عصر بازار

رئیس سازمان ملی بهره‌وری خبر داد:

سهم ۶۲ درصدی بهره‌وری در رشد اقتصادی ۳ سال اخیر کشور

عصر اعتبار- رئیس سازمان ملی بهره‌وری، با بیان اینکه برآوردها از رشد اقتصادی ۱۱.۶ درصدی در سال ۹۵ حکایت دارد گفت: بررسی‌های سازمان بهره‌وری نشان می‌دهد سهم ارتقاء بهره‌وری در رشد اقتصادی ۳ سال اخیر ۶۲ درصد بوده است.

سهم ۶۲ درصدی بهره‌وری در رشد اقتصادی ۳ سال اخیر کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم، رویا طباطبایی یزدی رئیس سازمان بهره‌وری ایران صبح امروز در نشست خبری که در این سازمان برگزار شد با بیان اینکه در سالهای تحریم رشد اقتصادی کشور به شدت منفی شده بود گفت: از سال 93 به بعد با توجه به رشد اقتصادی مثبت 3 درصدی در همین سال 65 درصد رشد اقتصادی از طریق ارتقاء بهره‌وری به دست آمده است.

    وی با بیان اینکه در سال 95 با توجه به برآورد رشد اقتصادی 11.6 درصدی کل سال رشد بهره‌وری 9.95 برآورد شده است گفت: این عدد سهم 86 درصدی بهره‌وری در رشد اقتصادی کل را نشان می‌دهد.

    رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران خاطر نشان کرد: در طی دوره 14 ساله (2000 تا 2014) کل رشد اقتصادی ایران 4.3 درصد بوده است که در این بین سهم بهره‌وری یک درصد برآورد می‌شود.

    به گفته طباطبایی برنامه ششم توسعه برای سال‌های 96 تا 1400 سهم 35 درصدی ارتقاء بهره‌وری در رشد اقتصادی را در نظر گرفته است. این در حالیست که در دوره 14 ساله ذکر شده سهم ارتقاء بهره‌وری در رشد اقتصادی تنها 25 درصد بوده است.

    رئیس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه در رشد 1.6- سال 94 سهم رشد بهره‌وری نیروی کار 4.58-، سهم رشد بهره‌وری سرمایه 2.81- و شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید 3.52- بوده است.

    طباطبایی تاکید کرد: با توجه به رشد اقتصادی 11.6 درصدی محقق شده در سال 95 سهم رشد بهره‌وری نیروی کار 8.59، سهم رشد بهره‌وری سرمایه 10.86 درصد و سهم شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید 9.95 درصد بوده است.

    به گفته طباطبایی در سال 95 سهم بهره‌وری از رشد اقتصادی 86 درصد و در دوره 3 ساله اخیر 62 درصد بوده است.

    وی با بیان اینکه 4 سال پیش وقتی به این سازمان‌ آمدم تنها 10 نفر در این سازمان فعالیت می‌کردند این در حالیست که در مرکز بهره‌وری کره امروز بیش از 400 کارشناس مشغول فعالیت هستند گفت: در سازمان بهره وری ایران در سال گذشته تعداد کارشناسان از 10 به بیش از 100 نفر افزایش یافته است.

    رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص معتبر کردن جایزه ارتقاء بهره‌وری گفت: متاسفانه جوایز بهره‌وری که در کشور ارائه می‌شود غیر استاندارد بوده و در عین جذب منابع مالی بسیار زیاد کارکرد عمده‌ای در اقتصاد کشور ندارد.

    طباطبایی ادامه داد: کلیه جوایزی که کلمات ایران، کشور یا ملی را یدک می‌کشید و همچنین جوایزی که در آنها از عناوینی چون تعالی و بهره‌وری استفاده شده است باید توسط سازمان ملی بهره‌وری اعتبارسنجی شوند. بر این اساس تنها جوایز صنایع معدنی ایران،‌ جایزه ملی تعالی سازمانی، جایزه ملی صنایع پتروشیمی، جایزه مدیر ایرانی و جایزه ملی مدیریت پروژه توانسته‌اند تاییدیه سازمان ملی بهره‌وری را به دست بیاورند.

    وی با بیان اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های 12 گانه اقتصاد مقاومتی به موضوع ارتقاء بهره‌وری به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌ها برای رشد اقتصاد توجه کرده‌اند گفت: در این زمینه ارتقاء بهره‌وری نیروی کار، ارتقاء بهره‌وری انرژی، ارتقاء بهره‌وری سرمایه و ارتقاء بهره‌وری آب به عنوان 4 زیربرنامه اصلی در نظر گرفته شده است و بر همین اساس در سال 95، 10 پروژه برای اجرا به دستگاههای اجرایی از سوی ستاد فرماندهی ابلاغ شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی