عصر بازار

چشمک صندوق طلا به سکه های خانگی

عصر اعتبار- چند صباحی است که مبحث راه اندازی صندوق های کالایی و بخصوص صندوق طلا در بورس کالا در جریان است و خوشبختانه اولین صندوق کالایی که در حیطه طلا قصد فعالیت دارد در آستانه راه اندازی است.

چشمک صندوق طلا به سکه های خانگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، روزگاری در سبد سرمایه گذاران بورسی تنها سهام و اوراق قرضه بود ولی امروزه صندوق های زمین و ساختمان، صندوق های کالایی، قراردادهای آتی ، اسناد خزانه، قراردادهای اختیار معاملات و  ... سبد سرمایه گذاران را متنوع ساخته اند.

    بزرگترین مزیت صندوق طلا را می توان امکان تنوع بخشی دارایی به سرمایه گذاران دانست.صندوقی که می تواند این امکان را (برای سرمایه گذارانی که قصد کسب بازده در یکی دیگر از بازارهای فیزیکی را دارند) فراهم کند تا خریداران واحدهای این صندوق ها بتوانند بدون خرید خود دارایی فیزیکی و تنها از طریق خرید اوراق بهاداری که مبتنی بر آن دارایی فیزیکی است کسب بازده کنند.ضمن اینکه داراییشان به سرعت می تواند به وجه نقد تبدیل شود و افراد حتی با داشتن مبالغ سرمایه گذاری ناچیز هم حتی می توانند واحدهای این صندوق ها را خریداری نمایند.

    در سوی دیگر موضوعات مالی و در کنار بازده، موضوع ریسک وجود دارد که این صندوق ها می توانند ریسک سرمایه گذاران را از طریق واگذاری اداره نمودن داراییشان به دست افراد متخصصی که در حوزه معاملات گواهی سپرده طلا و قراردادهای آتی سکه، دارای تجربه هستند کاهش دهند.

    در این بین پیش بینی میشود پذیره نویسی از این صندوق به خوبی انجام خواهد شد و احتمالا تمام واحدهای صندوق به خوبی به فروش خواهند رسید.ضمن اینکه این صندوق ها تا یکسال آینده می توانند به خوبی جایگاه خود را در میان سرمایه گذاران پیدا کنند چون در زمینه ای فعالیت می کنند که عموم مردم با آن آشنا هستند زیرا اکثر مردم با موضوع سرمایه گذاری روی سکه طلا غریبه نبوده  و حاضر هستند مدیریت سرمایه خود را در این خصوص به افراد متخصص بدهند تا اینکه سکه را به صورت فیزیکی در منزل نگهداری نمایند و همیشه دغدغه امنیت داشته باشند.

    در پایان باید اذعان داشت که احتمال موفقیت صندوق کالایی در مورد سکه طلا، به دلیل وجود بازار نقد قوی آن است و پیشنهاد می شود از مزایای دیگر بازارهای نقد قوی که در کشوروجود دارد ( مانند حوزه محصولات پتروشیمی ) ابتدا با راه اندازی گواهی سپرده کالایی و سپس قراردادهای آتی استفاده کرد و سپس از مزایای صندوق های کالایی در اقتصاد کشور نیز بهره برد.

    نویسنده: میثم باقری، عضو هیات مدیره کارگزاری بانک مسکن
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی