عصر بازار

آمریکا و عربستان توافق‌نامه‌هایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار امضا کردند

عصر اعتبار- در دیدار ترامپ، دو کشور عربستان و آمریکا توافق‌نامه‌های اقتصادی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار امضا کردند.

آمریکا و عربستان توافق‌نامه‌هایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار امضا کردند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از فارس ، آمریکا و شرکت‌های سعودی توافقنامه اقتصادی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار در طول دیدار ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از این کشور امضا کردند.

    ترامپ سفر 8 روزه‌ای را آغاز کرده و هم‌اکنون در عربستان سعودی است و بعد از آن به کشورهای رژیم صهیونیستی، بلژیک و واتیکان سفر خواهد کرد.

    گفته می‌شود ریاض در راستای کاهش وابستگی خود به نفت، این توافق نامه‌های اقتصادی را امضا می‌کند.

    شرکت نفتی آرامکوی عربستان اعلام کرد که توافقنامه‌ای به ارزش 50 میلیارد دلار با شرکت‌های آمریکایی امضا کرد. خالد الصالح وزیر نفت عربستان اعلام کرد این توافقات مبادلاتی با همه شرکت‌ها به ارزش 200 میلیارد دلار خواهد بود که بسیاری از آنها قرار است به تولید محصولاتی که پیش از این توسط عربستان وارد می‌شد اقدام کنند.

    رهبران اقتصادی دو کشور آمریکا و عربستان بسیار مشتاقند تا این گفت‌وگوها را موفقت‌آمیز جلو بدهند، بنابراین یک حالت نمایشگری در گفته‌های آنها وجود دارد. برخی از این توافق‌ها پیش از این اعلام شده بود و برخی دیگر از تفاهم‌نامه‌ها به مذاکرات بیشتری برای عینی‌سازی نیاز دارد.

    با این توافق‌ها، عربستان تلاش می‌کند تا وابستگی خود را به صادرات نفت کاهش دهد. کاهش قیمت نفت در طی یکی دو سال گذشته، اقتصاد این کشور را بسیار ضعیف کرده و این کشور را با کسری بودجه زیادی مواجه کرده است.

    الصالح در کنفرانسی که توسط ده‌ها تن از مسئولان آمریکایی برگزار شد اعلام کرد «ما تمایل داریم که شرکت‌های خارجی به سمت عربستان بیایند و شرایط را برای صادرات محصولات به بازارهای خارجی فراهم کنند».

    در ماه مارس سلمان پادشاه عربستان به کشورهای آسیایی سفر کرد و نمایندگان وی توافقنامه‌های مشابهی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار امضا کردند که قراردادی به ارزش 65 میلیارد دلار را تنها با چین امضا کرد.

    براساس این گزارش صندوق سرمایه‌گذاری عمومی ریاض و نیز شرکت بلاکستون ،یک شرکت خصوصی آمریکایی، اعلام کرده‌اند که در حال بررسی برای سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری در زیرساخت‌های بخش تولید هستند.

    در این سفر، سیاستمداران ارشد بخش اقتصادی از جمله وزیر اقتصاد و رئیس بخش صندوق توسعه این کشور فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عربستان را تشریح کردند. مقامات سعودی گفته‌اند آنها هدفگذاری کرده‌اند که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طی 12 ماه به این کشور سرازیر شود. در بین توافقنامه‌هایی که امضا شد، جنرال موتورز اعلام کرد که توافق 15 میلیارد دلاری با عربستان امضا کرده است.

    همچنین شرکت «جاکوب انجرینینگ» سرمایه‌گذاری مشترکی را با آرامکو برای مدیریت بخش‌های اقتصادی در عربستان خواهند داشت و نیز شرکت مک‌درموک اینترنشنال بخشی از امکانات و وسایل ساخت کشتی‌ها را از دوبی به مجموعه کشتی‌سازی در عربستان منتقل خواهد کرد.

    براساس این گزارش، عربستان یکی از بزرگترین کشورهای خریدار اسلحه و مهمات است و بسیار مشتاق است تا صنعت تسلیحات‌سازی را در کشور خود دایر کند، به جای اینکه هزینه گزافی را برای صادرات آن پرداخت کند، از این رو چندین توافق در بخش صنعت نظامی انجام شد.

    لاکد مارتن گفت: که این شرکت برای نهایی‌سازی مونتاژ و تکمیل هلی‌کوپترهای 150S70 را در عربستان انجام خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو