهد بست.

    رضا ساعدی فر، مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات نیز در مورد هزینه کارشناسی تسهیلات اعطایی بانک که مورد انتقاد مشتریان بود توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بر اساس مقررات اعلامی بانک مرکزی بانکها موظفند این هزینه ها را از متقاضیان تسهیلات دریافت کنند. البته در دستورالعملهای داخلی بانک امکان بازنگری و تعدیل شرایط وجود دارد، اما درباره دستورالعمل ها و مقررات بالادستی تعدیل و اصلاح مستلزم صرف زمان و انجام مکاتبات با نهادهای مربوطه است.

    ساعدی فر در مورد تغییرات نرخ سود تسهیلات صادراتی گفت : طبق بخشنامه های ابلاغی بانک مرکزی در چند سال اخیر نرخ سود تسهیلات در بخش صادراتی نداریم، بلکه بر اساس این بخشنامه ها تسهیلات بانکها در قالب عقود مبادله ای و عقود مشارکتی پرداخت می گردد که در سال 1395 نرخ سود این تسهیلات برای هر دو مورد یکسان و حداکثر 18 درصد اعلام شده است.

    مدیر اعتبارات بانک توسعه صادرات در خصوص تعامل بانک با مشتریان خود اذعان داشت: بانک توسعه صادرات ایران در صورت انعکاس مشکلات توسط صادرکنندگان به بانک، پس از بررسی موارد اعلامی تعاملات لازم با مشتریان را به عمل خواهد آورد و تمامی تلاش خود را به کار می بندد تا جایی که مقررات اجازه می دهد صادرکنندگان را مورد حمایت قرار دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی